Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi Defender on alkuperäispainosta monin verroin mukavampi sekä tehokkaampi, ja nyt uusi Defender haastaa suorituskyvyllään jo urheiluautotkin.

Land Rover kertoi jo jonkin aikaa sitten, että uuden Defenderin mallivalikoima kruunataan Jaguar Land Roverin monista muistakin malleista tutulla mekaanisesti ahdetulla viisilitraisella kasilla, ja nyt auto tuotiin koko komeudessaan julkisuuteen. Myllystä irtoavista voimavaroista voitiin vain haaveilla alkuperäisen Defenderin aikoina. Potkua riittää peräti 525 hevosvoiman ja 625 newtonmetrin veran, joten suorituskykykin on lähes urheiluautotasoa ainakin suoralla tiellä.



Akseliväliltään lyhyempi ja kaksiovinen 90-malli saavuttaa satasen nopeuden vain 5,2 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan 240 km/h. Enemmän tilaa tarvitseville tarjolla on myös pidempi ja neliovinen 110-versio tavallisen Defenderin tavoin. Veekasin voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kahdeksanvaihteisen automaatin kautta. Defender V8:n jousia ja iskunvaimentimiakin on hienosäädetty huimasti kohentuneen suorituskyvyn ehdoilla, ja myös kallistuksenvaimentimet ovat perusmalleja tuhdimmat.





Veekasi-Defenderin vakiovarustukseen kuuluu muihin malleihin lisähintaan tarjottava taka-akselin sähköinen aktiivitasauspyörästö, ja uuden Yaw Controller -nimisen toiminnon luvataan parantavan maasturin käyttäytymistä mutkissa. Lisäksi auton Terrain Response -järjestelmään kuuluu uusi Dynamic-moodi, jonka pitäisi myöskin kohentaa massiivisen maastoauton käsiteltävyyttä. Tämä asetus tarjoaa myös terävämmän kaasuvasteen ja räätälöidyt säädöt iskunvaimennukseen.

Ulkoisesti veekasiversion erottaa omista logoistaan, neljästä pakoputkenpäästä, tummanharmaista 22-tuumaisista vanteista ja sinisistä etujarrusatuloista. Ulkoväriksi on tarjolla vain kolme vaihtoehtoa, eli Carpathian Grey, Yulong White ja Santorini Black. Katto on aina musta. Sisätiloista löytyy puolestaan perinteistä nahkaa, mokkanahkamaista materiaalia ja alcantaraa. Viimeksi mainittua on käytetty nelipuolaisessa ratissakin, jonka takana komeilevat myös satiinikromiset vaihtoläpyskät.

Vaikka veekasiversion ajettavuutta asfalttiteillä on kohennettu monin tavoin, Defenderin legendaarista maastokelpoisuuttakaan ei ole unohdettu. Kyseessä voi olla myös tuleva keräilyharvinaisuus, koska vastaavia malleja ei taida enää Land Roveriltakaan tulla nykyisinä sähköistymisen ja päästötalkoiden aikoina.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.