Tästä alkoi Ford Sierran tuunaus: XR4i oli ensimmäinen Sierran sporttiversio

Kun vielä melko vanhakantaista tekniikkaa hyödyntänyt Ford Sierra tuli markkinoille vuonna 1982, oli sen vastaanotto ristiriitainen. Fordilla pitkän päivätyön tehneen Uwe Bahnsenin muotoilema pyöreitä muotoja sisältänyt kori oli radikaalin moderni, varsinkin kun sitä vertaa kulmikkaaseen Cortinaan, jonka Sierra korvasi Fordin tuotepaletissa. Alun myyntilukemat olisivatkin voineet olla parempia, mutta moni konservatiivinen Fordin ostaja halusi varsinkin Britanniassa pysytellä mieluummin vielä käytetyn Cortinan ratin takana.





Vuosien vaihtuessa Sierrasta muodostui kuitenkin vähitellen menestystarina, jossa ensimmäisellä Sierran erikoisversiolla oli oma roolinsa. Jo vuonna 1983 esiteltiin XR4i-varustepaketti, joka sai kolmiovisen Sierran näyttämään mitoistaan uloskasvaneelta ”hot hatchilta”. XR4i:tä myytiin samaan aikaan vanhemman kolmanteen sukupolveensa ehtineen Capri-mallin kanssa, joka sekin oli saanut polttoaineen ruiskutusjärjestelmän moottoriinsa. Capri oli kiihtyvyydeltään kuitenkin hieman tuunattuakin Sierraa nopeampi, ja sportti-Sierran hintakin kipusi hätyyttelemään kilpailijoita kuten Audi Coupe.

XR4i-mallin mukana ostaja sai Cologne-nimeä kantaneen V6-moottorin, joka tarjosi riittävän suorituskyvyn hinta- ja kokoluokassaan. Tämä tarkoitti tuolloin yli 200 km/h huippunopeutta, ja reilua kahdeksan sekunnin kiihtyvyyttä sataseen. Kolmiovisen Sierran ulkonäölle oli tunnusomaista hieman erikoisennäköiset pilarilla jaetutut taaemmat sivuikkunat, sekä XR4i-version kaksitasoinen takaspoileri.

Vuonna 1985 Ford lisäsi Sierran sporttista imagoa tuomalla markkinoille XR4x4-mallin, joka oli aito nelivetoversio. Sierrasta tulikin tuttu näky myös rallipoluilta, joskin kansainvälisesti tarkasteltuna siitä ei koskaan tullut rallimaailmassa suurta menestystarinaa. Uutta nelivetomallia sai aikaisemmasta poiketen myös neliovisena, ja jopa saman käsittelyn saanut farmariversio ilmestyi markkinoille. Neliveto-Sierra nosti vihdoin koko automallin siihen myyntimenestykseen, jota Ford oli uudelta automalliltaan suuresti alusta alkaen odottanut.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...