Tässä virolainen näkemys ruotsalaisesta kansanautosta: Saab 900 lava-auto.

Virolaiset tuntuvat niittävän mainetta maailmalla kovatasoisilla autorakennelmillaan. Rakasta sukulaiskansaamme ei enää voi kohdella pelkkien autonosien entisöinnin halpamaana, jonne on kiva lähettää vanhan ’57 Chevyn puskurit kromattaviksi edulliseen hintaan. Tällä kertaa Eestin suunnalta ponnistaa Saab 900 Turbo pick up, joka harmillista kyllä ei ole aito tehtaantuote. Tämä lavankuljetin on nimittäin sen verran taiten ja tyylillä luotu, että sellainen olisi ollut kiva nähdä suoraan Trollhättanin liukuhihnalla Etelä-Ruotsissa.





Amerikkalaiset rakastavat katumaastureita ja pikkiksiä, ja niitä ostaakin noin 10 miljoonaa sikäläistä henkistä heinähattua joka vuosi. Amerikassa hahmoteltiin jo 50-luvulla myös herraskaisempi ja henkilöautomaisempi lava-auto, joka käytännöllisyyden kustannuksella tarjoaa mukavuutta ja nopeampaa matkantekoa. Juuri tällaiseen eteläisen auringon alla syntyneeseen El Camino -kategoriaan sopii Tallinnassa rakenneltu Saab 900, joka yllättää nopeudellaan. Moottoritilasta löytyy Saabin B234R motti, joka 2,3-litran tilavuudella tuottaa pikkikselle mukavat 220 kirskuvaa oria. Voimanlähteen avustamana tämä halkojen kuljetin kirmaa täyteen satasen laukkaan kuudessa ja puolessa sekunnissa. Kun huippujakin on 210km/h ei moottoritielläkään tarvitse varsinaisesti jalkoihin jäädä.

Saab oli parisen vuotta sitten myynnissä 19.500 euron hintalapulla varustettuna, missä ei varsinaisesti ole ollut ilmaa välissä. Kuvista päätellen auto on rakennettu keskimääräistä selvästi siistimmin, ja tyylitaju on pysynyt hyvin hanskassa. Luumunväriseen ruotsalaiseen tehty lava istuu hämmästyttävän hyvin kokonaisuuteen, ja auton ulkonäkö pysyy vähintäänkin kyseiselle mallille tyypillisen sporttisena.


Lavanpeitoksi tehty kovakatekin nousee kätevästi ylös kaasujousilla paljastaen yllättävänkin käytännöllisen alumiinilla vuoratun kuljetustilan. Vaikka allekirjoittanut ei varsinaisesti olekaan Saabien kaveri, saavat lava-autojen ystävät Saabista varmasti uutta pontta rakentaa omasta kulkupelistä vastaavanlainen päänkääntäjä. Miten olisi seuraavaksi vaikka Fiat Punto pick up, tai BMW:n 3-sarjalaisen lava-auto?

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...