Tarina 35 vuotta sitten menehtyneen aavikkorallin järjestäjän unelmista elää yhä

Paris-Dakar aavikkorallin idean sai ensimmäisenä päähänsä ranskalainen seikkailija ja fanaattinen moottoripyöräilijä Thierry Sabiné. Sabiné järjesti 1975, tuolloin Enduropale kisana tunnetun pitkän matkan Beach Racen Le Touquetissa Ranskassa. Kisan tarkoituksena oli tuoda amerikoista lähtenyttä hiekkaranta kisailua Eurooppaan.

1976 Sabiné osallistui Libyan aavikoilla järjestettyyn Abidjan-Nice ralliin, jossa mies eksyi. Mies kirjoitti eksymisestään Libyan aavikoille tyyliin, “Tilanteeni on epämukava ja vaikea. Kaksi päivää sitten minulla oli vielä toimivat kompassi ja kello, ja nyt ne ovat rikki kaaduttuani reitillä. Klaustrofobiaa lähentelevä olotila sekoittaa pääni enkä tiedä pääsenkö täältä loputtomasta auringon paahteesta koskaan pois.”

-- MAINOS --

Mies saatiin pelastettua kolmen aavikolla vietetyn yön jälkeen. Tuo eksyminen sai miehen ideoimaan samantyyppistä amatööri kuskeille suunnattua kisaa Afrikan aavikoille.

Ensimmäinen virallinen Paris-Dakar järjestettiin 1979, jolloin 182 rekkaa, autoa ja moottoripyörää starttasi Pariisista määränpäänä Dakarin hiekkarannat Senegalissa.

-- MAINOS --




Alkuperäinen ajoreitti koostui kahden mantereen, kuuden maan sekä yli 10000 kilometrin matkasta läpi Saharan autiomaan. Reitti lähti Pariisista Place du Trocaderolta, Algerian, Nigerin, Malin sekä Ylä-Voltan läpi kohti Senegalin Dakaria. Meren ylitys lautoilla ei ollut aivan yksinkertaista, sillä samoilla lautoilla kuljetettiin muuta rahtitavaraa Marokon Algerista, johon rallikolonnan oli määrä saapua. Kilpailu kesti kaiken kaikkiaan 18 päivää. Kisan selvitti maaliin saakka 74 osallistujaa ajopäiviä kertyessä yhteensä 18.

Erikoisinta kalustoa vuosikymmenten varrelta

Paris-Dakarin ensimmäisinä vuosina kilpailussa ei ollut vielä jaossa isoja rahasummia ja amatööreille suunnattu kilpailu sai liikkeelle monenmoista yrittäjää.

Ehkä optimistisin tiimi oli vuonna 1980 kisaan osallistunut ranskalainen Team Vespa. Ennakkoluulottomat hurjapäät Marc Simonot ja Bernard Tcherniavsky pääsivät jopa maaliin saakka, tosin useita päiviä kisan päättymisen jälkeen.

Niin ikään ranskalaiset Claude ja Bernard Marreau osallistuivat 1979 piskuisella Renault 4 Sinparilla sijoittuen lopputuloksissa hämmästyttävästi viidenneksi. Renaultissa oli tietojen mukaan neliveto, mutta kori ja moottori vakioita. Jousitusta oli myös paranneltu. Seuraavana vuonna ennakkoluuloton veljespari sijoittui varsin luotettavaksi osoittautuneella pelillä vieläkin paremmin. Tieto ei kerro oliko Renaultissa tosiaan sen alkuperäinen 24 hevosvoimainen moottori, mutta joka tapauksessa autokunta sijoittui kolmanneksi.

Vuonna 1984 Thierry De Montcorgé ja ”Jules II” paransivat edellistä Rolls Roycella ”Jules I” pannukakuksi jäänyttä yritystä, mutta tuolloinkaan parfyymituotteistaan tunnettua Christian Diorin sponsoroimaa autoa ei nähty maaliviivalla. Porschen 935 vaihteistolla ja Chevroletin 3.5 litraisella veekasilla varustettu Proto -mallin lupaava alku päättyi kolmannella etapilla alustan rikkoontumiseen.

Belgialainen Hervé Diers osallistui vuoden 2009 kisaan 200 hevosvoimaisella Toyota Land Cruiseriin perustuvalla Pick-Upilla ajatuksena pitää kisan osallistujat kylläisinä. Lavalle oli nimittäin rakennettu keittiö josta sai ranskikset Diersin ja hänen tiiminsä kokkaamina etappien välillä. Tiimi tuli kisassa 58:ksi.

Tapahtumarikas historia

Vaativimmaksi ralliksi kutsuttu Dakar on vaatinut vuosikymmenien saatossa useita kuolonuhreja. Näin kävi myös kisan ”Isäksi” kutsutulle Thierry Sabinèlle, joka menehtyi kohtalokkaalla helikopterilennolla Malissa kopterin osuessa dyyniin äkillisen hiekkamyrskyn takia vuonna 1986. Tapahtumasta levisi nopeasti epämääräisiä teorioita aina tiimin kidnappauksesta käärmeeseen helikopterissa ennen kuin varsinainen syy saatiin selville.

Edellisenä vuonna rallissa menehtyneen kisajärjestäjän Sabinèn vuoksi vuoden 1987 rallista kehkeytyi yksi kiinnostavimmista ja suurimmista. Osanottajien joukkoon mahtui niin julkkiksia, ammattilais-autourheilijoita kuin amatöörejäkin. Varsin sekalainen seurakunta osallistuja listassa sekä hurja historia sai mediankin huomion viimeistään heräämään. Muun muassa kaapelikanavana tuolloin toiminut Euro Sport lähetti useita tunteja lähetyksiä kilpailusta. Tiimit olivat saaneet mukaan isoja tiimejä sekä sponsoreita Formula 1 -sarjasta, rallin MM-sarjasta sekä Keski-Euroopan ratasarjoista.

Ari Vatanen voitti 1987 kisan korotetulla maavaralla ja aavikko-olosuhteisiin sopivalla Peugeot 205 T16 versiolla.

1988 niin Ari Vatanen kuin Juha Kankkunenkin osallistuivat ralliin ja tuolloin kisaa jälleen johtaneen Vatasen ja hänen kartturinsa Bruno Berglundin Peugeot 405 varastettiin yöllä ajajien nukkuessa alueen leirintäalueella. Seuraavana aamuna Peugeotin tiimipäällikölle Jean Todtille soitettiin hotellihuoneeseen 7:15 hotellin aulasta, josta kerrottiin että Todtin tulee saapua 20 minuutin kuluessa 25 miljoonan Ranskan frangin kanssa tiettyyn paikkaan jossa auto palautettaisiin.

Kisan ykkös auto saatiin kuin saatiinkin ennen kilpailun alkua lähtöportille vahingoittumattomana, mutta järjestäjien mukaan 30 minuuttia myöhässä lähdöstä. Tämän koko episodin vuoksi Juha Kankkunen julistettiin kakkostilalta voittajaksi. Kankkunen ei kuitenkaan halunnut osallistua voittoseremonioihin.

Jotakin kertoo Vatasen voitontahdosta, sillä mies tuli takaisin heti seuraavana vuonna voittaen ja vielä tehden tempun kaksi kertaa senkin jälkeen. Näin Vatanen pysytteli Dakar kuninkaana neljällä voitollaan pitkään 2000 -luvun puolelle, kunnes Stephane Peterhansel ja Jean-Paul Cottret tulivat ja ajoivat vuodesta toiseen voittoihin, seitsemästi kaiken kaikkiaan. Tänä vuonna Peterhansel meni ja voitti Dakarin kahdeksannen kerran. Kaiken kaikkiaan Peterhansel on voittanut 14 kertaa kyseisen kisan, sillä miehellä on kirkkaimpia pystejä myös moottoripyörä sarjoista.

Peterhansel ja Couttret Peugeot 3008 DKR:llä vuonna 2018.

Aikojen saatossa sekä kilpailun sääntöjä että reittejä on jouduttu muuttamaan erinäisten epästabiilien poliittisten tilanteiden vuoksi, ajoneuvojen tekniikan kehittyessä sekä osallistuja määrän lisääntyessä. Nykyään moottoripyörille, rekoille sekä autoille on omat sarjansa. Vuosina 2020 sekä 2021 reitti on kulkenut Saudi-Arabian aavikolla alkaen ja päättyen Jeddahiin.

Thierry Sabinén kerrotaan sanoneen rallista seuraavaa, “Se on miesten välinen kisa, jossa ihmisen alkuaine ylittää koneen.”

Lähteet: MPIB, snaplap, drivetribe, motorsportretro, motorsport, thesportsman

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Mercedes esitteli viidennen sukupolven C-luokan – auto on kuin kutistettu S-sarja

Vuonna 1993 190 E:n manttelinperijäksi esitelty C-luokka on noussut vajaassa 30 vuodessa yhdeksi Mercedeksen myydyimmistä malleista. Suosio jatkuu nykyisinä...

Hyundain upouusi sähköauto esiteltiin – IONIQ 5 tarjoaa väljät tilat ja retrohenkistä tyyliä

Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.