Renaultin urheiluautobrändi Alpine sai nukkua ruususen unta vuosikymmenet, kunnes ranskalaiset päättivät herättää legendaarisen merkin jälleen henkiin pari vuotta sitten lanseeratun uuden A110:n myötä. 1960- ja 1970-lukujen takamoottorisen urheiluauton uusi tulkinta yhdistää upealla tavalla esikuvaa kunnioittavat muodot moderniin alumiinirakenteeseen ja keskimoottoriin. Uusi A110 on sen verran onnistunut laite, että se ylsi jopa Vuoden Auto -äänestyksessä aivan kärkisijoille yleensä käytännöllisempien uutuuksien dominoimassa valinnassa.
Alkuperäinen A110 loi maineensa ennen kaikkea rallipoluilla, kun taas uusi tulkinta on suunnattu ennemminkin asfalttiserpentiineille. Renault ei halua kuitenkaan unohtaa Alpinen ralliperinteitä, ja niinpä ranskalaismerkki esitteli Pariisissa järjestetyssä International Automobile Festivalissa maastohenkisen yksittäiskappaleen uuden A110:n pohjalta. A110 SportsX:ksi nimetty tutkielma on saanut inspiraationsa talviralleista, ja innoituksen lähteenä on kuulemma toiminut erityisesti vuoden 1973 Monte Carlon rallin voittanut klassinen A110.
Tärkein muutos ulkonäön osalta on korin levittäminen 80 millillä. Levityksiä ei ole lätkitty vakiokorin päälle, vaan ne on integroitu saumattomasti Alpinen muotoihin. Lisäksi uusiksi on laitettu puskurit sekä helmat, ja takapuskuria koristavat nyt takavalojen lähelle sijoitetut ilmanpoistoaukot. Maastokelpoisuudesta viestitetään etupuskurin alta pilkistävän pohjapanssarikoristeen avulla, jota täydentävät teipillä yli ruksatut pienemmät etuvalot, takalasin päällä komeileva suksiteline sekä mattamusta nokkapelti ja katto. Räätälintyönä tehdyt vanteekin ovat mustat, ja ne on kietaistu Michelinin Primacy 3 -kumeille.
Maavaraa on puolestaan korotettu 60 millin verran, mutta muuten auton tekniikka on ilmeisesti ennallaan. SportsX on tehty aloitusmallina toimivan A110 Puren pohjalta, eli sitä vauhdittaa 252 hevosvoiman huipputehon ja 320 newtonin maksimiväännön tuottava 1,8-litrainen turbonelonen. Vakioauto kiihtyy näillä voimavaroilla 4,5 sekunnissa nollasta sataan ja yltää 250 km/h:n huippuihin, mutta maastotutkielman suoritusarvoja ei ole kerrottu julkisuuteen.
Suosittelemme
SportsX jää yksittäiskappaleeksi, mutta siinä hyödynnettyjä muotoilukikkoja ja ideoita voidaan hyvinkin nähdä Alpinen tulevissa tuotantomalleissa. Auto saattaa myös ennakoida maastotyylinsä myötä tulevaa, koska Alpinen malliston pitäisi laajentua jo lähivuosina jonkinlaisella katumaasturilla. Toivottavasti siihen saadaan pelastettua edes osa A110 SportsX:n rallityylisestä sporttisuudesta.