Tältä näytti vuoden 1967 auto Euroopassa. Tunnistatko mallin?

Tämä auto oli ilmestymishetkellään ulkonäkönsä puolesta varsin ajanmukainen, sillä 60-luvun lopulla muodin tuulia haistelleet pystyivät jo ennustamaan autojenkin muotoilun muuttuvan yhä kantikkaammaksi. Se oli varustettu kierrejousilla, jotka takasivat entistä mukavamman kyydin. Jokaisesta pyörästä löytyvät levyjarrut puolestaan lisäsivät turvallisuutta. Ei ollut siis mikään ihme, että tämä Geneven autonäyttelyssä vuotta aiemmin esitelty henkilöauto valittiin vuoden 1967 autoksi Euroopassa.





Monelle juttumme auto voi näyttäytyä Neuvostoliitossa valmistettuna, mutta kyseessä on kuitenkin italialainen Fiat 124, eli auto johon teiltämme niin kovasti tutummat Lada 1200 ja 1300 -mallit pohjautuvat. Fiatista Suomeen tuotiin vain sedan-mallia, vaikka siitä oli saatavilla myös farmari, Sport Coupé ja Sport Spider –urheilullisemmat mallit. 122:n sedan-mallia tehtiin vuoteen 1974 saakka, jolloin sen korvasi entistä laatikkomaisempi 131-malli. Vuonna 2015 Los Angelesin autonäyttelyssä 124-kirjainsarja teki vielä paluun, kun Fiat esitteli Mazda MX5 –pohjaisen 124 Spider avoauton.

Fiat 124 oli valmistajalleen menestyksekäs malli, jota meni vientiin useisiin maihin. Esimerkiksi Britannian teiltä löytyy vieläkin 150 rekisteröityä sedan-mallia liikenteestä. Moottori oli eteen pitkittäin asennettu 1200-kuutioinen, joka tuotti 60 hevosvoimaa nelivaihteisen laatikon kautta takarenkaille. Vuonna 1968 myyntiin tuli uudistettu ja ylellisempi 124 Special (124 S), josta löytyi neljä pyöreää valonheitintä. Lisäksi moottoritilaan lusikoitiin ylimääräiset 10 hummaa tuottanut 1438-kuutioinen moottori.

Koko 1960- ja 70-lukujen ajan Fiat etsi Italian ulkopuolelta pienempiä autonvalmistajia, joiden kanssa pystyi tekemään lisenssillä autojaan. Näistä tunnetuimpia oli espanjalaisen Seatin kanssa tehty yhteistyö, joka alkoi jo vuonna 1953. Espanjassa myytiinkin ulkonäöltään lähes identtistä Seat 124 -mallia. Vuonna 1966 sovittiin ensimmäistä kertaa yhteistyöstä Neuvostoliiton kanssa, joka käsitti sopimuksen Samaran alueelle Togliattiin perustettavasta autotehtaasta. Venäläiset laittoivatkin tuulemaan rakastamansa Fiat-Ladan kanssa, sillä niitä ehdittiin valmistaa huikeat 15 miljoonaa kappaletta.

Vertailun vuoksi itäystävämme VAZ-21011, eli Lada 1300.

LähdeAuto Car

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...