Tästä alkoi Ford Sierran tuunaus: XR4i oli ensimmäinen Sierran sporttiversio

Kun vielä melko vanhakantaista tekniikkaa hyödyntänyt Ford Sierra tuli markkinoille vuonna 1982, oli sen vastaanotto ristiriitainen. Fordilla pitkän päivätyön tehneen Uwe Bahnsenin muotoilema pyöreitä muotoja sisältänyt kori oli radikaalin moderni, varsinkin kun sitä vertaa kulmikkaaseen Cortinaan, jonka Sierra korvasi Fordin tuotepaletissa. Alun myyntilukemat olisivatkin voineet olla parempia, mutta moni konservatiivinen Fordin ostaja halusi varsinkin Britanniassa pysytellä mieluummin vielä käytetyn Cortinan ratin takana.

Vuosien vaihtuessa Sierrasta muodostui kuitenkin vähitellen menestystarina, jossa ensimmäisellä Sierran erikoisversiolla oli oma roolinsa. Jo vuonna 1983 esiteltiin XR4i-varustepaketti, joka sai kolmiovisen Sierran näyttämään mitoistaan uloskasvaneelta ”hot hatchilta”. XR4i:tä myytiin samaan aikaan vanhemman kolmanteen sukupolveensa ehtineen Capri-mallin kanssa, joka sekin oli saanut polttoaineen ruiskutusjärjestelmän moottoriinsa. Capri oli kiihtyvyydeltään kuitenkin hieman tuunattuakin Sierraa nopeampi, ja sportti-Sierran hintakin kipusi hätyyttelemään kilpailijoita kuten Audi Coupe.

XR4i-mallin mukana ostaja sai Cologne-nimeä kantaneen V6-moottorin, joka tarjosi riittävän suorituskyvyn hinta- ja kokoluokassaan. Tämä tarkoitti tuolloin yli 200 km/h huippunopeutta, ja reilua kahdeksan sekunnin kiihtyvyyttä sataseen. Kolmiovisen Sierran ulkonäölle oli tunnusomaista hieman erikoisennäköiset pilarilla jaetutut taaemmat sivuikkunat, sekä XR4i-version kaksitasoinen takaspoileri.

Vuonna 1985 Ford lisäsi Sierran sporttista imagoa tuomalla markkinoille XR4x4-mallin, joka oli aito nelivetoversio. Sierrasta tulikin tuttu näky myös rallipoluilta, joskin kansainvälisesti tarkasteltuna siitä ei koskaan tullut rallimaailmassa suurta menestystarinaa. Uutta nelivetomallia sai aikaisemmasta poiketen myös neliovisena, ja jopa saman käsittelyn saanut farmariversio ilmestyi markkinoille. Neliveto-Sierra nosti vihdoin koko automallin siihen myyntimenestykseen, jota Ford oli uudelta automalliltaan suuresti alusta alkaen odottanut.

Videot

Uusimmat

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...