Tämä vanha Moskvitsh Ivan Kalita ei ole naurun asia: Maksoi enemmän kuin uusi S-luokan Mersu!

Piikkinokka-Mosse, Elite ja Lava-Mosse. Siinä muutamia monelle varsinkin vähän vanhemmalle suomalaiselle tuttuja nimityksiä rakkaista vanhoista itänaapurin Moskvitsh automalleista. Tässä jutussa puhutaan Ivan Kalita –mallisesta Mossesta, mikä ei taatusti ole tuttu monelle Matti Meikäläiselle. Hintaa luomuksella on akaalaisen omakotitalon verran, joten ihan perinteisestä vitsikirjan vempeleestä ei muutoinkaan ole kyse.

Hallitusten silmäätekevät virkamiehet laskostavat takamuksensa automatkoillaan keskivertoa paremmille plyysi-penkeille niin kotimaassamme, kuin muuallakin maailmassa. Yleensä kyseessä ovat premium-valmistajan kalleimmasta päästä löytyvät automallit, jotka saattavat etäisesti näyttää tavanomaisemmilta vakiomalleilta. Useimmat niistä ovat kuitenkin raskaasti varusteltuja ja panssaroituja erikoisvalmisteisia autoja, joiden tarkoitus on tyydyttää vaativammankin kravatinkantajan tarpeet.


Yksi viime vuosikymmenten legendaarisimmista päämiestason edustusautoista Pohjois-Amerikassa oli vuosina 1980-2011 valmistettu Lincoln Town Car, joka myös tulee etäisesti mieleen juttumme autosta. Tämä vuosimallin 1999 Moskvitsh Ivan Kalita on valmistajansa aikansa 2142-sarjaan perustuva kallein malli, ja sen muotoiluinspiraationa on varmasti ollut myös Mersun W140-sarja. Kalitat olivat tehty erityisesti Moskovan hallinnon tarpeisiin, ja niitä tehtiin vain vuosina 1998-2002.





Perusversiot eivät maksaneet uusina kotimaassaan kuin vaatimattomat alle 20 000 euroa, mutta tämä erikoisversio on aivan toisenlainen tarina, sillä se on tullut maksamaan uutena kahdeksan miljoonaa ruplaa. Summa vastaa nykyrahassa laskettuna miltei 120 000 euroa, eli enemmän kuin vaikka uusi S-luokan Mercedes maksaa Jenkeissä! Konehuoneesta löytyy 145 heppainen 2-litran motti, joka ei taatusti ole urheiluautoluokkaa, mutta on taannut riittävän etenemisnopeuden aikansa Ladojen ja työläis-Moskvitshien kansoittamilla teillä.

Auton varustukseen kuuluvat niin nokalta kuin katoltakin löytyvät varoitusvilkut, jotka ovat toimineet sopivana pelotteena tien hidasteena kulkeneille vähempiarvoisille kansalaisille. Sisältä puolestaan löytyy ylellinen kangasverhoilu, puusomisteinen kojelauta, sekä istuimiin integroidut lcd-näytöt, joista on tuoreeltaan voinut kätevästi seurata vaikkapa Vladimir Putinin nousemista pääministeriksi vuonna 1999. Lieneeköhän auton ensimmäinen kyyditettävä peräti ollut itse KGB:n entinen agentti…

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...