Vanhat autot johtavat maailman kalleimpien autohuutokauppojen hintatilastoja

Vanhassa vara parempi, sanoo sananlasku, ja ainakin arvoautojen kohdalla tämä pitää harvinaisen hyvin paikkansa. Jos tarkastellaan viime vuoden arvokkaimpia huutokaupattuja autoja, niin kymmenen kalleimman joukossa on peräti seitsemän yli 25 vuotta vanhaa ajoneuvoa. Näistä tarkasteltaviksi on valittu viisi mielenkiintoisinta.

Kymmenes sija napsahti vajaalla seitsemän miljoonan dollarin huutosummalla vuoden 2002 Ferrari F2002 F1-kisaformulalle. RM Sothebyn Abu Dhabissa järjestetty huutokauppa keskittyi Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien pääkaupungin rooliin osana kansainvälistä formulasirkusta. Kyseessä on itsensä Michael Schumacherin San Marinon, Itävallan ja Ranskan osakilpailuissa voittoon luotsaama formula. Samana vuonna Schumacher voitti viidennen F1-maailmanmestaruuden.

-- MAINOS --

Kuudes sija kalleimmasta autosta meni vuoden 1965 Ford GT40 Roadsterin prototyypille, josta sai pulittaa taaloissa 7 650 000 käypää valuuttaa. Kyseessä on todellinen huippuharvinaisuus, jonka pohjalta jatkojalostettiin legendaariset Le Mansin voittaja-autot. GT40 protoja valmistettiin kaikkiaan 12 kappaletta, joista nyt myyty oli ensimmäinen viidestä roadster-mallista. Auto on ainoana selvinnyt alkuperäisasuisena, ja sillä ovat aikanaan ajaneet mm. Carrol Shelby, Ken Miles ja Jim Clark.

-- MAINOS --




Vuoden 2019 kolmanneksi kallein huutokaupattu auto oli vuoden 1958 Ferrari 250 GT LWB California Spider. Klassikkoautojen arvonvaihteluista huolimatta Ferrarin vanhat California Spiderit ovat edelleen eräitä maailman kalleimpia automalleja. Koska auton myyntihinta jäi Pebble Beachin huutokaupassa ”vain” hieman alle kymmeneen miljoonaan dollariin, on auton uudelle omistajalle mitä todennäköisimmin luvassa omaisuuden arvon kasvua lähivuosina.

-- MAINOS --

Samasta maasta lähtöisin ollut toiseksi kallein auto oli miltei tuplasti edellä mainittua Ferraria kalliimpi. Tässä kisassa vuoden 1939 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta vei nimittäin kirkkaan voiton. Se oli samalla top ten -kärjen vanhin auto. Tunnettu tosiasiahan on, että kaikista vanhimpien autojen arvo on ollut keskimääräisesti laskemaan päin, sillä näiden autojen innokkaimmat fanit ovat usein jo siirtyneet hautausmaan puolelle. Pariisissa järjestetyssä retromobiilien huutokaupassa Alfa keräsi hintalapukseen kuitenkin huimat 18 563 605 taalaa, mikä jäi vain reilun miljoonan päähän vuonna 2016 myydystä maailman kalleimmasta Alfa Romeosta, Lungo Spyderista.

Viime vuoden kallein ei sekään ole mikään tuoremobiili. Vuosimallin 1994 McLaren F1 LM-Secification olisi ikänsä puolesta romutusuhan alla jopa Suomen kaltaisessa autoveron kultamaassa. Aikanaan maailman nopeinta tuotantoautoa McLaren F1:tä valmistettiin vaatimattomat 64 autoa, joista vain kaksi oli äärimäisen haluttuja LM-malleja. Tämä tarkoitti Le Mans -varustelua, johon sisältyy 680-heppainen moottori, aerodynaamisuutta lisäävät ylimääräiset koripaneelit, modifioidut ajovalot ja kisakelpoinen iskunvaimennus. Kaikkeen tähän tarvittiin vain neljä kiinnostunutta huutajaa, jotka hilasivat hinnan viidessä minuutissa karvan verran vajaaseen 20 miljoonaan dollariin. Tämä McLaren saa kunnian olla kallein 60-luvun jälkeen valmistettu koskaan huutokaupattu auto.

1 KOMMENTTI

  1. Ehkä listalle voisi kelpuuttaa myös vuoden 1963 Ferrari 250 GTO:n? Auto on vuosia jo ollut kallein omistajaa vaihtanut auto. Vuonna 2018 Ferrari 250 GTO myytiin vaatimattomalla 70 miljoonan dollarin summalla.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...