Ultraharvinainen Mercedes-Benz G4 oli natsien oma kolmiakselinen G-Mersu

Adolf Hitlerin vaikutuskaudella vuosina 1934-1939 rakennettiin noin 57 kappaletta Mercedes-Benz W31 G4-mallin autoa, joista vain neljä hyväkuntoista on säilynyt näihin päiviin saakka. Täysin maastokelpoinen seitsenpaikkainen auto on kolmiakselinen, joista kaksi taaimmaista rengasparia ovat vetäviä. G4 oli erityisesti Wehrmachtin johtohenkilökunnan käytössä, sillä se oli aivan liian kallis valmistaa armeijan yleiseen käyttöön. Moottorit olivat 5-5,4 –litraisia kasikoneita, jotka olivat samaa valmistetta Mersun 540K –mallin kompressorilla varustetun moottorin kanssa.

Automalli sai alkunsa nimellä G1 jo vuonna 1926 kehitystyön alkaessa. Ensimmäiset mallit tuottivat noin 100-heppaa myöhempien lisätessä polleja noin 115 koniin. Huippunopeutta löytyi vaivaiset 67 km/h, jota rajoittivat varsin karkeakuvioiset maastorenkaat, sekä laitteen miehekäs 3,700 kilon omamassa. Auton ensimmäisiin käyttäjiin kuuluivat Hitler lähipiireineen, ja ne olivat aluksi maalattu harmaiksi mustine lokasuojineen. Sodan päätyttyä jäljelle jääneissä yksilöissä oli kuitenkin kaikissa löytöhetkellä armeijan maastokuviot korissaan.





Sodasta selvinneiden G4-Mersujen yleinen kohtalo oli päätyä paloautoiksi. Yksi kuuluisimmista säilyneistä on Espanjan kenraali Francisco Francolle kuulunut G4, joka oli itsensä Hitlerin lahjoittama. Tämä auto sai joitain vuosia sitten perusteellisen entisöinnin Mercedes-Benzin Classic Centerissä Saksassa, sillä se oli Espanjan Mercedes-Benz maahantuojan lahja Espanjan kuninkaalliselle perheelle. Yksi selviytyjistä löytyy myös Hollywoodista, jossa se on tehnyt pitkän uran mm. Hollywoodin sotaelokuvien rekvisiittana.

Autosta on tehty myös useita pienoismalleja.

Vuonna 2009 klassikkoautojen keräilijä tarjosi peräti kolmea W31-korimallin autoa myytäväksi 9 miljoonan dollarin hintalapulla varustettuna. Myyjä väitti kaikilla autoilla olleen yhteyksiä Adolf Hitleriin. Yhdessä autoista oli erityinen kokoon taittuva repsikanpenkki, jotta matkustaja olisi voinut nousta autossa seisomaan. Tervehtikö itse Hitler muinoin autossa käsi ojossa? Tähän tuskin koskaan saamme vedenpitävää vastausta, mutta käytettyjen autojen myyjälle tällaisen maininnan liittäminen omaan myynti-ilmoitukseen on aina elämää suurempi hetki.

- Advertisement -

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...