Sähköautokin voi olla Turbo – uusi Porsche Taycan Turbo S tykittää nollasta sataan 2,8 sekunnissa

Porsche esitteli neljän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Mission E -nimisen sähköautotutkielman, joka enteili ensimmäistä vakavasti otettavaa kilpailijaa Tesla Model S:lle. Mission E sai sen verran positiivisen vastaanoton, että neliovinen sähkösportti päätettiin ottaa tuotantoon. Kehitystyö on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että valmis auto tuotiin julkisuuteen juuri Frankfurtin tämänvuotisen show’n kynnyksellä.

Täyssähköisen Porschen nimi on muuttunut Taycaniksi matkalla tuotantomalliksi, mutta konseptin tärkeimmät muotoilupiirteet ovat edelleen tallella. Uutuus muistuttaa lähestulkoon neliovista 911:tä, joten muotokieli on vielä Panameraa sulavampaa. Keulaa dominoivat tutkielmasta tutut futuristisen näköiset ajovalot, ja peräpään halkaisee Porschen DNA:han kuuluva täysleveä ledinauha. Pakoputkenpäät loistavat luonnollisesti sähköautossa poissaolollaan, mutta Taycanin tunnistaa välittömästi merkkinsä edustajaksi.





Autosta esiteltiin nyt tehoskaalan yläpäähän kuuluvat Turbo- ja Turbo S -mallit, mutta loppuvuodesta luvassa on vielä hiukan edullisempia versioita. Shooting brake -korisen Cross Turismon vuoro koittaa puolestaan ensi vuoden lopulla. Taycan ei pelkästään näytä liukkaalta, koska sen ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,22. Tämä auttaa luonnollisesti pienentämään energiankulutusta ja kasvattamaan toimintamatkaa. Legendaarisen Turbo-mallimerkinnän käyttäminen täyssähköauton perässä voi tuntua perinnetietoisista lähes pyhäinhäväistykseltä, mutta ainakin suorituskyvyn puolesta sillä on oikeutuksensa.

Sekä Turbon että Turbo S:n huipputeho on normaalisti 625 heppaa. Overboost-toiminnolla potkua on kuitenkin hetkellisesti tarjolla vieläkin enemmän. ”Tavallinen” Turbo luovuttaa tällöin kuskin käyttöön 680 hevosvoiman tehon, kun taas Turbo S:n tehohuippu kirjataan peräti 761 heppaan. Maksimivääntölukemat ovat puolestaan 850 ja 1050 newtonmetriä. Taycan Turbo pinkaisee launch controlin avittamana 3,2 sekunnissa nollasta sataan, ja Turbo S on vieläkin nopeampi 2,8 sekunnin suorituksellaan. Porsche kertoo, että nämä lukemat ovat helppoja toistaa useamman kerran peräjälkeen. Molempien versioiden huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 260 km/h:n vauhtiin.

Sähköautoissa ei yleensä ole vaihteistoa, mutta Taycaniin on kehitetty taka-akselilla sijaitseva kaksipykäläinen laatikko. Ykkösvaihteella optimoidaan kiihtyvyyttä, kun taas toinen pykälä kohentaa taloudellisuutta. Taycanissa käytetään 93,4 kWh:n litiumioniakkua 800 voltin sähköjärjestelmän parina. 270 kilowatin laturilla akut saisi ainakin teoriassa 80-prosenttisesti täyteen vain 22,5 minuutissa, kun taas 150 kilowatin pikalaturilla homma hoituu 36 minuutissa. Hitaimmillaan lataus vaatii kuitenkin 11 tunnin odottelun. Turbon WLTP-toimintasäteeksi kerrotaan 450 kilometriä, ja Turbo S:n lukema jää tarkalleen 412 kilometriin.

Auton alustan eri komponentit keskustelevat keskenään reaaliaikaisesti oman järjestelmänsä avulla. Alustan herkkuihin lukeutuvat mm. mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet sekä lisävarustelistalta löytyvä Porsche Dynamic Chassis Control Sport -järjestelmä, joka vähentää kallistelua ja toimii yhdessä vääntöä eri pyörien välillä jakavan PTV Plus -systeemin kanssa. Ajomoodeja on tarjolla neljä erilaista Rangesta Sport Plus -asetukseen, ja lisäksi käytössä on vielä ohjelmoitava Individual-moodi.

Taycanin sisusta on sopivassa suhteessa futuristinen Porschen kuljettajakeskeisiä perinteitä unohtamatta. Tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on 10,9-tuumainen, ja lisäksi etumatkustajan eteen on saatavilla oma ruutunsa. Eri toimintoja voi käyttää kosketuksen lisäksi puheohjauksella, jolloin autolle täytyy huudahtaa ”Hey Porsche”. Taycan ei ole sporttisesta habituksestaan huolimatta mikään keijukainen, koska auton pituus on lähes viisi metriä. Leveyttäkin riittää lähes kahden metrin verran, joten mitat ovat hyvin lähellä Tesla Model S:n vastaavia. Porsche on kuitenkin huomattavasti kalliimpi, koska Taycan Turbosta täytyy Saksan kotimarkkinoilla pulittaa vähintään reilut 152 000 euroa, ja Turbo S keventää kukkaroa 185 000 euron verran.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...