Tämä Skyline GT-R on kaikkien urheilu-Nissanien esi-isä

Nissan R32, R33 ja R34 -mallien ystävien on hyvä muistaa, että japanilaisen autonvalmistajan urheilumallien juuret ulottuvat aina 60-luvulle saakka.

Nissan Skylinen ensimmäistä GT-R -sukupolvea valmistettiin vuosina 1969-1972. Se on samalla myös yksi halutuimmista Skyline-korimalleista tänä päivänä, jonka arvoa ei ole ainakaan vähentänyt päätyminen Hurjapäät-elokuvasarjaan. Se oli ensimmäinen kaksiovinen GT-R, ja siinä oli 2.0-litran moottori, josta saatiin uutena noin 169 hevosvoimaa. Heppamäärä ei kuulosta nykyään kummoiselta, vaikka onkin edelleen enemmän, mitä löytyy osasta uusia perhe-Nissaneita. 60-luvun lopussa teholukema oli kuitenkin suorastaan uskomaton saavutus japanilaiselta henkilöautolta, joita oli totuttu pitämään lähinnä halpoina kopioina länsimaisista kauppakasseista.


Ensimmäinen Skyline GT-R on ollut henkinen esikuva R32, R33, R34 ja R35 GT-R -sukupolville, joten sen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Kyseessä oli ajajan autoksi suunniteltu auto, jonka säilyttäminen entisöitynä tallissa ei tekisi sille kunniaa. Juttumme vuosimallin 1971 Skyline GT-R:n pellin alla on L28-mallin suora kuutosmoottori, jossa on Kameari Engine Worksin 3.0-litran virityssarja.


Nykyisellään auton takarenkailta on dynotettu 186 heppaa, mikä on parannusta vakiokuntoiseen moottoriin. Takarenkailta on myös mitattu väännöksi noin 271 Newtonmetriä, ja tämä ilmenee auton mukana tulevista dokumenteista. Nissan on nimittäin parhaillaan kaupattavana Bring A Trailer -sivujen kautta, ja se sijaitsee Etelä-Carolinassa Yhdysvalloissa. Kirjoitushetkellä myynnin sulkeutumiseen on viisi päivää, ja Nissanista on ehditty huutaa jo 80 000 taalaa.






Voima välittyy taakse viisivaihteisen manuaaliaskin kautta, ja pieni ja kevyt GT-R on varmasti hauska auto ajaa. Se on vuonna 2019 purettu palasiksi, ja sille on tehty perusteellinen kunnostus. Ostaja saa myös tästä savotasta mittavan valokuvapaketin mukaansa, joka käy todisteesta, miten ruostuneesta aihiosta saatiin loihdittua katseet kääntävä tuning-klassikko. Sisältäkin auto oli lähinnä pölyn ja lian peitossa, mutta nyt siitä löytyvät mukavat nahkapenkit, ja ruutulippukuvioiset lattiamatot. Vaikka kyseessä ei olekaan kaksoisturbolla ahdettu kuusisylinterinen M-Spec R34 Midnight Purple -värisävyllä maalattuna, niin tämäkin GT-R on silti vähintään yhtä seksikäs näky.



LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.