Tältä näyttää 30-vuotta vanha museoauto. Onneksi olkoon Dodge Viper!

Kun katsoo vuonna 1989 Detroitin autonäyttelyssä esiteltyä Dodge Viperin prototyyppiä tuntuu täysin uskomattomalta, että kyseisen auton saisi periaatteessa rekisteröityä Suomessa museoautoksi. Uskottava se vain on, vaikka Viperin muotoilu on tänäkin päivänä ajanmukainen viurusilmäisiä ajovaloja myöden. Ei ole siis mikään ihme, että 30 vuotta sitten ennen kuin koko autonäyttely oli päättynyt alkoi Chryslerin varauskirjat täyttyä Viperin innokkaista ennakkotilaajista.

Alkuperäisen Viperin prototyypin tunnistaa koodista VM01. Kun tarkemmin katsoo koria, niin lopullinen tuotantoon päätynyt auto oli vielä jonkin verran hiotumman näköinen. Lievä pullamaisuus saatiin tyyliteltyä linjoista pois, ja lopullinen vuonna 1992 V10-koneella varustettu tuotantoon päätynyt RT/10-malli oli edelleen ultramodernisti muotoiltu urheiluauto. Alkuperäinen proto-Viper varustettiin vielä Chryslerin kuorma-autojen puolelta löytyneellä 360-mallin V8:lla. Se sattui olemaan Amerikan kolmanneksi suurimman autoyhtiön säästö- ja päästökurimuksesta isokokoisin jäljelle jäänyt V8-kone.





RT/10

Seuraava Viperin prototyyppi matkalla tuotantoautoksi tunnettiin nimellä VM02, ja siitä löytyi jo konehuoneesta valurautainen kuorma-autoon suunniteltu V10. Chrysler omisti tuolloin osan Lamborghinista, mikä tarkoitti loogista avunpyyntöä Viperin jäähdytyksen, kampiakselin tasapainottamisen, painonpudotuksen ja muun hienosäädön kanssa. Kun moottorinlohko valettiin alumiinista saatiin painoa pudotettua jo tällä keinolla noin 70 kiloa. Viper sai myös kunnian olla ensimmäinen amerikkalainen tuotantoauto, jossa korinosia oli tehty peltiä kevyemmästä lujitemuovista.

Viper oli tärkeä voimannäyte Chryslerille, joka vasta kymmenisen vuotta sitten oli heilunut konkurssin partaalla. Yrityksen tavoitteena oli todistaa, että heillä pystyttiin valmistamaan kustannustehokkaasti myös aito superauto, jollaista ei yrityksen tuotepaletista vielä löytynyt. Konseptista tuotantoon kolmessa vuodessa päätynyt auto oli ilmestyessään kuin AC Cobra: hieman kotikutoinen, mutta tehokas urheiluauto, jossa raa’an voiman annettiin puhua puolesta. Jokainen jo muinaista Need for Speed autopeliä vuodelta 1995 pelannut tietää, että Viper oli erittäin nopea, mutta ajo-ominaisuuksiltaan suurissa nopeuksissa jopa vaarallisen haasteellinen tapaus. Viper oli monellakin tapaa öljykriisistä toipuneen amerikkalaisen superauton uusi tuleminen, ja Chryslerin osakkeita nostanut jymymenestys.

LähdeAll Par

Uusimmat

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset...

Cristiano Ronaldo sai uuden lelun 35-vuotislahjaksi – tyttöystävä osti tähtifutarille 900-heppaisella V12:lla varustetun Brabuksen G-luokan

Maailman parhaimmilla jalkapalloilijoilla on useimmiten sen verran paksu lompakko, että huippukalliiden autojen keräileminenkään ei ole mikään ongelma. Tällä saralla...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...