Suomalaisten sydämet varastanut nappisilmä – sympaattiset kulkupelit

Osa 5/10: Lada 1200 (1970-1988)





Vuonna 1970 brittiläisillä kansanautotehtailla oli suuri pelko. Tämä kauhu vyöryi Neuvostoliitosta, ja sen virallinen nimi oli VAZ-2101, joka kotimaassaan tunnettiin myös nimellä Ziguli. Rajojen ulkopuolella se tunnettiin nimellä Lada, ja mallinimellä 1200.

Sen juuret olivat vasemmistoyhteistyöhön kykenevässä 60-luvun Italiassa, ja tarkalleen ottaen vuoden 1966 Fiat 124-mallissa. Venäläiset tekivät tähän lisenssillä valmistettavaan autoon muutoksia pyrkimyksenään tehdä siitä paremmin raakoihin talvisiin oloihin sopivamman. Lämmityslaitteen kenno vaihdettiin suurempaan, ja taakse tulivat alumiiniset jarrurummut. Moottorikin vaihtui modernimpaan kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettuun. Maavaraa korotettiin, ja koripellit prässättiin vahvemmasta tavarasta.

1600 oli tuplavaloineen todellinen ruplahymy, eikä ollenkaan hassumman näköinen auto.

Lopputuloksena oli kilpailijoihin nähden varsin edullinen porrasperäinen auto, joka oli kuitenkin valmistuslaadultaan ja ominaisuuksiltaan hintaluokassaan ylivoimainen. Englantilaiset autonvalmistajat kuten British Leyland ja Vauxhall olivat 70-luvulle tultaessa menettämässä mainettaan heikon kokoonpanolaadun vuoksi. Ladan ehtiessä Suomeen sen matka kohti myyntitilastojen kärkeä oli rajua. Ostajat eivät olleet tyhmiä, he tajusivat että ”se vaan on tyhmää maksaa liikaa”.

Kaikista Venäjällä tehdyistä autoista on monilla nykyajan suomalaisilla ”nappisilmällä” erityinen kolo tunneonteloissa, ehtihän moni maassamme omistaa moisen kulkupelin. 1200 ei ollut vielä sitä Lada-vitsien kovinta raaka-ainetta, josta moni nuorempi kyseisen automerkin tunnistaa. Siemen kylvettiin kuitenkin jo Lada 2105-mallin tullessa markkinoille vuonna 1979. Tämä ”kanttilada” pohjautui vielä laatikkomaisesta ulkonäöstään huolimatta 1200-mallin perusrakenteeseen, mutta valmistuslaatu ei ollut enää yhtä hyvää.

Lopullisesti Fiat-Ladan korvannut Samara oli ensituotantovuotenaan moderni etuvetoauto. Se oli täysin neuvostoliittolaista alkuperää, vaikka moottorin suunnittelussa saatiinkin vetoapua itse Porschelta. Auton suunnittelu aloitettiin jo 70-luvun puolessa välissä, ja olisi ollut jo pieni sensaatio venäläiseksi autoksi, jos se vain olisi saatu aikaisemmin tuotantoon. Pitkään tuotannossa roikkuvien mallien myötä vanhanaikaiseksi käynyt muotoilu, ja monimutkaistuvan tekniikan mukanaan tuomat viat eivät tehneet maineelle hyvää. Kehitystyö ei vain yksinkertaisesti pystynyt haastamaan länsimaisia kilpailijoita vanhaan malliin.

Myöhemmistä malleista, ehkäpä maastoauto Nivan selvästi jo pienempää fanijoukkoa lukuun ottamatta, ei koskaan tullut samanlaista sydäntenmurskaajaa kuin alkuperäisestä tonnikakssatasesta. Legendaarinen osallistujien tyhjyyttä kumiseva Kummelien Lada-sketsi vuodelta 1995 ei silti olisi voinut olla enempää väärässä. Fanaattiset fanit tekivät nimittäin fiktiivisestä tapahtumasta tosielämän Lada-harrastajien tärkeimmän vuosittaisen tapahtuman.

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...