Teslan kuolemankolari: Ei ole olemassa yhtäkään itseohjautuvaa autoa

– Ei ole olemassa ensimmäistäkään autoa, joka osaisi itsestään ajaa ilman kuljettajaa. Piste. Näin vahvan lausunnon on jättänyt The National Transportation Safety Board (NTSB), joka on Yhdysvaltain kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta. Linjaus on annettu 23. maaliskuuta 2018 Kaliforniassa sattuneesta onnettomuudesta, jossa Tesla Model X:n kuljettaja menetti henkensä tämän luotettua liikaa auton kykyyn ohjata itsenäisesti liikenteessä.

Lautakunnan puheenjohtaja Robert Sumwalt toteaa myös, että tällaiset onnettomuudet vain todistavat, kuinka rajoittuneita kuluttajille tarjotut tekoälyn ohjaamat ajoneuvot ovat vielä toistaiseksi. Sumwalt myös jatkaa esittäen, että jokaisen ajoapuja tarjoavan ajoneuvon kuljettajan tulee myös itse aktiivisesti osallistua ohjaamiseen, vaikka kaikki mahdolliset apulaitteet olisivatkin aktivoitu. “Ajoapuja sisältävien ajoneuvojen myyjät eivät missään olosuhteissa myy itse itseään kuljettavia autoja”, Sumwalt jyrähtää.

-- MAINOS --

Liikenneturvallisuuslautakunnan mukaan Teslan kuljettaja kuoli useisiin tylpän kohteen aiheuttamiin vammoihin. Onnettomuus tapahtui maantiellä numero 101 liikennejakajan kohdalla, jota Tesla ei pystynyt havaitsemaan. Törmäyksen voimasta auto romuttui pahoin, ja lisäksi kaksi muuta autoa törmäsi jäljelle jääneisiin autonosiin.

Teslan ajotietokoneen tarjoamien tietojen turvin saatiin dataa myös onnettomuushetkeltä. 5,9 sekuntia ennen törmäystä Tesla oli automaattisesti ohjautunut suoralle törmäyskurssille jakajan kanssa. Järjestelmän tietojen mukaan kuljettaja ei yrittänyt millään tavalla ohjata, tai jarruttaa autoaan ennen törmäystä. Vain hetkeä ennen törmäystä Tesla sitä vastoin automaattisesti kiihdytti nopeuden hieman yli 100 km/t nopeudesta noin 113 km/t. Auton oma hälytysjärjestelmä ei reagoinut lähestyvään esteeseen millään tavoin.

-- MAINOS --




Kuljettajan matkapuhelimen tiedoista puolestaan kävi ilmi, että törmäyshetkellä puhelimessa oli aktivoituna peli, jota kuljettaja oli pelannut. Raportissa todetaankin, että kuljettajan kädet eivät olleet ohjauspyörässä onnettomuushetkellä, vaan hän oli keskittynyt käyttämään matkapuhelintaan.

-- MAINOS --

Lopullisen tuhon viimeisteli Teslan akkujen räjähdysmäinen tulipalo, joka teki jäljelle jääneestä autonpuolikkaasta hyvin surullisen näyn.

LähdeMotor 1

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.