Urheilijoiden kokonaisvaltaiseen suoritukseen tai oikeastaan rooliin kuuluu urheilusuorituksen lisäksi myös vapaa-aika. Tietty yksityisyys on toki kaikilla urheilijoilla, mutta yksi urheilijoiden ikävimmistä puolista taitaa olla se, että heidät tunnistetaan kaikkialla. Ainakin suurimmat urheilutähdet joutuvat tarkkaan miettimään missä ja milloin liikkuvat. Ja kun tänä päivänä valokuvan saa otettua kännykällä vaikka varsinaista kameraa ei olekaan aina mukana, on urheilijoiden vaatetus entistä tärkeämmässä osassa.

Urheilijat nauttivat usein sponsoreiden tuomaa tukea ja varsin usein nämä sponsorointidiilit koskevat myös vaatetusta. Urheilijoiden halutaan näkyvän ja tietenkin vaatteissa jotka tuovat sponsoreille lisää asiakkaita. Ei todellakaan ole suotavaa että jos olet solminut sopimuksen vaikkapa Niken kanssa ja käytät Niken vaatteita urheilusuorituksessa ja muissa urheilutapahtumissa ja menetkin sitten maitokauppaan Adidaksen kuteissa. Näitä on ajan saatossa käynyt useampia, mutta nykyään sponsorointiehdot ovat niin tiukkoja että lipsahduksia ei sallita. Urheilijat ovat tärkeässä roolissa tänä päivänä tuomassa trendejä kaiken kansan tietoisuuteen.

Näkyvyys tärkeää

Sponsoreille näkyvyys on tällä hetkellä todella tärkeää. Moni on varmasti noteerannut kotimaisen pelimonopolin pyristelyt markkinoiden vapautumista vastaan. Tällä hetkellä suomalaisten urheilijoiden ja urheiluseurojen on lain puitteessa mahdoton saada sponsoriksi ulkomaista peliyhtiötä. Ruotsalainen NordicBet kokeili tätä viimeksi jääkiekkojoukkue Jokereiden kanssa kun se ryhtyi Jokereiden isoksi sponsoriksi. Nopeasti NordicBetin logot hävisivät Jokereiden pelipaidoista vaikka tarkoitus oli ainoastaan mainostaa KHL:n vierasotteluissa lähinnä Venäjällä. Tämä ei kuitenkaan käynyt päinsä.

Suomalaiset formulakuskit, Kimi Räikkönen ja Valtteri Bottas ovat kisoissa edustamassa ennen kaikkea itseään ja työpaikkaansa. Se mitä heillä milloinkin on päällä julkisissa tilaisuuksissa, on tarkoin määrätty. Molemmilla on toki omat vaatesponsorinsa ja Kimi Räikkönen on tehnyt pitkään yhteistyötä suomalaisen vaatefirma Makian kanssa. Kummallakin on olemassa myös tallien puolelta omat sponsorinsa ja molemmilla on myös henkilökohtaisia sponsoreita jotka tulevat tunnetuksi niin ajohaalareista, itse kisa-autosta kuin vapaa-ajan asuistakin.

Sponsorointia joka lajissa


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Entä sitten isoimmat suomalaiset pokeristarat? Monet heistä kuuluvat tiettyyn pokeritalliin ja tuolloin liveturnauksissa heillä on päällään paita jossa on kyseisen tiimin logo, tai sitten lippis jossa on isolla edustamansa firman nimi ja logo. Monet ovat saaneet myös aurinkolasien valmistajista oman sponsorinsa ja tuolloin laseja käytetään peleissä ja erilaisissa sponsoritilaisuuksissa ja tietenkin mainoskuvauksissa.

Sama pätee tietenkin suomalaisiin talvi- ja kesäurheilijoihin. Harva ammattilaisurheilija joutuu omissa vaatteissaan ainakaan urheilusuoritusten aikana suorittamaan ja monella vaatteissa on useamman sponsorin merkkejä ja tekstejä. Mikäli et ole tähän vielä aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, katsasta seuraavalla kerralla sponsorien nimet suosikkiurheilijasi kohdalta.

Sponsorit ovat urheilussa erinomainen asia. Sponsorit tukevat urheilijaa taloudellisesti, vähän samoin kuin parhaat ilmaiskierrokset nettikasinoilla. Parhaimmillaan näillä on iso merkitys siinä mihin pelaajan tai urheilijan ura siitä oikein lopulta urkenee.

Moni vaate jonka näet urheilijan päällä on sponsorin maksama ja välttämättä urheilija ei siinä tilanteessa ole voinut edes päättää mitä päälleen laittaa, korkeintaan sen minkä värisen saa laittaa muutamasta vaihtoehdosta. Tämä tuo kuitenkin urheilijan kassaan rahaa ja niin kauan kuin joku siitä maksaa niin mielellään niitä eri vaatteita päällään pitää. Tulojen avulla voi olla mahdollista tehdä lajissa kuin lajissa vaikkapa harjoitusleiri, tai vaikkapa hankkia parempia välineitä tai puitteita omaa harjoittelua varten. Vaatteilla on siis väliä, jopa urheilussa!