Tässä on yksi maailman harvinaisimmista Mustangeista: 1980 McLaren M-81 Mustang!

Fox-body –nimeä kantanut kolmannen sukupolven Mustang pääsi tuotantoon vuonna 1979. Ilmestymishetkellä siinä oli vielä 4,9-litrainen V8, mutta samana vuonna silmille tullut toinen öljykriisi pakotti Fordin miettimään asioita uudelta kantilta. Tilalle tuotiin 4,2-litran kasi, sekä 2,3-litran nelisylinterinen turboahtimella varustettu moottori, joka tuotti 150 hummaa. V8-fanit eivät tietenkään olleet vakuuttuneita moisesta, joten Ford päätti elvyttää kilpailutoimintaansa uuteen lentoon.





Valmistajan katse kohdistui McLarenin moottoreihin, jotka sijaitsivat Michiganissa. Vuonna 1980 alkunsa sai M-81 nimeä kantanut Mustang-projekti. Kyseessä ei ole ainoastaan yksi harvinaisimmista Mustangeista, vaan myös yksi ensimmäisistä SVO-Musseista. Fordin Special Vehicle Operation division oli erityisesti Mustangien virittämiseen erikoistunut valmistajansa yksikkö. Uuden SVO-yksikön alaisuudessa päätettiin irroitella kunnolla, ja muotoilla Mustangin ketunvarsi uuteeen uskoon.

Lokasuojat levennettiin hieman Lancia Delta Integrale –tyylisesti, jotta uudet leveämmät renkaat eivät olisi tunkeneet ulos auton mitoista. Etuosa muutettiin tulevaa euroopan Fordin Sierra-mallia enteilevästi maskittomaksi, mikä sai Mustangin näyttämään hämmentävästi myöhemmin vuonna 1982 esitellyltä kolmannen sukupolven Camarolta! Kun konepeltiin tehtiin vielä isot ilmanottoaukot, muuttui nykyisin väheksyttynä kasari-Mustangina muistellun auton ilme suorastaan lihaksikkaan uhkaavaksi.

Tekniikkapuolella jousitus muutettiin jämäkämmäksi, ja kallistuksenvakaaja vaihtui vankkarakenteisempaan. Konehuoneessa nelisylinterisestä turboineen tiristettiin yhteensä 175 hevosvoimaa. Myös istuimet saivat vaihtua Recaron kuppimallisiin. Ford suunnitteli myyvänsä hormoni-Mustangia noin 250 kappaletta. Tämä kaikki koski tosin vain siviilimallin SVO-käsittelyn saanutta Mussea. Kisapuolella auto haluttiin näyttämään mahdollisimman paljon siviiliversiolta. Tekniikka vaihtui sen sijaan sitäkin kovempaan, kun moottoriksi valikoitui Cosworthin nelisylinterinen, josta revittiin komeat 350 korskuvaa oria.

Kisakireän auton debyytti oli näyttävä, sillä 24 tunnin Daytonan ajossa vuonna 1981 auto saavutti GT prtotyyppi –luokan voiton. Katuversion kohdalla tilanne ei ollut yhtä ruusuinen, sillä 250 myytävän auton myynti osoittautui turhan optimistiseksi. 25,000 dollarin hintalappu oli melkoinen, kun hinnat alkaen Mustin sai omakseen jo 5000 taalalla! Katulaillisia valmistettiin lopulta vaivaiset 10 autoa, mikä tekee niistä yhden kaikkien aikojen harvinaisimmista Mustangeista.

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...