Unohdettu vuoden 1991 Audi Quattro Spyder näytti suuntaa TT ja R8 -malleille

Vuonna 1991 Frankfurtin autonäyttelyssä nähtiin Audin osastolla legendaarista Quattro-nimeä kantanut auto, joka ei kuitenkaan ulkoisesti muistuttanut tippaakaan sitä kuuluisaa 80-luvun rallimallia. Kyseessä oli keskimoottorinen 2,8-litran V6-moottorilla varustettu auto, joka tarjoili italialaishenkisen ulkonäön lisäksi 172:n hevosvoiman suorituskyvyn. Vain 1100 kiloa painaneessa alumiinikorisessa autossa tämä tuntui yllättävän paljolta. Quattron kaikki neljä vetävää pyörää oli yhdistetty viisivaihteiseen vaihdelaatikkoon, joten tälläkin saralla oli katetta urheilullisesta tunnelmasta.

Kaikesta päätellen kyseessä olisi voinut olla potentiaalinen hitti, mutta miksi juuri kukaan ei muista edes kuulleensa moisesta keksinnöstä? Quattro Spyder oli prototyyppi eli muotoilututkielma autosta, joka innoitti valmistajaansa myöhempiin tuotantoautoihin. Vuonna 1998 tuotantoon tullut Audi TT, ja varsinkin vuodesta 2006 valmistettu R8-malli ovat paljon velkaa 90-luvun alun kokeilulle. Quattro Spyder ei ole ulkoisesti vanhentunut samalla tavalla, kuten monet tuon ajan muut prototyypit. Mallin Spyder nimi tuli kattopaneeleista, jotka voi halutessaan irrottaa, ja nauttia raikkaasta tuulevireestä.

Auton suurin haaste oli sen tuotantokustannukset. Kun tavoitteeksi asetettu hintakatto 100 000 Saksan markkaa ei olisi riittänyt myyntihinnaksi, asetettiin projekti jäihin. Syynä tähän olisi yksinkertaisesti ollut raaka hintakilpailu, jossa Porschea, Ferraria ja muita urheiluautoja vastaan Audin imago ei välttämättä olisi ainakaan vielä tuolloin riittänyt. Asiaa hämmentää kuitenkin huhut, joita heti autonäyttelyn jälkeen oli sakeana ilmassa. Moni olisi nimittäin halunnut ostaa Spyder-Audin itselleen. Samaa epätoivoista viestiä kuultiin myös valtuutetuilta Audi-myyjiltä, jota kyseisen auton vähintään kuvista nähneet kyselivät.

 

LähdeMotor 1

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...