Tästä alkoi Ford Sierran tuunaus: XR4i oli ensimmäinen Sierran sporttiversio

Kun vielä melko vanhakantaista tekniikkaa hyödyntänyt Ford Sierra tuli markkinoille vuonna 1982, oli sen vastaanotto ristiriitainen. Fordilla pitkän päivätyön tehneen Uwe Bahnsenin muotoilema pyöreitä muotoja sisältänyt kori oli radikaalin moderni, varsinkin kun sitä vertaa kulmikkaaseen Cortinaan, jonka Sierra korvasi Fordin tuotepaletissa. Alun myyntilukemat olisivatkin voineet olla parempia, mutta moni konservatiivinen Fordin ostaja halusi varsinkin Britanniassa pysytellä mieluummin vielä käytetyn Cortinan ratin takana.

Vuosien vaihtuessa Sierrasta muodostui kuitenkin vähitellen menestystarina, jossa ensimmäisellä Sierran erikoisversiolla oli oma roolinsa. Jo vuonna 1983 esiteltiin XR4i-varustepaketti, joka sai kolmiovisen Sierran näyttämään mitoistaan uloskasvaneelta ”hot hatchilta”. XR4i:tä myytiin samaan aikaan vanhemman kolmanteen sukupolveensa ehtineen Capri-mallin kanssa, joka sekin oli saanut polttoaineen ruiskutusjärjestelmän moottoriinsa. Capri oli kiihtyvyydeltään kuitenkin hieman tuunattuakin Sierraa nopeampi, ja sportti-Sierran hintakin kipusi hätyyttelemään kilpailijoita kuten Audi Coupe.





XR4i-mallin mukana ostaja sai Cologne-nimeä kantaneen V6-moottorin, joka tarjosi riittävän suorituskyvyn hinta- ja kokoluokassaan. Tämä tarkoitti tuolloin yli 200 km/h huippunopeutta, ja reilua kahdeksan sekunnin kiihtyvyyttä sataseen. Kolmiovisen Sierran ulkonäölle oli tunnusomaista hieman erikoisennäköiset pilarilla jaetutut taaemmat sivuikkunat, sekä XR4i-version kaksitasoinen takaspoileri.

Vuonna 1985 Ford lisäsi Sierran sporttista imagoa tuomalla markkinoille XR4x4-mallin, joka oli aito nelivetoversio. Sierrasta tulikin tuttu näky myös rallipoluilta, joskin kansainvälisesti tarkasteltuna siitä ei koskaan tullut rallimaailmassa suurta menestystarinaa. Uutta nelivetomallia sai aikaisemmasta poiketen myös neliovisena, ja jopa saman käsittelyn saanut farmariversio ilmestyi markkinoille. Neliveto-Sierra nosti vihdoin koko automallin siihen myyntimenestykseen, jota Ford oli uudelta automalliltaan suuresti alusta alkaen odottanut.

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...