Uskoisitko tätä autoa Nissaniksi? 1969 Nissan Gloria on kuin pesussa kutistunut Amerikanauto.

Aito asia.

Pinotut ajovalot, kromiritilämaski ja yksityiskohdilla koristeltu kantikas ja edustava ulkomuoto. Näillä sanoilla voisi kuvailla vuonna 1963 uuden ilmeen saanutta Pontiacia, paitsi että juttumme auto tulee jostain aivan toisesta ilmansuunnasta. Vuoden 1969 Nissan Prince Gloria oli ottanut vaikutteensa Amerikan kultamailta, ja erityisesti GM:n suunnalta. Näihin aikoihin oli vielä standardi, että länsimaisille automarkkinoille pyrkivät japanilaiset kopioivat erityisesti vielä tuolloin niin loistokkaita Jenkkiautoja.


Nissan Prince gloria oli yksi viimeisistä Prince-lisänimeä kantaneista Nissaneista. Vuonna 1966 Nissaniin pakkofuusioitiin PMC, eli Prince Motor Company, jonka myötä saatiin yhtiölle myös arvokkaita mallinimiä, kuten Skyline. 60-luvun lopun Nissanin arvoasteikossa Gloria kiilasi aivan kärkeen, mitä tuli kuluttajapuolen kulkuvälineisiin. Ainostaan itsensä Pininfarinan kynäilemä Cedric-malli löytyi aivan malliston huipulta. Nykyisin hyväkuntoiset Gloria mallit ovat harvinaisuuksia, joiden hinta Pohjois-Amerikassa pyörii hyväkuntoisten osalta 10,000-15,000 dollarissa.

Äveriäästä ulkonäöstään huolimatta Amerikassa luxus-Nissanien hinta asettui selvästi sikäläisiä Cadillaceja alemmalle tasolle. Kovasta yrityksestään huolimatta vielä 60-luvulla japanilaiset eivät voineet mitenkään kisata tasapäisesti amerikkalaisten ja saksalaisten laatuautojen kanssa. Kuvien auto oli muutama vuosi sitten Milwaukeessa myynnissä 11,000 dollarin pyynnillä.





Gloriassa on 2-litran neloskone, ja kolmelovinen rattimanuaali, mikä tekee autosta kutistetun Amerikanautokopion, jossa konehuoneen sisältö on kuitenkin kovin Euro-henkinen. Auto on tuotu käytettynä Japanista, mistä tällaisia sikäläisiä paremman väen autoja voi vielä hyvällä tuurilla onnistua bongailemaan. Olipa kyseessä sitten kopio tai ei, niin siistikuntoinen auto on kuvissa tyylikäs ilmestys, jollaisia toivoisi Suomenkin teillä näkevän näin kesäisin.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...