Uskoisitko tätä huippuharvinaista autoa Bemariksi?

Jokaisella automerkillä on halutut, vähemmän halutut ja ne unohdetut mallit. Juttumme BMW-Glas 3000 V8 on tukevasti viimeksi mainittuja, eikä siinä ole edes munuaisia!

Erikoisella autolla on usein myös mielenkiintoinen tarina. 60-luvulla BMW oli vasta murtautumassa siksi arvostetuksi automerkiksi, jollaisena me tunnemme sen tänä päivänä. Isompiensa puristuksessa BMW ehdottikin yhteistyötä kilpailijalleen Hans Glas GmbH:lle, ja vuosina 1967 ja 1968 valmistui 389 autoa, jotka tunnetaan BMW-Glas 3000 V8 -nimellä. Harvinaisuutensa lisäksi ne erottuvat Bemareista myös siksi, ettei niiden nokalla nähdä lainkaan ikoniseksi muodostunutta munuaismaskia.

-- MAINOS --

Yhdysvaltalaisella Bring a Trailer -sivustolla kaupatulla autolla on mittarissaan 83 246 kilometriä. Auto on myyjän mukaan tuotu Pohjois-Amerikkaan Saksasta, missä se on viettänyt osan ajastaan museossa. Autoon on ennen myyntiin asettamista tehty pientä huoltoa, ja sen mukana tulee myös varaosia. Tämä on ihan kätevää, sillä alle 400 kappaletta valmistettuun autoon voi olla hankala löytää osia.

-- MAINOS --




Auton punainen maalipinta näyttää kuvissa melko virheettömältä, ja siinä on japanilaishenkisesti Talbotin valmistama sivupeili lokasuojassa, mikä tuo autoon omanlaistansa eksotiikkaa. Edestä ja takaa löytyvät sumuvalot, ja vanteissakin on peltikapselit kovin tutunnäköisine baijerilaislogoineen.

Sisätiloihin on saatu ylellisyyttä kaksivärisellä ilmeellä, joista penkkien mustat osat ovat vinyyliä, ja beiget vakosamettia. Tavallisten nopeusmittarin, kierroslukumittarin ja polttoainemittarin lisäksi löytyvät myös öljyn ja veden lämpötilan, sekä öljynpaineen mittarit. Sisätiloissa on myös mukavuuksia, kuten olalle asettuvat turvavyöt, lämmityslaite ja Becker Grand Prix -radio.

Moottori ei ole aivan tavanomaisinta Bemari-osastoa. Konepellin alla onkin 2892-kuutioinen Glasin kehittämä V8-moottori, joka välittää voimansa takapyörille nelivaihteisen manuaalivaihteiston kautta. V8:n suunnittelussa oiottiin hieman mutkia, sillä se saatiin aikaiseksi yhdistämällä kaksi 1290-kuutioista rivimoottoria. Epätavallinen auto on hieno säilymä BMW:n varhaisemmilta vuosilta. Kirjoitushetkellä juuri päättynyt kamppailu päättyi 39 tarjouksen voimin 63 000 taalaan, mikä ei kuitenkaan riittänyt ylittämään myyjän autolle asettamaa hintavarausta.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.