Timo Mäkinen – Kaikkien aikojen rallikuskit

Osa 6/10

Timo Mäkinen syntyi vuotta ennen talvisotaa 1938. Automiehen uran alku 50-luvulla heti ajokortin saamisen jälkeen piti sisällään Ilta-Sanomien jakelua myyntipisteisiin. Jakeluautona toimi Triumph TR 3, joka oli aikansa urheilullinen brittiauto. Tämä yhdistettynä vapaisiin nopeuksiin ja tiukkoihin aikatauluihin loi pohjaa Mäkisen myöhemmälle ralliuralle. Legendaarinen ”The Flying Finn” -nimitys lentävästä suomalaisesta oli ennen kaikkea kahden menestyneen kaveruksen Mäkisen, ja hänen ystävänsä Rauno Aaltosen (s. 1938) aikaansaamaa.

Vuonna 1960 Mäkinen alkoi saavuttaa kärkisijoja Suomen kansallisissa ralleissa. Monen muistikuvat Timo Mäkisestä ja Morris Ministä saivat alkunsa Timon äidin omistamasta Ministä, jolla nuori rallilupaus kaasutteli pikataipaleilla menemään. Äidin autovalinta oli Timon uran kannalta merkittävä, sillä vuonna 1962 Miniä maahantuova Voimavaunu järjesti hänelle auton ja osallistumistilaisuuden Monte Carlon ralliin. Rallin lopuksi ajetussa moottoriratakokeessa Mäkinen päihitti Mini tehdastallien kuljettajat, mikä osoitti varsin selkeällä tavalla rallilupauksen potentiaalin. Vuonna 1965 Mäkinen voitti lumimyräkän kouriin joutuneessa Monte Carlossa rallin vaikeissa olosuhteissa, mikä oli vain yksi lukuisista Mäkisen ajotaitojen osoituksista.


Vuonna 1966 koettiin yksi rallin MM-sarjan ikimuistoisimmista skandaaleista, kun Mäkisen voitettua Monte Carlon rallin hänen suorituksensa, sekä kahdeksan muun Minillä ajaneen tulokset hylättiin. Syyksi kerrottiin sääntöjen vastaiset valolaitteet. Näin rallin voittajaksi nousi Citroenilla toiseksi ajanut Aaltonen, joka kieltäytyi vastaanottamasta palkintoaan.

Mäkisen voittosarjaksi Jyväskylän suurajoissa tulivat vuodet 1965, 1966, 1967 ja 1973. Mäkisen kenties ikimuistoisin hetki nähtiin vuonna -67 Jyskälässä, kun legendaarisella Ouninpohjan pikataipaleella Mäkisen Minin konepelti lävähti kesken kaiken auki peittäen näkymän tuulilasista lähes kokonaan. Mäkisen uskomattomista kyvyistä kertoo jotain se, että mies kaasutteli kaikesta huolimatta kolmanneksi nopeimman ajan. Allekirjoittaneen oma äiti muistaa edelleen kyseisen tapahtuman paikan päältä nähtynä katsellessaan rallia yhdessä vaarinsa kanssa.





Saavutukset Minin ratin takana päättyivät Minin vetäydyttyä kilpatoiminnasta pois. Tämän jälkeen Mäkinen siirtyi Fordin rallitiimiin Escortin puikkoihin, joista saavutuksina mm. Suomen mestaruudet vuosilta 1970 ja 1973. Mäkinen ajoi urallaan Minin ja Fordin lisäksi myös ainakin Saabin, Lancian, Peugeot’n, Mercedes-Benzin, Fiatin ja uran alussa tärkeän Triumphin tehdasautoilla. Pyörätuolissa istunut Mäkinen palkittiin Suomen urheilun Hall of Fameen urheilugaalassa 2015. Ansiokkaan ja hienon ralliuran tehnyt Mäkinen menehtyi kaksi vuotta myöhemmin 79-vuotiaana.

Kuvalähteet:

https://hips.hearstapps.com/roa.h-cdn.co/assets/17/18/4000×2174/gallery-1493988802-gettyimages-2672846.jpg?resize=768:*

https://cdn-4.motorsport.com/images/amp/0ZX3dXoY/s6/wrc-rac-rally-1973-timo-makinen-henry-liddon-ford-escort-rs1600.jpg

https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2017/05/07/19/timo-makinen.jpg?w968h681

https://vintageracecar.com/wp-content/uploads/2017/05/1963-Monte-Carlo-Rally-co-driving-with-Timo-Makinen-credit-Christable-Carlisle-Archive.jpg

https://www.topgear.com/sites/default/files/images/news-article/carousel/2017/05/b6408265bfa4f9e2249959984876a830/p0013622.jpg

Videot

Uusimmat

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...