Vapise Rolls-Royce: Täältä tulee Malesiasta ponnistava Bufori Geneva!

Tässäpä automobiili, josta et todennäköisesti ole koskaan ennen kuullutkaan. Maailmassa tehdään tälläkin hetkellä paljon autoja erinäisissä nyrkkipajoissa ja isommissakin tehtaissa, jotka eivät koskaan pääse paistattelemaan julkisuuden valokeilassa. Yksi näistä autoista on nimeltään Bufori Geneva, joka on käsintehty luxusauto. Sitä valmistaa australialainen yhtiö, jonka verotusjuuret kiemurtelevat halpatyövoimamaa Malesian suunnalla.





Buforin perustivat kolme veljestä 80-luvun lopulla. Bufori tulee sanoista ”Beautiful” (kaunis), Unique (ainutlaatuinen), Fantastic (fantastinen), Original (alkuperäinen), Romantic (romanttinen) ja Irresistible (vastustamaton). Yhtiön ensimmäisten autojen innoittajia olivat 30-luvun roadsterit, jotka varustettiin takaosastaan Subarun bokserikoneilla, tai eteen isketyillä Buickin V6-koneilla. Geneva-malli puolestaan esiteltiin alun perin nimensä mukaisesti Geneven autonäyttelyssä vuonna 2010.

Vuosimallista riippuen Genevaa kyydittää Chryslerin 6.1 tai 6.4 litrain kahdeksikko 430 tai 470 pollen turvin. Huippunopeuden väitetään asettuvan 280 km/h tuntumaan ja kiihtyvän sataseen reilussa viidessä sekunnissa. Kori on tehty lasikuidusta sekä kevlarista, ja auton teräsrungosta löytyy mm. säädettävä ilmajousitus. Jos ulkoapäin auto on retrotyylinen, niin sisätilat ovat kuin miltei mistä tahansa kalliimmasta edustusautosta. Tyypilliseen tapaan mukavuudet ovat painottuneet takapenkkiläisten iloksi. Sieltä löytyvätkin kätevästi kuumenevat ja kylmenevät juomatelineet, neljä litran limukkapulloa vetävä jääkaappi, teeastiasto, integroitu kahvikone, humidori sikareille, kassakaappi ja elektronisesti aukeava minibaari.

Loput auton varusteista onkin jo sen tason tietotekniikkanörttisanastoa, että riittänee todeta, että auto on moderniin tapaan pyörillä liikkuva tietotekniikkakeskus. Jokaisen Genevan valmistamisen kerrotaan vievän 9000 miestyötuntia. Malesian Kuala Lampurissa toimiva tehdas tuottaa yhtiölleen kahdenlaista automallia 300 kappaleen kokonaismäärällä per vuosi. Toisen Buforin tällä hetkellä tuottaman mallin nimi on La Joya. Siitä löytyy 2.7-litrainen V6, joka on naitettu yhteen Audin Tiptronic automaattilaatikon kanssa. Mikäli kiinnostus heräsi Genevan (mauttoman) retrohenkisesti muotoiltuun kehonsiirtimeen, niin sellaisen autoveroton hinta liikkuu 300.000 euron hujakoissa.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...