Tämä vanha Moskvitsh Ivan Kalita ei ole naurun asia: Maksoi enemmän kuin uusi S-luokan Mersu!

Piikkinokka-Mosse, Elite ja Lava-Mosse. Siinä muutamia monelle varsinkin vähän vanhemmalle suomalaiselle tuttuja nimityksiä rakkaista vanhoista itänaapurin Moskvitsh automalleista. Tässä jutussa puhutaan Ivan Kalita –mallisesta Mossesta, mikä ei taatusti ole tuttu monelle Matti Meikäläiselle. Hintaa luomuksella on akaalaisen omakotitalon verran, joten ihan perinteisestä vitsikirjan vempeleestä ei muutoinkaan ole kyse.

Hallitusten silmäätekevät virkamiehet laskostavat takamuksensa automatkoillaan keskivertoa paremmille plyysi-penkeille niin kotimaassamme, kuin muuallakin maailmassa. Yleensä kyseessä ovat premium-valmistajan kalleimmasta päästä löytyvät automallit, jotka saattavat etäisesti näyttää tavanomaisemmilta vakiomalleilta. Useimmat niistä ovat kuitenkin raskaasti varusteltuja ja panssaroituja erikoisvalmisteisia autoja, joiden tarkoitus on tyydyttää vaativammankin kravatinkantajan tarpeet.


Yksi viime vuosikymmenten legendaarisimmista päämiestason edustusautoista Pohjois-Amerikassa oli vuosina 1980-2011 valmistettu Lincoln Town Car, joka myös tulee etäisesti mieleen juttumme autosta. Tämä vuosimallin 1999 Moskvitsh Ivan Kalita on valmistajansa aikansa 2142-sarjaan perustuva kallein malli, ja sen muotoiluinspiraationa on varmasti ollut myös Mersun W140-sarja. Kalitat olivat tehty erityisesti Moskovan hallinnon tarpeisiin, ja niitä tehtiin vain vuosina 1998-2002.





Perusversiot eivät maksaneet uusina kotimaassaan kuin vaatimattomat alle 20 000 euroa, mutta tämä erikoisversio on aivan toisenlainen tarina, sillä se on tullut maksamaan uutena kahdeksan miljoonaa ruplaa. Summa vastaa nykyrahassa laskettuna miltei 120 000 euroa, eli enemmän kuin vaikka uusi S-luokan Mercedes maksaa Jenkeissä! Konehuoneesta löytyy 145 heppainen 2-litran motti, joka ei taatusti ole urheiluautoluokkaa, mutta on taannut riittävän etenemisnopeuden aikansa Ladojen ja työläis-Moskvitshien kansoittamilla teillä.

Auton varustukseen kuuluvat niin nokalta kuin katoltakin löytyvät varoitusvilkut, jotka ovat toimineet sopivana pelotteena tien hidasteena kulkeneille vähempiarvoisille kansalaisille. Sisältä puolestaan löytyy ylellinen kangasverhoilu, puusomisteinen kojelauta, sekä istuimiin integroidut lcd-näytöt, joista on tuoreeltaan voinut kätevästi seurata vaikkapa Vladimir Putinin nousemista pääministeriksi vuonna 1999. Lieneeköhän auton ensimmäinen kyyditettävä peräti ollut itse KGB:n entinen agentti…

>

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...