Vuosina 2001-2005 Ford lähti muistelemaan menneitä, ja niinpä yhdestoista sukupolvi muistetaan Thuderbirdin retromallina. Kuvissa ei ole kuitenkaan nyt tämä korimalli kyseessä – arvaatko vuosimallia?
Ford Thuderbirdin kymmenes sukupolvi oli pitkään tuotannossa aina vuodesta 1988 vuoteen 1997 saakka. Vuonna 1994 malli koki ison kasvojenpesun, mutta näin jälkeenpäin muisteltuna kymmenes sukupolvi ei ole legendaaristen Thunderbirdien joukossa. Näin päätteli myös auton omistanut taho, joka on muokannut ukkoslinnun näyttämään aivan joltain muulta.
Koko komeus on kirjoitushetkellä Ebayssä myynnissä Yhdysvaltain Arizonassa karvan alle 15 000 taalan hintaan. Auton keskiosakin jo kavaltaa alkuperää, ja tarkempi tutkinta osoittaa sen edustavan vuosimallin 1996 Thunderbirdiä. Myyjän mukaan muutostöillä on haettu ”ikonisen 50-luvun Fordin ulkonäköä”, jolla on ”loistava keino saada huomiota”. Huomiota autolla varmasti saa, mutta onko se positiivista, saa jokainen päätellä itse.
Auton totaalisesti muokatusta keulasta on löydettävissä myös suosittua ’49 Mercuryä ja 50-luvun Corvetteakin, joten kyseessä on melkoinen sillisalaatti FoMoCo:n ja GM:n tuotoksia eri vuosikymmeniltä. Ei liene yllätys, että koria on osittain leivottu lasikuidusta. Myös auton takaosa on kokenut alkuperäisen tunnistamattomaksi häivyttävän muodonmuutoksen esiin työntyvine takavaloineen ja peltipuskureineen.
Rakenteluinto on kuitenkin lopahtanut sisätilojen suhteen, jotka vaikuttaisivat koskemattomilta. Tällaisten retro-tulkintojen isoin ongelma on monesti eri tyylien sekoittaminen, ja tämä luomus on siitä oivallinen esimerkki. Auton alkuperäinen kasettisoitin taitaakin olla ainoa aito retron puolelle kallistuva asia!
Nokalta löytyy 3,8-litran V6, joka oletettavasti tuottaa ne vaatimattomat vakiot 145 heppaa. Tiehen voima välittyy nelivaihteiselta automaatilta takarenkaille. Mittarissa komeilee hieman vajaat 140 000 mailia, ja käytettyjä tunteja muutostöihin ei kannata alkaa edes laskeskelemaan. Ikävä tosiasia tällaisten viritelmien kohdalla vain on, että käytettyä rahaa ja vaivaa tuskin koskaan saa realisoitua lompakonpohjalle.