Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja.

Siitä lähtien kun ensimmäiset Volvot saapuivat Yhdysvaltoihin vuonna 1955, on automerkki puhutellut monenlaisia asiakaskuntia. Perhekeskeiset ja turvallisuutta arvostavat löysivät Volvon luonnollisesti jo autofirman markkinointistrategian kautta.

Stereotyyppisesti saattoi myös ajatella, että järkevän automerkin maineessa ollut Volvo vetosi niin lukiolaisiin, kuin näiden opettajiinkin. 80-luvun amerikkalaiselokuvassa farmari-Volvo oli tyypillisimmillään urallaan menestyneen, useimmiten juuri älykkään henkilön auto.


Vaikka Volvosta ei koskaan olekaan ollut Amerikassa kotimaisten autojen todelliseksi haastajaksi, on merkki löytänyt omat uskolliset autoilijat sieltäkin. Juttumme vuosimallin 1990 Volvo 240 DL käy edelleen laadukkaan ja turvallisen auton ikonista Yhdysvalloissakin. Tämä juuri New Hampshiressa Ebayn ankaran tarjouskilvan päätteeksi karvan alle 7000 taalan hintaan alkuperäisomistajaltaan myyty Volvo on edelleen erinomaisessa kunnossa muutamastakin syystä johtuen.






Manuaalivaihteiset autot keppeineen ja kytkinpolkimineen ovat kammotus monelle maassa, jossa ollaan totuttu valitsemaan rattikarahkasta D-kirjain, ja painamaan kaasupoljinta. Toinen kirkkaanpunaisen Volvon ongelmista on sen väri, joka sopii kyllä mainiosti italialaiseen urheiluautoon, mutta ei huomiota karttavalle järki-ihmiselle. Tyypillisempi värivalinta tuon ajan farmari-Volvoon Jenkeissä olisi ollut tummanpunainen, tai vaikka neutraali valkoinen.


Auton alkuperäisomistaja on kaikesta päätellen huoltanut ja pitänyt Volvoaan varsin hyvällä pidolla niin ulkoa, kuin sisätiloistakin nahkapenkkeineen. Mailimittari näyttää automallille vielä maltillista 164 285 mailin lukemaa. Myös moottoritila näyttää ikäisekseen siistiltä. Vaikka tällainen vanhempi Volvo ei tarjoakaan räjähtävää suorituskykyä, niin aikansa ruotsalaista insinööriosaamista arvostavalle auto antaa varmasti hyvin hoidettuna vielä monet huolettomat matkat.



6 KOMMENTIT

  1. Onko kuvan moottoritila kyseisestä autosta, koska se moottori näyttäisi olevan bensiini käyttöinen .

  2. Kyllä toi bensis on. 740 D24t on kyllä pitkä ikäinen diesel versiona ja ei tarvi varaosa-autoja olla pihassa täytteenä, kuten mersu omistajilla😏

  3. Tämänhän voi pitää arkikäytössä 50-vuotiaaksi. Muita merkkejä haastamaan tässä lajissa, anyone?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.