Vietämmekö kymmenen vuoden kuluttua kaiken vapaa-aikamme netissä?

Vietätkö mielellään aikasi tietokoneen ääressä blogeja ja uutisia lukien vai tavoitteletko kesäkuntoa kuntosalilla ympäri vuoden? Kuulostaako Netflix-ilta, ihanaan vilttiin kietoutuneena ja lempisarjaa katsellen, parhaalta tavalta viettää vapaa-aikaa? Olipa mieltymyksesi mikä hyvänsä, on vapaa-ajan merkitys hyvinvoinnillemme tutkitusti yhä tärkeämpää – niin henkisen kuin fyysisen hyvinvointimme kannalta.

Vapaa-ajalla tarkoituksena on palautua, rentoutua ja elpyä. Toisin kuin usein ajatellaan, ei palautumisessa ole kyse pelkästään nukkumisesta ja olemisesta (vaikka ne tärkeitä osa-alueita ovatkin), vaan unten mailla seikkailemisen lisäksi aivomme tarvitsevat tasapainoa ja sellaista tekemistä, joka on erilaista kuin työ.





Digitalisaation räjähdysmäinen kasvu luonnehtii yhä 2020-lukua ja tämä näkyy niin työelämässä kuin vapaa-ajaviettotrendeissämmekin jatkuvana muutostarpeena. Mitä tulee käymään vapaa-ajanviettotavoillemme seuraavan kymmenen vuoden kuluessa? Jotkut ovat väläytelleet jopa sellaista mahdollisuutta, että viettäisimme vapaa-aikamme suureksi osaksi netissä, mutta voiko tämä kuitenkaan pitää paikkansa?

Sosiaaliset kohtaamiset siirtyvät olohuoneista kahviloihin ja sieltä nettiin

Milloin viimeksi piipahdit kutsumatta hyvän ystävän luo? Kenties 90-luvulla, kun matkapuhelimet eivät vielä olleet yleistyneet, eikä koordinaattejaan tai päivän aikatauluaan voinut noin vain ilmoittaa toiselle. 30 vuotta sitten toisen kotiin keksipaketin kanssa kahvittelemaan saapuminen ei välttämättä ollut tavatonta, mutta tänään sitä pidettäisiin vähintäänkin outona. Nyt olemme tietoisia ystävämme kiireestä katsottuamme sen Instagramin tai Snapchatin tarinasta ja sovimme tapaamisen toiselle päivälle – mielellään kahvilaan tai johonkin ihanaan ravintolaan. Jos tapaaminen ei onnistu, vaihdetaan kuulumiset Facessa tai Whatsappissa.

Kanssakäymisemme vaikuttavat toden totta siirtyvän yhä enenevissä määrin erilaisille sosiaalisen median alustoille. Sana ’sosiaalinen’ saattaa kuitenkin hämätä – tutkimusten mukaan yhä useampi tuntee olonsa yksinäiseksi sometykkäyksistä huolimatta.

Pelaaminen on suositumpaa kuin koskaan ennen

Netissä vietetään somen selaamisen lisäksi aikaa myös pelaten. Tarjolla on esimerkiksi perinteisiä selainpohjaisia sivustoja, jotka olivat 2000-luvun alkupuolella suositumpia, mutta nyt yhä useampi valitsee harrastuksekseen internetissä pelaamisen ja muutama onnellinen pääsee tienaamaan e-urheilulla myös elantonsa. Suosituimpia kilpapelityyppejä ovat ensimmäisen persoonan ammuntapelit, reaaliaikaiset strategiapelit ja erilaiset online-moninpelit. Nettipelien suosio on kasvanut tasaista tahtia koko 2000-luvun, eikä se näytä hidastumisen merkkejä.

Osa valitsee ylimääräisen taskurahan lähteekseen ja rentoutumiskeinokseen erilaiset netin kasinot, joiden suosio on myös lähtenyt suorastaan räjähdysmäiseen kasvuun – uusia nettikasinoita ilmestyy kuin sieniä sateella. Osaltaan varmasti pelaamisen siirryttyä nettiin eivät perinteiset kauppojen kolikkopelit enää kiinnosta laajempaa yleisöä ja myös Veikkaus on sulkenut kivijalkapelisalejaan, Pelaamoja viime aikoina.

TV, elokuvat ja kulttuuritapahtumat kiinnostavat yhä

Monelle meistä on vapaa-aika yhä varsin televisiokeskeistä – ja miksi ei, sillä sarjoja katselemalla pystyy helposti unohtamaan omat työkiireensä tai arjen haasteensa (edes hetkeksi). Silti yhä harvempi katsoo televisiota sen perinteisessä muodossaan, sillä nykyisin yhä useampi valitsee suoratoistopalvelut, kuten Netflixin tai HBO:n, joita katsellaan sitten esimerkiksi äly-tv:n välitykseltä tai läppärin ruudulta. Netflix ja HBO dominoivat Suomen suoratoistopalvelugenreä, mutta markkinarako on huomattu ja uusia palveluita perustetaan tiheään tahtiin. Perinteinen tv on siis ainakin nuoremman sukupolven keskuudessa pikkuhiljaa kuolemassa siirtyen sekin nettiin.

Netflixistä katsotaan sarjojen lisäksi myös elokuvia, mutta niitä nähdään myös valkokankaalta. Elokuvateattereiden suosio ei näytä laantumisen merkkejä ja eihän kokemusta upeine ääniefekteineen ja leffapoppareineen voi täysin saada aikaan kotioloissa. Teatteri ja keikoilla käyminen kiinnostavat yhä ja erilaiset pop- ja rock-konsertit ovat vain nostaneet suosiotaan viime aikoina, eikä kävijämäärien odoteta hiipuvan.

Lukeminen on muuttanut muotoaan

Muistatko aikaa, kun kirjaa tai lehteä lukeakseen täytyi mennä kirjastoon (tai ostaa ne kirjakaupasta tai kioskilta)? Ihmiset onneksi lukevat yhä, mutta yhä harvemmin fyysisiä kirjoja ja lehtiä. Kirjojen kuuntelu ja lukeminen erilaisten palveluiden, kuten BookBeatin, Nextoryn tai Storytelin kautta, on käynyt yhä suositummaksi ja suosion odotetaan vain kasvavan. Kirjastot ovat kulttuurisen ja historiallisenkin arvonsa vuoksi tuskin lähiaikoina häviämässä täysin, mutta vaikuttaa siltä, että niiden asiakaskunta tulee olemaan entistä rajoittuneempaa.

Luemme myös lehtiä paperisessa muodossa. Nekin ovat – arvasit oikein – siirtyneet nettiin. Hesari, Aamulehti ja monet pienemmät paikallislehdet tarjoavat palveluitaan selaimella tiettyä summaa vastaan kuukaudessa. Päivän lehti luetaan nyt kätevästi esimerkiksi älypuhelimen tai tabletin ruudulta.

Matkailu avartaa yhä

Viimeisenä pureudumme aiheeseen, joka on kenties käsiteltävistä aiheista ainoa, joka ei voi siirtyä nettiin (ellei sitten 3D-laseja lasketa); tämä pitää kokea fyysisesti itse. Matkailu näyttää olevan yhä suosiossa, mutta tulevaisuudelta odotetaan entistäkin enemmän ekologista ja ympäristötietoista matkailua sekä lähimatkailua. Ulkomaanmatkailu kasvoi tasaisesti koko viime vuosikymmenen, eikä se näytä hidastuvan 2020-luvullakaan.

Siirrymme bittiavaruuteen – tosin vain osittain

Yhteenvetona voisi todeta, etteivät 2000-luvun alun tulevaisuuden ennustajat ole olleet täysin oikeassa arvellessaan kaiken vapaa-aikamme kuluvan 2020-luvulla netissä. Digitalisaatio ei osoita hidastumisen merkkejä, joten lienee luonnollista olettaa yhä useamman asian siirtyvän nettiin. Herää kuitenkin kysymys siitä, onko asia loppujen lopuksi niin mullistava. Onhan muutos aina ollut osa kehittyvää yhteiskuntaa. Ihmiset olivat varmasti aivan yhtä ihmeissään teollisen vallankumouksen kynnyksellä.

Sosiaaliset suhteet ovat siirtyneet nettiin ja niin on osa elämästämmekin. Someen taltioidaan nyt niin ihanat aamupalat rantakohteissa kuin vauvan ensimmäiset sanatkin. Vapaa-aikaa vietetään myös netissä lukien ja pelaillen. Mikä mielenkiintoista, lukeminen on muuttanut muotoaan ja jopa kirjojen kuluttamiseen käytettävä aisti on vaihtunut toiseksi. Nykyisin näköaistin sijaan ”lukemista” harrastetaan kuunnellen.

Ihmisiä kiinnostaa yhä eri keikoilla, konserteissa ja elokuvissa käyminen, eikä matkailu ainakaan lähitulevaisuudessa näyttäisi muuttuvan digitaaliseksi. Palataan asiaan uudelleen 2040-luvulla!

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Uutuus: Breitling Top Time Limited Edition

Breitling julkisti vuonna 1960 modernin ja rohkeasti toteutetun Top Time -kronografin, joka herätti sporttisella ja nuorekkaalla ilmeellään niin miesten...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...