Tässä on todellinen maastosportti – korotettu Alpine A110 SportsX ei kuitenkaan tule tuotantoon

Renaultin urheiluautobrändi Alpine sai nukkua ruususen unta vuosikymmenet, kunnes ranskalaiset päättivät herättää legendaarisen merkin jälleen henkiin pari vuotta sitten lanseeratun uuden A110:n myötä. 1960- ja 1970-lukujen takamoottorisen urheiluauton uusi tulkinta yhdistää upealla tavalla esikuvaa kunnioittavat muodot moderniin alumiinirakenteeseen ja keskimoottoriin. Uusi A110 on sen verran onnistunut laite, että se ylsi jopa Vuoden Auto -äänestyksessä aivan kärkisijoille yleensä käytännöllisempien uutuuksien dominoimassa valinnassa.

Alkuperäinen A110 loi maineensa ennen kaikkea rallipoluilla, kun taas uusi tulkinta on suunnattu ennemminkin asfalttiserpentiineille. Renault ei halua kuitenkaan unohtaa Alpinen ralliperinteitä, ja niinpä ranskalaismerkki esitteli Pariisissa järjestetyssä International Automobile Festivalissa maastohenkisen yksittäiskappaleen uuden A110:n pohjalta. A110 SportsX:ksi nimetty tutkielma on saanut inspiraationsa talviralleista, ja innoituksen lähteenä on kuulemma toiminut erityisesti vuoden 1973 Monte Carlon rallin voittanut klassinen A110.

Tärkein muutos ulkonäön osalta on korin levittäminen 80 millillä. Levityksiä ei ole lätkitty vakiokorin päälle, vaan ne on integroitu saumattomasti Alpinen muotoihin. Lisäksi uusiksi on laitettu puskurit sekä helmat, ja takapuskuria koristavat nyt takavalojen lähelle sijoitetut ilmanpoistoaukot. Maastokelpoisuudesta viestitetään etupuskurin alta pilkistävän pohjapanssarikoristeen avulla, jota täydentävät teipillä yli ruksatut pienemmät etuvalot, takalasin päällä komeileva suksiteline sekä mattamusta nokkapelti ja katto. Räätälintyönä tehdyt vanteekin ovat mustat, ja ne on kietaistu Michelinin Primacy 3 -kumeille.





Maavaraa on puolestaan korotettu 60 millin verran, mutta muuten auton tekniikka on ilmeisesti ennallaan. SportsX on tehty aloitusmallina toimivan A110 Puren pohjalta, eli sitä vauhdittaa 252 hevosvoiman huipputehon ja 320 newtonin maksimiväännön tuottava 1,8-litrainen turbonelonen. Vakioauto kiihtyy näillä voimavaroilla 4,5 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 250 km/h:n huippuihin, mutta maastotutkielman suoritusarvoja ei ole kerrottu julkisuuteen.

SportsX jää yksittäiskappaleeksi, mutta siinä hyödynnettyjä muotoilukikkoja ja ideoita voidaan hyvinkin nähdä Alpinen tulevissa tuotantomalleissa. Auto saattaa myös ennakoida maastotyylinsä myötä tulevaa, koska Alpinen malliston pitäisi laajentua jo lähivuosina jonkinlaisella katumaasturilla. Toivottavasti siihen saadaan pelastettua edes osa A110 SportsX:n rallityylisestä sporttisuudesta.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...