Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja.

Siitä lähtien kun ensimmäiset Volvot saapuivat Yhdysvaltoihin vuonna 1955, on automerkki puhutellut monenlaisia asiakaskuntia. Perhekeskeiset ja turvallisuutta arvostavat löysivät Volvon luonnollisesti jo autofirman markkinointistrategian kautta.

Stereotyyppisesti saattoi myös ajatella, että järkevän automerkin maineessa ollut Volvo vetosi niin lukiolaisiin, kuin näiden opettajiinkin. 80-luvun amerikkalaiselokuvassa farmari-Volvo oli tyypillisimmillään urallaan menestyneen, useimmiten juuri älykkään henkilön auto.



Vaikka Volvosta ei koskaan olekaan ollut Amerikassa kotimaisten autojen todelliseksi haastajaksi, on merkki löytänyt omat uskolliset autoilijat sieltäkin. Juttumme vuosimallin 1990 Volvo 240 DL käy edelleen laadukkaan ja turvallisen auton ikonista Yhdysvalloissakin. Tämä juuri New Hampshiressa Ebayn ankaran tarjouskilvan päätteeksi karvan alle 7000 taalan hintaan alkuperäisomistajaltaan myyty Volvo on edelleen erinomaisessa kunnossa muutamastakin syystä johtuen.


Manuaalivaihteiset autot keppeineen ja kytkinpolkimineen ovat kammotus monelle maassa, jossa ollaan totuttu valitsemaan rattikarahkasta D-kirjain, ja painamaan kaasupoljinta. Toinen kirkkaanpunaisen Volvon ongelmista on sen väri, joka sopii kyllä mainiosti italialaiseen urheiluautoon, mutta ei huomiota karttavalle järki-ihmiselle. Tyypillisempi värivalinta tuon ajan farmari-Volvoon Jenkeissä olisi ollut tummanpunainen, tai vaikka neutraali valkoinen.






Auton alkuperäisomistaja on kaikesta päätellen huoltanut ja pitänyt Volvoaan varsin hyvällä pidolla niin ulkoa, kuin sisätiloistakin nahkapenkkeineen. Mailimittari näyttää automallille vielä maltillista 164 285 mailin lukemaa. Myös moottoritila näyttää ikäisekseen siistiltä. Vaikka tällainen vanhempi Volvo ei tarjoakaan räjähtävää suorituskykyä, niin aikansa ruotsalaista insinööriosaamista arvostavalle auto antaa varmasti hyvin hoidettuna vielä monet huolettomat matkat.

>

6 KOMMENTIT

  1. Onko kuvan moottoritila kyseisestä autosta, koska se moottori näyttäisi olevan bensiini käyttöinen .

  2. Kyllä toi bensis on. 740 D24t on kyllä pitkä ikäinen diesel versiona ja ei tarvi varaosa-autoja olla pihassa täytteenä, kuten mersu omistajilla😏

  3. Tämänhän voi pitää arkikäytössä 50-vuotiaaksi. Muita merkkejä haastamaan tässä lajissa, anyone?

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...