Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Lopullinen tuotantoversio lanseerattiin Teslan Teksasin ”gigatehtaalla” pidetyssä tilaisuudessa, jossa myös ensimmäiset asiakasautot päästiin luovuttamaan. Tässäkin oli kuitenkin kyse osittaisesta silmänkääntötempusta. Tilaisuudessa luovutettiin nimittäin ainoastaan 10 autoa, ja todelliset asiakastoimitukset pääsevät käynnistymään tällä tietoa vasta vuonna 2025. Tälläkin kertaa taustalla ovat tuotantovaikeudet, jotka ovat viivästyttäneet Cybetruckin tuloa jo moneen kertaan.

Kuva: Tesla

Tesla kertoi tilaisuudessa, että Cybertruckin vetomassa on 4 990 kiloa ja auto kiihtyy parhaimmillaan 2,6 sekunnissa 60 mailin (96 km/h) tuntinopeuteen. Futuristisen pick-upin lavalle voi puolestaan sovittaa maksimissaan 1134 kilon kuorman. Cybertruckin ripeimmän version suorituskykyä havainnollistettiin videolla, jolla Porsche 911:tä hinaava Cybertruck on varttimailin kiihdytyssuoralla ripeämpi kuin nykyisen 911:n perusmalli. Tämä ei ole mikään ihme, koska nopein Cybertruck jättää 400 metrin matkan taakseen alle 11 sekunnissa.

Muita meriittejä ovat puolestaan voitto dieselkoneisesta Ford F-350:stä tractor pulling -tyyppisessä vetomittelössä ja yli 43 sentin maavara ilman alhaalla roikkuvia akseliston osia. Maastoajoa avittavat myös 35-tuumaiset joka kelin renkaat sekä joka nurkasta löytyvä säädettävä ilmajousitus. Ikkunat kestävät puolestaan niihin heitetyt pesäpallot ainakin lanseeraustilaisuudessa tehdyn mallisuorituksen perusteella, josta vastasi Teslan päämuotoilija Franz von Holzhausen.

Kuva: Tesla

Laseja mainostetaan kivenkestäviksi, kun taas ruostumattomasta teräksestä tehdyn korin pitäisi olla jopa luodinkestävä. Elon Musk innostui lisäksi kehumaan Cybertruckin koria vääntöjäykemmäksi kuin McLaren P1:ssä, ja lava-auton ilmanvastuskerroin on kuulemma 0.335. Se ei ole mikään huippuarvo, mutta Cybetruck on kuitenkin liukkaampi kuin kulmikkaasta ulkomuodosta voisi päätellä.

Seuraavaksi voidaan siirtyä täyttymättömiin lupauksiin. Tesla povasi Cybertruckille jopa 805 kilometrin toimintasädettä vielä vuonna 2019, mutta tuotantoautossa lukema on kutistunut parhaimmillaan 547 kilometriin. 219 kilometrin matkaan riittävän sähkön saa kuitenkin ladattua vain vartissa Teslan omalla Superchargerilla.

Suosittelemme

Kuva: Tesla

Vajaan 550 kilometrin toimintamatka koskee vain All-Wheel Drive -versiota, kun taas vuonna 2025 esiteltävä Rear-Wheel Drive -perusmalli kykenee parhaimmillaan 402 kilometriin. Sen kiihtyvyydeksi 60 mailin tuntinopeuteen kerrotaan puolestaan 6,5 sekuntia. Tehokkain versio tottelee Cyberbeast-nimeä. Sillä pääsee parhaimmillaan 515 kilometriä, ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 209 km/h. Kaikkien muiden mallien kulku tyssää 180 km/h:n kohdalla. All-Wheel Driveen ja Cybebeastiin tarjotaan myös toimintamatkan pidentäjiä, jolloin niillä pitäisi päästä parhaimmillaan 756 ja 708 kilometriä. Siitä ei ole kuitenkaan vielä tietoa, kuinka tämä lisävaruste toimii käytännössä.

Arvioitua pienemmiksi jääneiden toimintamatkojen vastapainoksi Cybertruckin hinnat ovat kasvaneet tuntuvasti ennakkoilmoituksiin nähden. Vuonna 2019 Tesla lupaili vielä 40 000 dollarin aloitustaksaa, mutta tämänhetkisen tiedon mukaan takavetoisesta aloitusmallista pitää pulittaa Atlantin toisella puolella vähintään 60 990 taalaa. Nelivetomallin hinnat starttaavat 79 990 dollarista, ja Cyberbeastin hintalapussa lukee tarkalleen 99 990 taalaa. Euroopan hinnat jäävät vielä nähtäväksi, ja sama koskee myös auton lopullista toimitusaikataulua.

Kuva: Tesla
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat