Sähköautot pakottavat autonvalmistajat pitämään polttomoottoriautot tuotannossa

Koska sähköautoihin tarvitaan suuria investointeja, monet perinteiset autonvalmistajat luottavat vielä polttomoottoriautoihinsa saadakseen kaivattuja voittoja.

Bank of America on julkaissut Car Wars 2024 -nimisen raportin, joka piirtää haastavan kuvan amerikkalaisen autoteollisuuden nykytilanteesta. Raportissa neuvotaan maan kolmea suurta autonvalmistajaa General Motorsia, Fordia ja Chrysleria harkitsemaan esimerkiksi uudelleen läsnäoloaan Kiinan markkinoilla. Katsaus nimittäin povaa merkittävää epävarmuutta autonvalmistajille, jotka raapivat päätään kipeiksi pohtiessaan lähteäkö täysillä sähköautomarkkinoille, vaiko pitää sitkeästi valikoimissaan myös pahan päivän varalle polttomoottoriautoja.

Vauhdilla tehtyjen sähköutoinvestointien jälkeen kulutuskysyntä on alkanut heiketä, mikä on saanut monet alan johtavista valmistajista pohtimaan asiaa uudelleen. Vaikka sähköautotarjonnan ennustetaan edelleen kasvavan, raportin mukaan sähköautojen ja hybridien osuus vuosien 2025-2028 mallivuosista olisi siltikin vain 60 prosenttia.

Se on samalla neljän prosentin pudotus viime vuodesta. Tämä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta se tarkoittaa käytännössä vain 113 erilaisen sähköautomallin valikoimaa, mikä on selvä pudotus viime vuoden 148:sta nimikkeestä.

Muutos tarkoittaa, että autoteollisuus haluaa pidentää polttomoottoriteknologiansa käyttöikää. Yksi tärkeä tekijä tässä on se, että polttomoottoriautoilla ansaitaan edelleen rahaa. Monet pitkään alalla toimineet autonvalmistajat eivät ole vielä saaneet taloudellisesti kannattamaan sähköautotuotantoaan.

Korkeat komponenttikustannukset iskevät erityisesti sähköautojen tuotantoon, ja Fordin ja General Motorsin kaltaisten autojättien onkin jatkettava uusien polttomoottorimallien julkaisua sähköautojen kehittämisen rahoittamiseksi. Bank of American raportti ennustaa, että polttomoottori-, hybridi- ja sähköautojen rinnakkainen valmistaminen on uusi normi useimmille valmistajille.

Suosittelemme

Tämä ei kuitenkaan ole huolenaihe Teslalle. Yhdysvaltojen suosituin sähköajoneuvojen valmistaja on myös pystynyt laskemaan merkittävästi komponenttikustannuksiaan. Perinteisten autonvalmistajien onkin tehtävä valtavasti työtä vähentääkseen sähköautokustannuksiaan, ja pysyäkseen kilpailukykyisinä Teslan kanssa.

Bank of America Securitiesin vanhemman autoanalyytikko John Murpheyn mukaan sähköautojen kannattavuus on näköpiirissä, mutta sen saavuttaminen voi viedä parikin autosukupolvea. Esimerkiksi Ford ei todennäköisesti saa aikaiseksi riittävää edistystä kustannusten vähentämisessä seuraavan sukupolven sähköautoillaan.

Murpheyn mukaan kustannuskilpailukyvyn saavuttaminen edellyttää kolmatta sukupolvea, joka olisi mahdollista aikaisintaan neljän tai viiden vuoden kuluttua. Vaikka autonvalmistajien ei odoteta vähentävän investointejaan sähköautoihin, ne voivat jatkossa omaksua varovaisemman lähestymistavan pyrkiessään vastaamaan markkinoiden vaatimuksiin.

LähdeCarscoops

Lue lisää