Tältä näyttää pikkuruinen ”Sammakko-Fiat”, josta et ole koskaan kuullutkaan

Urbaani kaupunkiympäristö on aina asettanut omat haasteensa autoilulle. Mitä tulee vaikkapa Milanon kapeille kaupunkikujille, niin tällaisissa oloissa auton tulee mahtua käyttämään pienetkin tilat täysimittaisesti hyväkseen. Silloin auton pienuus on valttia, ainakin jos haluaa nauttia katetusta tilasta avonaisen skootterin sijaan.

Lasikuitukorinen Fiat 500 –pohjainen mikroauto nimeltä Fiat Baldi Frog oli unelmaratkaisu Italian tilaongelmiin. Autoa valmisti san remolainen koripaja nimeltä Carrozziere G.A.M.C. Baldi. Baldi valmisti useita Fiateihin ja Renaulteihin pohjautuvia malleja, mutta pieni ”Sammakko-Fiat” oli autoista ylivoimaisesti suosituin. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1973, ja tuolloin Baldin kunnianhimoinen tavoite oli valmistaa mahdollisimman pientä ajoneuvoa, joka ratkaisisi tulevaisuuden ruuhkakaupunkien tila- ja saasteongelmat.





Auton pituus oli vain 215 senttimetriä, mikä on 10 senttiä vähemmän kuin vaikka nykyajan eräs pienimmistä henkilöautoista Smart Fortwo, ja peräti 20 senttimetriä lyhyempi kuin jo valmiiksi lilliputtimainen Fiat 500, johon auto pohjautuu. Takavetoiseen Baldiin sai kolmea taakse sijoitettua ilmajäähdytteistä moottorivaihtoehtoa aina kevariluokan 125-kuutoisesta 595-kuutioiseen ”isolohkoon”, joka oli varattu ”Rally Edition” –nimellä kulkeneelle mallille, jonka huippunopeus lähenteli jo sataa kilometriä tunnissa.

Baldia valmistettiin vain kahden vuoden ajan, ja valmistusmääräksi jäi vähäinen 300 autoa, mikä tekee tästä pienestä autosta erittäin harvinaislaatuisen kapistuksen. Pienestä koostaan huolimatta autoon mahtuu kaksi täysikasvuista aikuista ilman, että heitä täytyy kaivaa kenkälusikalla ohjaamosta ulos. Muutoinkin mikroautomaisen pieni auto on varmasti hauska ajoelämys. Katso vaikka alta löytyvä video, jossa Baldilla ajetaan melkoista huipakkaa!

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...