Opel on nykyään tunnettu lähinnä järkevän hintaisista perheautoista, mutta ennen kaikki oli toisin. General Motorsin Euroopan haarakonttori sai tehdä myös luksusautoja, jotka olivat kovin jenkkivaikutteisia.
Saksan Rüsselsheimissa päämajaansa pitävä merkki lanseerasi keväällä 1964 upouuden KAD-sarjan, joka koostui Kapitänista, Admiralista ja Diplomatista. Autojen tekniikassa ja varustelussa oli eroja, mutta peruskori oli kaikissa sama. Diplomat-huippumallin pellin alle sai jopa Chevroletin veekasin, jonka iskutilavuus oli joko 4,6 tai 5,4 litraa.
Luksusluokan Opel oli kallis auto kotimaassaankin, mutta kovan autoverotuksen rasittamassa Suomessa se oli vieläkin kauempana tavallisen autonostajan budjetista. Niinpä suurin osa isoista Opeleista meni 1960-luvun Suomen näköalapaikoilla vaikuttaneille henkilöille.
Suosittelemme
Yksi heistä oli turkulaisen rakennusosakeyhtiö Hartelan perustaja Emil Hartela. Hän sattui kävelemään Opeleita Aurajoen rannalla myyneen Turun Autohallin näyteikkunan ohi, jossa komeili uutuuttaan kiiltelevä vuoden 1966 Opel Diplomat V8. Kullanvärinen ja mustalla vinyylikatolla varustettu luksusauto teki mieheen sen verran suuren vaikutuksen, että hän päätti ostaa Diplomatin siltä seisomalta.
Jo varsin iäkäs Hartela ehti ajaa hankinnallaan vain nelisen vuotta, kunnes hän menehtyi vuonna 1970. Diplomatin mittariin kertyi tuona aikana ainoastaan reilut 40 tuhatta kilometriä, ja sen jälkeen auto säilyi pitkään suvun omistuksessa käyttämättömänä.
Lopulta luksus-Opel päätyi Turun Sanomien omistajasuvun ylläpitämään Auto- ja viestintämuseoon, jonne kerättiin monenlaista Turun ajoneuvohistoriaan liittyvää kalustoa. Diplomat museotarkastettiin alun perin vuonna 1992, ja museorekisteröinti on tehty vuonna 2007. Viimeinen katsastus suoritettiin vuonna 2011.
Museo ei ole kuitenkaan enää auki yleisölle, ja se on myynyt pois monia kokoelmansa helmiä. Kankaanpääläinen Opel-harrastaja Jarmo Ranne koki elämänsä tilaisuuden koittaneen, kun hän sai ostaa Hartelan vanhan Diplomatin tänä keväänä. Miehen omistuksessa on jo mm. saman korimallin Admiral, joten ainutlaatuinen Suomi-auto päätyi hyvään kotiin.
4,6-litraisella veekasilla ja kaksivaihteisella Powerglide-automaatilla varustettu iso Opel oli edelleen lähes virheettömässä kunnossa mustaa nahkasisustaansa myöten, mutta oikeaan kylkeen oli tullut pieniä jälkiä museon säilytyksen jäljiltä. Ne korjattiin näkymättömiin häivyttämällä, ja auto katsastettiin jälleen. Ainoastaan renkaat piti vaihtaa uusiin, koska vuonna 1978 paistetut kumit olivat kovettuneet jo melkoisesti. Sitten Diplomat oli valmis Suomen Opel 60’s & 70’s Clubin ständin vetonaulaksi tämänvuotiseen Classic Motor Show’hun.
Auton hattuhyllyllä on jopa edelleen tallella uutena autoliikkeestä kaupanpäällisiksi saadut mainostyynyt, ja Diplomatin kunto on lähes uudenveroinen. Opelin mittarissa on nyt 48 tuhatta, ja Jarmo Ranne aikoo varmistaa Diplomatin säilymisen sukunsa hallussa vielä pitkään.
Näin ainutlaatuisesta yksilöstä kannattaakin pitää kiinni, koska vastaavaa on lähes mahdotonta löytää enää mistään. Diplomateja myytiin uutena Suomeen vain neljä kappaletta, ja Ranteen auto on ainoa rekisterissä oleva V8-koneinen yksilö.