Sain taannoin ilahduttavan kutsun Sveitsin suurlähetystöstä, jonka aiheena oli kellomerkki Carl F. Bucherer. Itselleni merkki tuli ensimmäisen kerran vastaan muutamia kuukausia sitten, kun sain Westerback’in kutsun lanseeraustilaisuuteen. Tuolloin aikataulut eivät sattuneet kohdilleen, mutta toisella kerralla en epäröinyt.
Dinnerille oli kutsuttu pieni joukko ihmisiä viettämään mukavaa kellohenkistä iltaa, jossa oli monta kohokohtaa. Yksi näistä oli ehdottomasti tarjoilut, jotka veivät tällaisen pienen kulinaristin kielen mennessään. Toinen kohokohta oli luonnollisesti Carl F. Buchererin kellot, joita esittelivät suurella intohimolla Renato Bonina ja Peter Kaeser.
Kelloknoppi: Ennen Carl F. Buchereria Renato Bonina toimi pitkään Ulysse Nardinin johtotehtävissä ja hänen ansiostaan ko. brändin kelloja voi ostaa tänä päivänä Suomesta.
Carl F. Bucherer – pitkät perinteet ja oma tyyli
Carl F. Bucherer ei ole kellomerkeistä tunnetuin, mutta historiaa sillä on vaikka muille jakaa. Historia ulottuu aina vuoteen 1888, jolloin perustettiin Bucherer-niminen kello- ja koruliike Lucerneen, Sveitsiin. Vuosikymmenten saatossa Bucherer on kasvanut isoksi ja tunnetuksi luksusbrändiksi, jonka voimaan tukeutui aikanaan myös Rolex. Tästä konkreettisena esimerkkinä on Buchererin valmistama rannekello, jossa on myös Rolexin leima.
Vaikka Buchererilla on pitkä historia takanaan, on kellomerkki Carl F. Bucherer tuoreempi tapaus. Kyse ei ole kuitenkaan millään mittapuulla muotikellomerkistä, sillä vuosisatainen kokemus kellojen valmistamisesta ja markkinoinnista on antanut vahvan selkänojan ja uskottavuuden yrityksen perustajan nimeä kantavalle kellobrändille.
Bucherer ja Carl F. Bucherer ovat kaksi eri yritystä, jotka ovat saman perheen omistuksessa.
Edullisemmissa kelloissa Carl F. Bucherer käyttää Sellitan ja ETA:n koneistoja, mutta kalliimman hintaluokan kelloissa aikaa jauhavat ns. in-house -koneistot, joihin liittyy myös omia innovaatioita. Lisäksi Carl F. Buchererilta löytyy tourbillon-koneistoinen kello, jota pidetään usein aidon kellovalmistajan mestarinäytteenä.
Suosittelemme
Ensimmäistä kertaa kyseisen koneistotyypin kelloa hypistelleenä voin vain yhtyä siihen hypnoottisuuteen, mitä koneiston toiminnan seuraaminen aiheuttaa. Mikäli ko. kellon haluaa omaan ranteeseen, täytyy siitä pulittaa reilut 80 tuhatta euroa, joten ihan jokaisen valinta se ei ole.
Mielestäni Carl F. Buchererin suurin vahvuus on hyvällä tavalla kelloista ilmenevä persoonallisuus. Kellot eivät ole visuaalisesti yksi yhteen toisten kellovalmistajien kanssa, vaan taustalla on vahva oma identiteetti, joka epäilemättä kumpuaa yrityksen korumaisesta menneisyydestä. Tästä johtuen mm. naisten kellomallisto on elegantilla tavalla naisellinen, eikä kellot ole vain pienempiä versioita miesten kelloista.
Carl F. Buchererin kelloista huokuu sopivalla tavalla luksus ja persoonallisuus, joka ei mene kuitenkaan bling-blingin puolelle. Klassisesta tyylikkyydestä kiinnostuneen vaimoni selkeä innostuminen parista kellomallista toimi ainakin minulle asiaa vahvistana signaalina.
Uuden kellobrändin lanseeraus on taiten tehtävää työtä
Oma työhistoriani pyörii vahvasti myynnin ja markkinoinnin maailmassa, joten on ollut hienoa ja mielenkiintoista seurata ns. median edustajan miten uutta brändiä tuodaan Suomen markkinoille. Toisin kuin autobisneksessä, kellopuolella markkinointibudjetit ovat hyvin maltillisia, joten etabloituminen uudelle markkina-alueelle pitää tehdä fiksusti.
Carl F. Buchererin tapauksessa sanan levittäminen on tapahtunut alan harrastajien ja vaikuttajien, sekä median edustajien kautta. Lisäksi kellon Suomen edustaja, Westerback, on viestinyt asiasta aktiivisesti ja suorastaan innostuneesti. 🙂 Carl F. Buchererin kellot yhdistettynä eksklusiiviseen tapahtumamarkkinointiin herätti ainakin minussa positiivisia tunnetiloja ja mielikuvia ko. brändiä kohtaan.