Vanhat Chevroletin lava-autot ovat nykyään arvokkaampia kuin uutena.

Vanhojen jenkkipikkisten suurena ystävänä on ollut mieltä lämmittävää seurata, kuinka monen tällaisen vanhan työkalun hinnat ovat lähteneet viime vuosina nousukiitoon. Uutena lava-autot saavat usein kaikkea muuta kuin rakkautta ja huolenpitoa. Monen pick upin kohtalona on yksinkertaisesti tulla ajetuksi loppuun työnteon pahoinpitelemänä arkiesineenä. Siksi onkin niin hienoa, että nämä vanhat tyylikkäästi muotoillut autot ovat vihdoinkin saamassa ansaittua arvostusta.

Arvoasteikon kärkipäästä löytyy usein 50-luvun Chevroletin lava-autoja. Yksi näistä on vuosina 1947-53 tuotannossa ollut ”Advance Design”-sukupolvi, johon kuuluu klassisen kauniisti muotoiltu 3100-sarja. Nämä autot olivat eräitä ensimmäisiä sodan jälkeen esiteltyjä uusia Chevyjä. Ostajiin vedonnut ulkonäkö, ja erinomainen tekninen kestävyys tekivät niistä pitkään liikenteessä säilyneitä tavarankuljettimia. Nykyisin 55.000 dollaria eli noin 48.000 euroa ei ole mahdottomuus hyväkuntoisesta yksilöstä. Aikanaan 1.047 dollaria uutena maksaneelle autolle suhteellinen arvonnousu on ollut inflaatiokorjattunakin miltei nelinkertainen! Ajamaton auto tallissa säilytettynä näihin päiviin olisi ollut siis melkoinen sijoitus.





’55, ’56 ja ’57 ovat tunnettuja klassikko-Chevyjen vuosikertoja. Vuosina 1955-57 valmistettiin myös Cameo-mallista pikkistä, joka oli 50-luvun mittapuulla poikkeuksellisen lähellä tavallista henkilöautoa, ja voidaan näin pitää eräänlaisena aikansa El Caminona. Autossa oli lasikuituiset lokasuojat ja silloinen uusi Chevyn 283-kuutioinen V8, joka löysi tiensä myös Corvetteen ja Bel Airiin. Voidaankin hyvällä omalla tunnolla sanoa, että Cameo oli maailman ensimmäinen uhreilupikkis. Aikalaiseksi lava-autoksi hintava Cameo kustansi miltei 2.000 dollaria uutena, mutta nykyisin minttikuntoiset yksilöt nousevat 60.000 dollariin, mikä tarkoittaa sekin noin kolminkertaista hinnannousua.

Listamme kolmas, muttei suinkaan vähäisin nousija on vuosimallien 1970-72 Chevrolet pikkis. Tämä on Chevyistämme jo selvästi ulkonäöltään laatikkomaisempi, muttei suinkaan tyylittömämpi. Ajokokemuksensa puolesta se on jo selvemmin nykyautoa muistuttava kuin 50-luvun serkkunsa. ”Action Line”-muotoilua edustava pikkis on edeltäjiään virtaviivaisempi, ja ollut aina keräilijöiden suosiossa. Näistä autoista halutuimmat ovat tosin varustellumpia malleja, kuten ylellinen Cheyenne. Aikanaan tällaisen olisi voinut ajaa kotiinsa 2.473 dollarin hintaan. Tänä päivänä parhaimmat yksilöt kaupataan 45.000 dollariin, mikä tarkoittaa miltei kaksinkertaista arvonnousua. Ei muuta kuin sijoittamaan, ja ostamaan vanhaa amerikkalaista lava-autoa!

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...