Tältä näyttää pikkuruinen ”Sammakko-Fiat”, josta et ole koskaan kuullutkaan

Urbaani kaupunkiympäristö on aina asettanut omat haasteensa autoilulle. Mitä tulee vaikkapa Milanon kapeille kaupunkikujille, niin tällaisissa oloissa auton tulee mahtua käyttämään pienetkin tilat täysimittaisesti hyväkseen. Silloin auton pienuus on valttia, ainakin jos haluaa nauttia katetusta tilasta avonaisen skootterin sijaan.

Lasikuitukorinen Fiat 500 –pohjainen mikroauto nimeltä Fiat Baldi Frog oli unelmaratkaisu Italian tilaongelmiin. Autoa valmisti san remolainen koripaja nimeltä Carrozziere G.A.M.C. Baldi. Baldi valmisti useita Fiateihin ja Renaulteihin pohjautuvia malleja, mutta pieni ”Sammakko-Fiat” oli autoista ylivoimaisesti suosituin. Auto esiteltiin ensimmäisen kerran Pariisissa vuonna 1973, ja tuolloin Baldin kunnianhimoinen tavoite oli valmistaa mahdollisimman pientä ajoneuvoa, joka ratkaisisi tulevaisuuden ruuhkakaupunkien tila- ja saasteongelmat.

-- MAINOS --

Auton pituus oli vain 215 senttimetriä, mikä on 10 senttiä vähemmän kuin vaikka nykyajan eräs pienimmistä henkilöautoista Smart Fortwo, ja peräti 20 senttimetriä lyhyempi kuin jo valmiiksi lilliputtimainen Fiat 500, johon auto pohjautuu. Takavetoiseen Baldiin sai kolmea taakse sijoitettua ilmajäähdytteistä moottorivaihtoehtoa aina kevariluokan 125-kuutoisesta 595-kuutioiseen ”isolohkoon”, joka oli varattu ”Rally Edition” –nimellä kulkeneelle mallille, jonka huippunopeus lähenteli jo sataa kilometriä tunnissa.

-- MAINOS --




Baldia valmistettiin vain kahden vuoden ajan, ja valmistusmääräksi jäi vähäinen 300 autoa, mikä tekee tästä pienestä autosta erittäin harvinaislaatuisen kapistuksen. Pienestä koostaan huolimatta autoon mahtuu kaksi täysikasvuista aikuista ilman, että heitä täytyy kaivaa kenkälusikalla ohjaamosta ulos. Muutoinkin mikroautomaisen pieni auto on varmasti hauska ajoelämys. Katso vaikka alta löytyvä video, jossa Baldilla ajetaan melkoista huipakkaa!

-- MAINOS --

Videot

Uusimmat

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Hyvä Kissa on söpö ilmestys – kiinalainen ORA Good Cat tähtää sähköautomarkkinoille retrotyylillä

Kaukoidän autonvalmistajilla on välillä varsin persoonallinen tapa nimetä mallejaan. Tässä lajissa ovat erityisesti kunnostautuneet kiinalaiset, jotka tuovat nyt sähköautomarkkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...