Subaru Imprezan WRX STI -versiot nousivat ympäri maailmaa kulttimaineeseen, mutta Euroopassa niitä ei enää myydä. Muuallakin maailmassa tarjolla on ainoastaan miedompi WRX porrasperäisenä versiona, joka saattaa kuitenkin saada jälleen tulevaisuudessa seuraa tulisemmasta STI:stä.
Japanilaismerkki on viime vuosinakin tarjonnut erilaisia STI-paketteja WRX:ään, mutta tällä kertaa Subaru väläytteli ”aidon” STI:n paluuta. Tapahtumapaikkana toimi Tokiossa järjestetty Japan Mobility Show, jossa on viime vuosina totuttu näkemään erilaisia sähkökäyttöisiä konseptiautoja. Tänä vuonna tulevaisuuden voimanlähteestä ei tuntunut enää olevan oikein yksimielisyyttä, mikä heijastelee autoteollisuuden epävarmoja aikoja ylipäätäänkin.

Tämä näkyi hyvin myös Subarun osastolla, jota koristi peräti kaksi hatchback-korista STI-tutkielmaa. Toinen niistä on täysin uusi sähkökonsepti, kun taas toinen on tehty muutamissa Euroopankin maissa tällä hetkellä myytävän kuudennen sukupolven polttomoottorikäyttöisen Imprezan pystyperämallin kuoriin. Subaru hyödynsi hatchback-korimallia jo kertaalleen vuodesta 2008 valmistetussa kolmannen sukupolven WRX STI:ssä, joten tässä suhteessa kyseessä olisi paluu vanhaan.

Performance-B-nimen saaneen konseptin tapauksessa puhutaan jo Subarun suorituskykyisten mallien valikoiman laajentamisesta, joten auto saattaa jopa olla matkalla tuotantoon. Ainakin tutkielmassa tyyli on kertaluokkaa villimpää kuin tähänastisissa STI-malleissa, vaikka peruskori onkin tuttu nykyisestä Imprezasta. Edestäpäin Performance-B on jopa melko miedon näköinen, mutta ilmanpoistoaukoilla varustetut lokasuojanlevitykset ja varsinkin massiivinen takaspoileri sekä diffuusori ovat lähes kisatyyliset. Samaa voidaan sanoa myös tuhdin näköisestä rengastuksesta konsepteissa usein nähtyjen ”kuminauhakumien” sijasta.


Suoritusarvoista ei valitettavasti kerrota vielä mitään, mutta nokalla majailee luonnollisesti turboahdettu bokserinelonen Subarun tavaramerkiksi nousseen symmetrisen nelivedon parina. Performance-E:ksi ristityn toisen tutkielmankaan tekniikasta ei anneta vielä tarkempia tietoja, mutta se on varmaa, että kyseessä on kahdella moottorilla varustettu nelivetoinen täyssähköauto, jonka akkupaketti on sijoitettu tavalliseen tapaan lattian alle. Konseptia kuvaillaan uuden sukupolven Subarujen keihäänkärjeksi, joten mahdollinen tuotantoversio voisi toimia vaikkapa Levorgin seuraajana.

Tähän suuntaan viittaisi sporttista farmaria lähentelevä sivuprofiili, ja koko auto on selvästi enemmän tutkielma kuin tuotantomallin pohjalta tehty Performance-B. Umpinainen keula ja pakoputkien puuttuminen perästä kertovat sähkötekniikasta, kun taas vanteiden aerodynaamisten katteiden kullan sävy vie ajatukset yhdessä metallisinisen ulkovärin kanssa Subarun rallimenestyksen vuosiin. Sähkökonseptiakin koristavat monenlaiset lipat ja läpät sekä massiivinen diffuusori, mutta tyyliä voisi silti luonnehtia hieman hillitymmäksi kuin bensakäyttöisessä tutkielmassa. Toivoa sopii, että edes jompikumpi näistä saataisiin myös tuotantoon jatkamaan Subarun kunnianarvoisia STI-perinteitä.


