Toimittajan valinnat: Maailman rumimmat henkilöautot – LuAZ 969

Osa 5/10: LuAZ 969 – Taistelu-huussi

Maailman rumimpien autojen lista ilman venäläistä keksintöä on kuin miestenlehti ilman isorintaista vaaleaverikköä. Molemmat kyllä silmäilee läpi, mutta kumpikaan ei tunnu uskottavalta. Jottei talvisodasta lähtien itäautoja harrastanut Mauri-Iigori vetäisi papua keuhkoon moisesta väitteestä, on rehellisyyden nimissä todettava itärajan yli vyöryneen Suomeen myös yllättävän tyylikkäitäkin menopelejä. Näistä useimmat tosin ajoittuvat kaukaiselle 50-luvulle.

Juttusarjaamme olisikin löytynyt idän suunnalta yllin kyllin ehdokkaita, joten valinta ei ollut missään määrin helppo. Kaikkien Samara-miesten lohduksi venäläinen arvontaruletti laukesi Suomessa melko tuntemattoman maastoihmeen kohdalla. Kun katsoo jaksomme sankarin kuvaa, ymmärtää entistäkin selvemmin miksi Neuvostoliitto romahti. Jo muinainen toisen maailmansodan aikainen Jeeppi, uudemmasta sotilas-Hummerista puhumattakaan, todistavat myös puhtaasti sotilaskäyttöön tehtyjen autojen voivan olla esteettisesti tyylikkäitä.

Sen sijaan Neuvosto-Ukrainassa vuonna 1971 esitelty LuAZ 969 taisteluvaunu näyttää pikemminkin juovuspäissään askarrellulta taistelujakkaran ja soppatykin ristisiitokselta. Jopa Suomen armeijan leivistä tutumpi pullapitko-Uaz on tämän rinnalla muotoilun riemujuhlaa. Ehkä osaksi taistelustrategiaa kuuluikin valmistaa vempeleitä, joita kukaan ei halua sotasaaliskäyttöön. Tai sitten kyseessä on vain yksinkertaisesti miehitetyn Ukrainan kosto emämaalleen.

Luaz on olevinaan ns. amphicar, eli maalla ja vedessä kulkeva laite. Mieleen tuleekin samaista nimeä kantava surullisenkuuluisa saksalainen vastine 60-luvulta, joka sentään oli hieman siedettävämmän näköinen. Ainoa pelottavampi asia kuin Luazin ohjastaminen maantiellä onkin sillä vesille lähteminen.

Vaikka mallinimeen on piilotettu kuuluisa rakasteluasento, ei tekeleessä ole mitään eroottista. Päinvastoin, jos haluaa kiihotuksen katoavan kuin paukku Siperiaan, toimii Luaz jopa Margaret Thatcherin kuvaakin tehokkaammin. Eniten iloa tällaisesta kikottimesta olisikin Myytinmurtajien jaksossa, jossa etsittäisiin käyttöä sadan kilon muoviräjähdelastille.

Seuraavalla kerralla esittelemme kuin suoraan Jarlan Fingerporista karanneen kulkupelin!

Suuresta ja mahtavasta naapurimaastamme löytyy myös sikäläistä autoteollisuutta mielenkiintoisempia luomuksia.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...