Tässä tärkeät toimintaohjeet, jos koskaan joudut auton kanssa vedenvaraan.

Elämässä aina toivoo, että selviytyisi ilman joutumista todelliseen hengenvaaraan. Joskus yllättävä vaaratilanne voi kuitenkin tulla täysin odottamatta, jolloin hengissä selviytyminen voi olla minuuteista, tai jopa sekunneista kiinni. Yksi tällainen kauhistuttava tilanne olisi joutua auton kanssa vedenvaraan. Uppoavasta autosta pelastautuminen ei taatusti ole monella päällimmäisenä mielessä ennen onnettomuuteen joutumista, joten on hyvä kerrata lyhyesti toimintaohjeet tällaisessa tilanteessa.

On varsin helppoa sanoa näin, mutta tärkeintä on yrittää pysyä mahdollisimman rauhallisena. Paniikin valtaan joutuminen lamaannuttaa ihmisen, jolloin tärkeitä sekunteja valuu hukkaan. On raportoitu jopa tapauksista, joissa on yritetty vedellä täyttyvästä autosta soittaa apua ulkopuolisille! Yllättävässä vaaratilanteessa olisi osattava vain tyhjentää pää kaikesta ylimääräisestä, ja antaa henkiinjäämisvaiston ottaa ohjat.

-- MAINOS --

Ensimmäiset 30-120 sekuntia ovat kriittiset, sillä niiden aikana usein ratkeaa onko tilanteesta mahdollista selviytyä elävänä. Tutkimuksissa on nimittäin todettu, että autolla kestää keskimääräin tämän verran upota pinnalta syvyyksiin. Jopa 30 sekuntia on pitkä aika pelastautua, kunhan vain osaa toimia oikein. Missään nimessä ei kannata jäädä odottamaan, että vedenpaine tasaantuisi auton sisällä mahdollistaen ovien avaamisen. Auton upotessa voi olla mahdotonta saada ovia auki, koska auto vetää sisäänsä vettä jatkuvalla syötöllä. Paine-ero tasoittuu lopulta, mutta tässä vaiheessa auto on jo täynnä vettä, jolloin hukkumisen riski on todellinen.

Ovien kautta pakeneminen on mahdollista vain, mikäli se tehdään suurin piirtein samalla sekunnilla kun auto on joutunut vedenvaraan. Vaikka vettä ei olisi autossa vielä kuin muutamia senttejä vaatii oven aukaiseminen jo valtavasti energiaa. Mikäli et ole voimamies, tai autossasi on myös vaimo ja lapsia, älä yritä avata ovea väkisin. Turhat ovenaukaisuyritykset johtavat vain paniikkiin. Paras vaihtoehto on pakeneminen ikkunan kautta. Toisin kuin yleensä luullaan sähkötoimiset ikkunat eivät välttämättä heti lakkaa toimimasta, vaikka auto olisikin jo joutunut vedenvaraan. Muista myös, että veiveillä toimivat ikkunat voi olla mahdottomuus avata vedellä täyttyneessä autossa.

-- MAINOS --




Ikkunoita voi yrittää myös rikkoa, mutta tämäkin voi osoittautua tällaisessa tilanteessa yllättävän hankalaksi. Auton ikkunat ovat vahvistettua lasia, jonka rikkominen voi olla työn ja tuskan takana. Sivuikkuna hajoaa helpoiten kulmasta, mutta muista että pienessä tilassa, ja varsinkin jo vedellä täyttyneessä autossa liikkeet ovat kuin hidastetusta filmistä! Kaikkein paras vaihtoehto on turvautua lasinrikkomiseen tehtyyn pieneen vasaraan, jonka kovalla teräskärjellä on mahdollista rikkoa kovempikin lasi. Toinen vaihtoehto on käyttää myöskin lasinrikkomiseen tarkoitettua työkalua, jonka päässä oleva jousimekanismi rikkoo sivulasin murskaksi napinpainalluksella. Samaisessa yhteydessä tulisi pitää saatavilla myös leikkuri, jolla on mahdollista leikata turvavyö poikki.

-- MAINOS --

Jos vesi on jo saavuttanut ikkunakorkeuden, muista että vesi tulvii ikkunan rikkouduttua välittömästi sisään, ja auto uppoaa entistä nopeammin. Jos olet jo veden alla paetessasi autosta, koita seurata ilmakuplia ja uida pintaan niiden mukana. Jos autossa on muita matkustajia uppoamisen hetkellä, koita pitää heidät mahdollisimman rauhallisina. Kun on selkeä pakosuunnitelma olemassa, se kannattaa heti sanoa ääneen toimintaohjeiden muodossa, joka voi myös rauhoittaa matkustajia. Jos matkustaja on pieni lapsi, tämä tulisi saattaa ikkunasta ensimmäisenä pois, ja uida tämän perässä ulos autosta.

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...