Ultraharvinainen Mercedes-Benz G4 oli natsien oma kolmiakselinen G-Mersu

Adolf Hitlerin vaikutuskaudella vuosina 1934-1939 rakennettiin noin 57 kappaletta Mercedes-Benz W31 G4-mallin autoa, joista vain neljä hyväkuntoista on säilynyt näihin päiviin saakka. Täysin maastokelpoinen seitsenpaikkainen auto on kolmiakselinen, joista kaksi taaimmaista rengasparia ovat vetäviä. G4 oli erityisesti Wehrmachtin johtohenkilökunnan käytössä, sillä se oli aivan liian kallis valmistaa armeijan yleiseen käyttöön. Moottorit olivat 5-5,4 –litraisia kasikoneita, jotka olivat samaa valmistetta Mersun 540K –mallin kompressorilla varustetun moottorin kanssa.





Automalli sai alkunsa nimellä G1 jo vuonna 1926 kehitystyön alkaessa. Ensimmäiset mallit tuottivat noin 100-heppaa myöhempien lisätessä polleja noin 115 koniin. Huippunopeutta löytyi vaivaiset 67 km/h, jota rajoittivat varsin karkeakuvioiset maastorenkaat, sekä laitteen miehekäs 3,700 kilon omamassa. Auton ensimmäisiin käyttäjiin kuuluivat Hitler lähipiireineen, ja ne olivat aluksi maalattu harmaiksi mustine lokasuojineen. Sodan päätyttyä jäljelle jääneissä yksilöissä oli kuitenkin kaikissa löytöhetkellä armeijan maastokuviot korissaan.

Sodasta selvinneiden G4-Mersujen yleinen kohtalo oli päätyä paloautoiksi. Yksi kuuluisimmista säilyneistä on Espanjan kenraali Francisco Francolle kuulunut G4, joka oli itsensä Hitlerin lahjoittama. Tämä auto sai joitain vuosia sitten perusteellisen entisöinnin Mercedes-Benzin Classic Centerissä Saksassa, sillä se oli Espanjan Mercedes-Benz maahantuojan lahja Espanjan kuninkaalliselle perheelle. Yksi selviytyjistä löytyy myös Hollywoodista, jossa se on tehnyt pitkän uran mm. Hollywoodin sotaelokuvien rekvisiittana.

Autosta on tehty myös useita pienoismalleja.


Vuonna 2009 klassikkoautojen keräilijä tarjosi peräti kolmea W31-korimallin autoa myytäväksi 9 miljoonan dollarin hintalapulla varustettuna. Myyjä väitti kaikilla autoilla olleen yhteyksiä Adolf Hitleriin. Yhdessä autoista oli erityinen kokoon taittuva repsikanpenkki, jotta matkustaja olisi voinut nousta autossa seisomaan. Tervehtikö itse Hitler muinoin autossa käsi ojossa? Tähän tuskin koskaan saamme vedenpitävää vastausta, mutta käytettyjen autojen myyjälle tällaisen maininnan liittäminen omaan myynti-ilmoitukseen on aina elämää suurempi hetki.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...