Suomen kalleimmat autot

Suomessa myydään vuosittain paljon autoja – sekä uusia että käytettyjä. Myytävien autojen hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta eurosta moniin satoihin tuhansiin. Autokauppa on kokenut muutoksia vuosikymmenien aikana ja autojen eri ominaisuudet, joista ollaan myös valmiita maksamaan paljon, ovat kehittyneet valtavasti. Kalleimpien autojen listalla ei ole pelkästään uusia huippuvarusteltuja luksusautoja, vaan mukaan mahtuu myös käytettyjä klassikoita ja arvoautoja. Suomessa kalleimmat autot ovat yli miljoonan euron arvoisia ja mukana on myös monia useiden satojen tuhansien arvoisia autoja.

Listasimme alle muutamia kalleimpien käytettyjen autojen helmiä sekä uusien luksusautojen arvokkaimpia malleja – pari erikoisuuttakin mahtuu joukkoon! Kaikkien tekstissä mainittujen autojen ja mallien hintalapuissa komeilee kuusinumeroinen luku, joten halvalla nämä kaarat eivät liikkeelle lähde. Jatka siis lukemista jos isot luvut eivät pelota, muuten kannattaa paneutua aivan muihin harrastuksiin, kuten pelaamiseen tai muuhun viihteeseen – lue lisää slots.io-blogissa. Autoista – ja niiden kalleimmista versioista Suomessa – kiinnostuneet voivat ottaa mukavan asennon ja aloittaa haaveilun.

Kalleimmat käytetyt autot

Vanhoja autoja ostetaan ja myydään Suomessa vuosittain kaikkein eniten. Käytetyn auton ei tarvitse kuitenkaan olla vanha ja halpa, vaan se voi olla moderni ja kalliskin. Kalleimpiin käytettyihin autoihin kuuluu usein luksusmerkkejä, kuten Lamborghini, Ferrari ja Porsche. Esimerkiksi Lamborghinin Aventador-mallia on myyty reilusti yli 400 000 eurolla, ja Ferrarin California T -mallin on saanut itselleen käytettynä noin 320 000 eurolla. Porschen 911 Turbo -malliin on riittänyt noin 230 000 euroa.

Valitettavasti tuontiautojen hintaa nostavat joskus jopa kaksinkertaiset tuontiverot, joita niistä joudutaan maksamaan. Vaikka suurin osa tuontiautoista onkin uusia, on Suomeen tuotu myös hyvin kalliita käytettyjä autoja, kuten Aston Martin avoauto. Useimmiten kalleimmat käytetyt tuontiautot ovatkin huippuautoja, joista suosituimmat ovat Mercedes Benzin ja BMW:n erilaiset mallit. Käytetyn BMW:n M760 Li xDriven saa käytettynä noin 360 000 eurolla ja Mercedes Benzin AMG GT S-mallin hieman alle 200 000 eurolla. Monien käytettyjen luksusautojen hinta liikkuu noin 200 000 euron tietämillä mukaan lukien Bentleyn Continental-mallit, Audin RS6 Avant Performant -mallit sekä myös McLarenin MP4-12C -mallin. Myös Land Rovereita löytyy käytettyinä – niiden hinta vaihtelee jonkun verran, mutta alle 150 000 euron ei roveristakaan kannata haaveilla.

Kalleimmat uudet autot

Uusien autojen hinta määräytyy monen seikan mukaan, mikä näkyy vuosittain myyntitilastoissa. Kalleimpien uusien autojen listalla toistuvat samat merkit. Näitä ovat Porsche, Mercedes Benz, Audi, Ferrari ja BMW. Ykköspaikka vaihtelee hieman, mutta voidaan sanoa, että kalleimpana on lähes aina joko Ferrari tai Porsche. Esimerkiksi Ferrarin 488 Spider voi uutena alimmillaan maksaa hieman alle 500 000 euroa, mutta muutamalla arvokkaalla lisävarusteella pakattuna hinta voi hyvinkin nousta lähemmäs 700 000 euroa. Monet luksusautot pääsevätkin korkeammille sijoille kalleimpien autojen listassa nimenomaan lisävarusteidensa takia. Kuten myös Porsche Spyder, joka myytiin muutama vuosi sitten Suomessa. Sen lähtöhinta oli noin 904 000 euroa, ja sopivat lisävarusteet pakettiin lisättäessä tuli loppuhinnaksi hieman yli miljoona euroa.

Kalleimpien uusien autojen listassa näkyy kuitenkin suomalaisten luksusautoista pitävien mieltymys Porscheen. Eniten eri malleja myyvä luksusauto on vuodesta toiseen Porsche, josta ollaan valmiita maksamaan useita satoja tuhansia euroja. Erityisesti Porschen 911-malleja eri muodoissaan on myyty paljon, ja sen halvinkaan malli ei irtoa alle 150 000 euron. Kun moottoriin laitetaan tarpeeksi hevosvoimia, on yleisin myyntihinta 911 Turbolle reilusti yli 300 000 euroa.





Mercedes Benz pitää myös hyvin suosionsa Suomen kalleimpien autojen joukossa. Sen kestävyyttä arvostetaan Suomen sääolosuhteissa, ja siitä ollaan valmiita maksamaan. Mercedes Benzin GT-mallit ovat olleet erityisen suosittuja, ja niitä saa monella eri koneella varustettuna. BMW:n 7-sarja on hinnaltaan vielä Mercedestä kalliimpi, ja sen suosio on jäänyt hieman vähemmäksi.

Ykkösenä yli miljoonan klassikko ja muita erikoisautoja

Suomen kaikkien aikojen kallein auto lienee harvinainen Mercedes Benz SL-sarjan auto vuodelta 1957. Sen myyntihinta vuonna 2018 oli reilut miljoona euroa. 50-luvun auto ei luonnollisestikaan sisällä mitään nykyajan varustelua, vaan se on hyvin perinteinen takavetoinen ajoneuvo, josta löytyy kytkin, kaasu ja jarru. Autolla on ajettu vain reilut 5 000 kilometriä, ja se on entisöity täysin ajokuntoiseksi, mikä nostaa sen arvoa entisestään. Mercedes Benz SL oli aikakautensa yksi mielenkiintoisimmista uutuuksista, jossa hyödynnettiin paljon sen aikaista uusinta tekniikkaa moottorin toiminnassa.

Monet maailmankin kalleimmista autoista ovat usein näitä vanhoja malleja, jotka on onnistuttu säilyttämään erinomaisessa kunnossa ja täysin ajettavina. Niiden historiallinen merkitys on autoharrastajille tärkeä, eikä arvoa pystytä edes täysin rahalla määrittelemään.

Kalleimpien autojen listan kärkipäästä löytyy myös monia moderneja erikoisuuksia. Tällaisia nähdään Suomessa jonkin verran, ja ne on yleensä hankittu joidenkin tiettyjen tehtävien toimittamista varten. Panssarivarusteltu Audin A8 Lang on toiminut monien tärkeiden henkilöiden kuljetuksessa, ja sen turvajärjestelmät ovat aivan omaa luokkaansa. Autosta saa myöskin maksaa kovan hinnan, sillä tällainen Audi ei lähde kaupasta alle 700 000 eurolla.

Suomesta löytyy myös jonkin verran luksusautoja, kuten Lamborghineja, Bentleyta ja McLareneita. Näiden autojen hinnat liikkuvat kaikki monissa sadoissa tuhansissa. Sähköautojätti Teslakin on tuonut markkinoille oman huippumallinsa Model S:n, jonka hinta on hieman alle 200 000 euroa, ja niitä löytyy Suomesta muutama kappale. Voidaan siis sanoa, että teillämme liikkuu varsin huomattava määrä arvokkaita ajoneuvoja.

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Odotettu uutuus: Bell & Ross BR 05 Chrono

Bell & Ross BR 05 Chrono on ranskalaismerkin odotettu lisäys suosittuun, urbaania elämäntyyliä huokuvaan BR 05 -kellomallistoon. Bell & Ross...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.