Tältä näyttää pikkuruinen ”Sammakko-Fiat”, josta et ole koskaan kuullutkaan

Urbaani kaupunkiympäristö on aina asettanut omat haasteensa autoilulle. Mitä tulee vaikkapa Milanon kapeille kaupunkikujille, niin tällaisissa oloissa auton tulee mahtua käyttämään pienetkin tilat täysimittaisesti hyväkseen. Silloin auton pienuus on valttia, ainakin jos haluaa nauttia katetusta tilasta avonaisen skootterin sijaan.

-- MAINOS --

Lasikuitukorinen Fiat 500 –pohjainen mikroauto nimeltä Fiat Baldi Frog oli unelmaratkaisu Italian tilaongelmiin. Autoa valmisti san remolainen koripaja nimeltä Carrozziere G.A.M.C. Baldi. Baldi valmisti useita Fiateihin ja Renaulteihin pohjautuvia malleja, mutta pieni ”Sammakko-Fiat” oli autoista ylivoimaisesti suosituin. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1973, ja tuolloin Baldin kunnianhimoinen tavoite oli valmistaa mahdollisimman pientä ajoneuvoa, joka ratkaisisi tulevaisuuden ruuhkakaupunkien tila- ja saasteongelmat.

Auton pituus oli vain 215 senttimetriä, mikä on 10 senttiä vähemmän kuin vaikka nykyajan eräs pienimmistä henkilöautoista Smart Fortwo, ja peräti 20 senttimetriä lyhyempi kuin jo valmiiksi lilliputtimainen Fiat 500, johon auto pohjautuu. Takavetoiseen Baldiin sai kolmea taakse sijoitettua ilmajäähdytteistä moottorivaihtoehtoa aina kevariluokan 125-kuutoisesta 595-kuutioiseen ”isolohkoon”, joka oli varattu ”Rally Edition” –nimellä kulkeneelle mallille, jonka huippunopeus lähenteli jo sataa kilometriä tunnissa.

-- MAINOS --




Baldia valmistettiin vain kahden vuoden ajan, ja valmistusmääräksi jäi vähäinen 300 autoa, mikä tekee tästä pienestä autosta erittäin harvinaislaatuisen kapistuksen. Pienestä koostaan huolimatta autoon mahtuu kaksi täysikasvuista aikuista ilman, että heitä täytyy kaivaa kenkälusikalla ohjaamosta ulos. Muutoinkin mikroautomaisen pieni auto on varmasti hauska ajoelämys. Katso vaikka alta löytyvä video, jossa Baldilla ajetaan melkoista huipakkaa!

-- MAINOS --

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.