Tässä tärkeät toimintaohjeet, jos koskaan joudut auton kanssa vedenvaraan.

Elämässä aina toivoo, että selviytyisi ilman joutumista todelliseen hengenvaaraan. Joskus yllättävä vaaratilanne voi kuitenkin tulla täysin odottamatta, jolloin hengissä selviytyminen voi olla minuuteista, tai jopa sekunneista kiinni. Yksi tällainen kauhistuttava tilanne olisi joutua auton kanssa vedenvaraan. Uppoavasta autosta pelastautuminen ei taatusti ole monella päällimmäisenä mielessä ennen onnettomuuteen joutumista, joten on hyvä kerrata lyhyesti toimintaohjeet tällaisessa tilanteessa.

On varsin helppoa sanoa näin, mutta tärkeintä on yrittää pysyä mahdollisimman rauhallisena. Paniikin valtaan joutuminen lamaannuttaa ihmisen, jolloin tärkeitä sekunteja valuu hukkaan. On raportoitu jopa tapauksista, joissa on yritetty vedellä täyttyvästä autosta soittaa apua ulkopuolisille! Yllättävässä vaaratilanteessa olisi osattava vain tyhjentää pää kaikesta ylimääräisestä, ja antaa henkiinjäämisvaiston ottaa ohjat.

Ensimmäiset 30-120 sekuntia ovat kriittiset, sillä niiden aikana usein ratkeaa onko tilanteesta mahdollista selviytyä elävänä. Tutkimuksissa on nimittäin todettu, että autolla kestää keskimääräin tämän verran upota pinnalta syvyyksiin. Jopa 30 sekuntia on pitkä aika pelastautua, kunhan vain osaa toimia oikein. Missään nimessä ei kannata jäädä odottamaan, että vedenpaine tasaantuisi auton sisällä mahdollistaen ovien avaamisen. Auton upotessa voi olla mahdotonta saada ovia auki, koska auto vetää sisäänsä vettä jatkuvalla syötöllä. Paine-ero tasoittuu lopulta, mutta tässä vaiheessa auto on jo täynnä vettä, jolloin hukkumisen riski on todellinen.





Ovien kautta pakeneminen on mahdollista vain, mikäli se tehdään suurin piirtein samalla sekunnilla kun auto on joutunut vedenvaraan. Vaikka vettä ei olisi autossa vielä kuin muutamia senttejä vaatii oven aukaiseminen jo valtavasti energiaa. Mikäli et ole voimamies, tai autossasi on myös vaimo ja lapsia, älä yritä avata ovea väkisin. Turhat ovenaukaisuyritykset johtavat vain paniikkiin. Paras vaihtoehto on pakeneminen ikkunan kautta. Toisin kuin yleensä luullaan sähkötoimiset ikkunat eivät välttämättä heti lakkaa toimimasta, vaikka auto olisikin jo joutunut vedenvaraan. Muista myös, että veiveillä toimivat ikkunat voi olla mahdottomuus avata vedellä täyttyneessä autossa.

Ikkunoita voi yrittää myös rikkoa, mutta tämäkin voi osoittautua tällaisessa tilanteessa yllättävän hankalaksi. Auton ikkunat ovat vahvistettua lasia, jonka rikkominen voi olla työn ja tuskan takana. Sivuikkuna hajoaa helpoiten kulmasta, mutta muista että pienessä tilassa, ja varsinkin jo vedellä täyttyneessä autossa liikkeet ovat kuin hidastetusta filmistä! Kaikkein paras vaihtoehto on turvautua lasinrikkomiseen tehtyyn pieneen vasaraan, jonka kovalla teräskärjellä on mahdollista rikkoa kovempikin lasi. Toinen vaihtoehto on käyttää myöskin lasinrikkomiseen tarkoitettua työkalua, jonka päässä oleva jousimekanismi rikkoo sivulasin murskaksi napinpainalluksella. Samaisessa yhteydessä tulisi pitää saatavilla myös leikkuri, jolla on mahdollista leikata turvavyö poikki.

Jos vesi on jo saavuttanut ikkunakorkeuden, muista että vesi tulvii ikkunan rikkouduttua välittömästi sisään, ja auto uppoaa entistä nopeammin. Jos olet jo veden alla paetessasi autosta, koita seurata ilmakuplia ja uida pintaan niiden mukana. Jos autossa on muita matkustajia uppoamisen hetkellä, koita pitää heidät mahdollisimman rauhallisina. Kun on selkeä pakosuunnitelma olemassa, se kannattaa heti sanoa ääneen toimintaohjeiden muodossa, joka voi myös rauhoittaa matkustajia. Jos matkustaja on pieni lapsi, tämä tulisi saattaa ikkunasta ensimmäisenä pois, ja uida tämän perässä ulos autosta.

- Advertisement -

Uusimmat

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...