Vanhoja kunnon Land Rover Defendereitä saa edelleen uusina Puolasta.

Vasta kun Land Rover Defenderin valmistus saatiin päätökseen reilut kolme vuotta sitten, on emoyhtiö tuomassa markkinoille jo mallinimeä takaisin, tosin radikaalisti muuttuneena. Vanhalla vuosikymmeniä tuotannosta löytyneellä laatikkodesignilla on kuitenkin edelleen vankkumattomat faninsa, ja siksi onkin mieltäylentävää tietää, että myös jo mallistosta poistunutta Defenderin korimallia saa edelleen tuliteränä.

Asialla on tällä kertaa tosin puolalainen Defenderien korjaamiseen ja varaosiin erikoistunut yritys nimeltä Land Serwis, jonka toinen sana todellakin tarkoittaa sikäläistä huoltoa, ”serviceä”. Krakovalaisen yrityksen mukaan se on yksi neljästä maailmassa toimivasta yrityksestä, joilla on lupa ja välineet valmistaa uusia vanhoja Defendereitä, ja on siten samalla ainoa paja Britannian ulkopuolella. Yksi tuotantomalleista pohjautuu vuoden 2010 pitkähyttiseen lavamalliin. Siitä löytyy kaikki klassiset tunnusmerkit, kuten Grasmere Green -nimeä kantava vihreä maalipinta, valkoinen katto ja ruskea nahkasisusta.


Kuvien auton konehuoneesta löytyy Fordin 2,4-litran Puma Duratorg diesel-moottori, joka välittää vedon kaikille neljälle 16-tuuman Goodyear Wrangler -maastorenkaalle. Auton tilaaja pääse vaikuttamaan kattavasti oman autonsa varusteisiin aina useista moottorivaihtoehdoista lähtien, joita löytyy nelisylinterisistä nuhapumpuista tosimiehen kahdeksikkoihin. Alustaa saa kaikilla alkuperäisillä pituusvaihtoehdoilla, joihin kuuluvat 90-, 110- ja 130-tuuman akselivälit pätkästä pitkään.





Auton miinuspuoliin laskettakoon retroilun hinta, joka tässä tapauksessa alkaa 60.000 euron tuntumasta, ja tuollakin tuohivuorella saa haltuunsa kaikkein hikisimmän karvalakkiversion. Amerikan myynnin kannalta ei yrityksen toimarille ole mieltä huojentava tieto, että samalla suunnalla saa vastaavalla rahalla jo kaksikin Jeep Wrangeleria. Kuvista päätellen Lantikka näyttää kuitenkin juuri siltä aidolta oikealta maastoihmeeltä, jollaisen jokaisen Defenderin tulisi olla kaikkien aikojen maastoreissulle lähdettäessä. Mikäli rahapussin nyörit antavat myöden, on varmasti luvassa rallimestari Markku Aleninkin ylistämää Defender-hupia kalliolta kukkulalle, ja suonlaidasta pellon kautta tunturipuroille.

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...