Tältä näytti Mitsubishin Starion-pohjainen B-ryhmän ralliauto

Hiljattain julkistettiin virallisesti tieto, että myös Mitsubishi yritti tosissaan jo 80-luvulla mukaan rallikahinoihin B-ryhmän Starionilla. Tähdet olivat kuitenkin onnettomassa asennossa niin Mitsubishille, kuin meille suomalaisillekin.


Auto Express julkaisi mielenkiintoisia kuvia, jotka lähetettiin osana sisäistä kirjeenvaihtoa Mitsubishin Britannian maahantuojan toimesta vuonna 1984. Kuvissa esiintyy Mitsubishi Starionin katuversio nelivetoisesta B-ryhmän ralliautosta. Tietojen mukaan auton olisi kehittänyt autonvalmistajan ralliosasto Ralliart, joka tuli paremmin tutuksi 90-luvulla Tommi Mäkisen valtakaudella. Starionin kehitystyössä olivat mukana entinen Audin teknikko Alan Wilkinson, sekä ex-kuljettaja Andrew Cowan.

Auto Expressin mukaan autossa olisi ollut 2.0-litran turboahdettu nelisylinterinen moottori, josta olisi saatu revittyä kokoluokassaan kunnioitettavat 350 hevosvoimaa. Lisävauhtia olisi tullut hiilikuidun ja Kevlarin hyödyntämisestä korinosissa, joiden ansiosta auton paino olisi saatu pidettyä maagisen tuhannen kilon tietämissä. Jo tuolloin mietittiin myös Evolution-mallia, jossa olisi ollut suurempi 2.14-litran moottori.





Selkein ero toteutuneen Starionin, ja nelivetoisen auton suhteen olivat lokasuojien levitysten ohella ajovalot. Tehdasmallissa valot olivat luukkulamput, kun taas rallimallin katuversiossa ne oli suunniteltu neljäksi pyöreäksi ajovaloksi. Keltaisen B-ryhmän ralliauton Mitsubishi otti mukaan testiohjelmaansa 1984, jolloin autolla tehtiin koeajoja. Suunnitelmissa oli myös, että auton katuversio olisi paljastettu saman vuoden British Motor Show -tapahtumassa.

Kohtalolla oli kuitenkin sormensa pelissä niin Mitsubishin suunnitelmien, kuin koko B-ryhmän tulevaisuuden suhteen. 80-luvun ralliautojen suorituskyvyn huima kehittyminen ei valitettavasti ollut muun turvallisuuden tasolla. Lukuisat läheltä piti -tilanteet, sekä kuolemiin johtaneet onnettomuudet saivat päätepisteen Korsikan rallissa vuonna 1986, kun Henri Toivosen ja kartanlukija Sergio Crestan Lancia Delta S4 syöksyi rotkoon, ja muuttui tulimereksi.



LähdeCarscoops

3 KOMMENTIT

  1. Eikö sitä sitten esitelty 1984 british motor show:ssa? Jos ei, niin olisi jännä tietää, miten kohtalolla oli sormensa pelissä niin, ettei sitä esitelty?
    Ihan tyylikkään näköinen auto 80-lukulaiseksi.

  2. Henkan onnettomuus oli 1986.niin miksi autoa ei esitelty 1984.Ja mikä mielenkiintoista kukaan ei ole aikaisemmin missään puhunut tai näyttänyt mitään k.o autosta.Vaikka tähän mennessä on ilmeisesti esitelty kaikki B-ryhmä luokituksen saaneet ja myös brotot ja myös ryhmä s-s-luokitta hakeneet.Niin tästä.ei ole kukaan koskaan aikaisemmin puhunut tai uutisoinut.eli fake news

  3. Lasse Lampi ajoi tuolla Starion prototyypillä 1.tai.2 rallia tosin yk.ulkopuolella kun autoa ei ollut luokiteltu

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.