Tästä alkoi Ford Sierran tuunaus: XR4i oli ensimmäinen Sierran sporttiversio

Kun vielä melko vanhakantaista tekniikkaa hyödyntänyt Ford Sierra tuli markkinoille vuonna 1982, oli sen vastaanotto ristiriitainen. Fordilla pitkän päivätyön tehneen Uwe Bahnsenin muotoilema pyöreitä muotoja sisältänyt kori oli radikaalin moderni, varsinkin kun sitä vertaa kulmikkaaseen Cortinaan, jonka Sierra korvasi Fordin tuotepaletissa. Alun myyntilukemat olisivatkin voineet olla parempia, mutta moni konservatiivinen Fordin ostaja halusi varsinkin Britanniassa pysytellä mieluummin vielä käytetyn Cortinan ratin takana.

Vuosien vaihtuessa Sierrasta muodostui kuitenkin vähitellen menestystarina, jossa ensimmäisellä Sierran erikoisversiolla oli oma roolinsa. Jo vuonna 1983 esiteltiin XR4i-varustepaketti, joka sai kolmiovisen Sierran näyttämään mitoistaan uloskasvaneelta ”hot hatchilta”. XR4i:tä myytiin samaan aikaan vanhemman kolmanteen sukupolveensa ehtineen Capri-mallin kanssa, joka sekin oli saanut polttoaineen ruiskutusjärjestelmän moottoriinsa. Capri oli kiihtyvyydeltään kuitenkin hieman tuunattuakin Sierraa nopeampi, ja sportti-Sierran hintakin kipusi hätyyttelemään kilpailijoita kuten Audi Coupe.

XR4i-mallin mukana ostaja sai Cologne-nimeä kantaneen V6-moottorin, joka tarjosi riittävän suorituskyvyn hinta- ja kokoluokassaan. Tämä tarkoitti tuolloin yli 200 km/h huippunopeutta, ja reilua kahdeksan sekunnin kiihtyvyyttä sataseen. Kolmiovisen Sierran ulkonäölle oli tunnusomaista hieman erikoisennäköiset pilarilla jaetutut taaemmat sivuikkunat, sekä XR4i-version kaksitasoinen takaspoileri.

Vuonna 1985 Ford lisäsi Sierran sporttista imagoa tuomalla markkinoille XR4x4-mallin, joka oli aito nelivetoversio. Sierrasta tulikin tuttu näky myös rallipoluilta, joskin kansainvälisesti tarkasteltuna siitä ei koskaan tullut rallimaailmassa suurta menestystarinaa. Uutta nelivetomallia sai aikaisemmasta poiketen myös neliovisena, ja jopa saman käsittelyn saanut farmariversio ilmestyi markkinoille. Neliveto-Sierra nosti vihdoin koko automallin siihen myyntimenestykseen, jota Ford oli uudelta automalliltaan suuresti alusta alkaen odottanut.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...