Vapise Rolls-Royce: Täältä tulee Malesiasta ponnistava Bufori Geneva!

Tässäpä automobiili, josta et todennäköisesti ole koskaan ennen kuullutkaan. Maailmassa tehdään tälläkin hetkellä paljon autoja erinäisissä nyrkkipajoissa ja isommissakin tehtaissa, jotka eivät koskaan pääse paistattelemaan julkisuuden valokeilassa. Yksi näistä autoista on nimeltään Bufori Geneva, joka on käsintehty luxusauto. Sitä valmistaa australialainen yhtiö, jonka verotusjuuret kiemurtelevat halpatyövoimamaa Malesian suunnalla.

Buforin perustivat kolme veljestä 80-luvun lopulla. Bufori tulee sanoista ”Beautiful” (kaunis), Unique (ainutlaatuinen), Fantastic (fantastinen), Original (alkuperäinen), Romantic (romanttinen) ja Irresistible (vastustamaton). Yhtiön ensimmäisten autojen innoittajia olivat 30-luvun roadsterit, jotka varustettiin takaosastaan Subarun bokserikoneilla, tai eteen isketyillä Buickin V6-koneilla. Geneva-malli puolestaan esiteltiin alun perin nimensä mukaisesti Geneven autonäyttelyssä vuonna 2010.


Vuosimallista riippuen Genevaa kyydittää Chryslerin 6.1 tai 6.4 litrain kahdeksikko 430 tai 470 pollen turvin. Huippunopeuden väitetään asettuvan 280 km/h tuntumaan ja kiihtyvän sataseen reilussa viidessä sekunnissa. Kori on tehty lasikuidusta sekä kevlarista, ja auton teräsrungosta löytyy mm. säädettävä ilmajousitus. Jos ulkoapäin auto on retrotyylinen, niin sisätilat ovat kuin miltei mistä tahansa kalliimmasta edustusautosta. Tyypilliseen tapaan mukavuudet ovat painottuneet takapenkkiläisten iloksi. Sieltä löytyvätkin kätevästi kuumenevat ja kylmenevät juomatelineet, neljä litran limukkapulloa vetävä jääkaappi, teeastiasto, integroitu kahvikone, humidori sikareille, kassakaappi ja elektronisesti aukeava minibaari.





Loput auton varusteista onkin jo sen tason tietotekniikkanörttisanastoa, että riittänee todeta, että auto on moderniin tapaan pyörillä liikkuva tietotekniikkakeskus. Jokaisen Genevan valmistamisen kerrotaan vievän 9000 miestyötuntia. Malesian Kuala Lampurissa toimiva tehdas tuottaa yhtiölleen kahdenlaista automallia 300 kappaleen kokonaismäärällä per vuosi. Toisen Buforin tällä hetkellä tuottaman mallin nimi on La Joya. Siitä löytyy 2.7-litrainen V6, joka on naitettu yhteen Audin Tiptronic automaattilaatikon kanssa. Mikäli kiinnostus heräsi Genevan (mauttoman) retrohenkisesti muotoiltuun kehonsiirtimeen, niin sellaisen autoveroton hinta liikkuu 300.000 euron hujakoissa.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...