Tässä on yli 100 vuotta vanha auto, joka saattaa häpeään kaikki uudet katumaasturit!

Modernin maastoauton sanotaan periytyvän toisen maailmansodan aikaisesta Willys Jeepistä. Todellisuudessa täysin maastokelpoinen auto on reilusti yli 100-vuotias keksintö. Tästä erinomaisena esimerkkinä käy vuonna 1908 tuotantoon tullut kuuluisa T-mallin Ford. Vuosisadan alussa tiet olivat lähinnä röykkyistä perunapeltoa muistuttavaa polkua, joista selviytymiseen vaadittiin autolta erinomaista iskunvaimennusta.





Youtuben laarista löytyy useita varsin mielenkiintoisia videoita, joissa T-Ford tai vastaava sen ajan auto selviytyy mäkisestä mutavellistä iloisesti eteenpäin pomppien. Vastaavat ”tiet” saisivat tavallisen nykyajan henkilöauton juuttumaan kiinni ensimmäiseen monttuun. Siksi nämä varsin alkeelliset vanhat ajoneuvot jaksavat tänäkin päivänä kiehtoa yksinkertaisella käytännöllisyydellään. Hieman samanlaista ajattelua nähtiin myöhemmin Citroenin kehittämässä 2CV ”Rätti-Citikassa”, jonka tärkeimpiin ominaisuuksiin kuului kuljettaa turvallisesti maalaisisännän kananmunat ehjinä pellon poikki.

Yksi tapa testata maastokelpoisia autoja on niin sanottu RTI-ramppi, joka tulee sanoista ramp travel index. Tässä testissä ajoneuvo ajetaan vain toiselta puolelta yksittäiselle rampille, joka nostaa autoa toispuoleisesti ylöspäin, kunnes jokin renkaista nousee ilmaan. Tällä testillä saadaan mitattua etuakselin ja taka-akselin joustavuus, joka T-Fordin kohdalla on huikeat 20-astetta. Auton maastokelpoisuutta edesauttavat lisäksi 25 cm maavara ja 2,5 metrin akseliväli.

Juttumme kuvien testissä nähdään hienosti entisöity vuosimallia 1916 edustava T-Ford, joka nousee leikitellen ramppia pitkin. Ei siis ihme, että myös Suomessa ennen toista maailmasotaa automallia ehdittiin myydä noin 100 kappaletta, mikä sen ajan teiden heikon yleiskunnon johdosta oli erinomainen autovalinta. Alta löytyvällä videolla nähdään miten T-malli selvittää tiensä mäestä hypäten kuin paraskin ralliauto, kuinka korkeammalta maastosta pudottaudutaan alas ja miten joenkin yli mennään että heilahtaa!

LähdeCar Buzz

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...