Saab toi Valmetin autotehtaalle Uuteenkaupunkiin suomalaisen autoteollisuuden

Suomalainen autoteollisuus sai lähtölaukauksen marraskuussa 1969, kun ensimmäinen Saab 96 valmistui Uudenkaupungin autotehtaalta. Uunituore 96 luovutettiin heti seuraavana päivänä presidentti Urho Kekkoselle, vaikka hänellä ei ollutkaan edes ajokorttia. Toisaalta autoa ei voinut luovuttaa kenellekään muulle, sillä Kekkosella oli ollut alusta asti rooli tehtaan saamiseksi maahamme.

Kekkonen oli hyvää pataa Marcus Wallenbergin kanssa, joka oli silloisen Saab-Scanian lautakunnan puheenjohtaja, ja kovan luokan liikemies ruotsalaisissa teollisuuspiireissä. Toki Suomessa oli valmistettu kotimaista tuotantoa olevia ajoneuvoja aikaisemminkin, mutta vasta Uudenkaupungin tehdas loi puitteet nykyaikaiselle massatuotetulle autoteollisuudelle. Saabeja ehdittiin valmistaa kaupungissa yli 30:n vuoden ajan. Tuona aikana valmistui yli 740 000 Saabia. Vuonna 1995 nimeksi vaihtui nykyisin tunnettu Valmet Automotive.


Menestyksekäs yhteistyö ruotsalaisautomerkin kanssa päättyi lopullisesti huhtikuun 24. päivä 2003, jolloin viimeinen avomallin Saab 9-3 rullasi ulos tuotantolinjalta. Vuosikymmenten aikana Uudenkaupungin tehtaissa on valmistettu Saabin lisäksi Talbotin, Porschen, Opelin, Fisker Karman ja nykyisin myös Mercedes-Benzin automalleja, ja tehtaan tulevaisuus näyttää jatkossakin valoisalta.

Valmet Automotiven valmistusmäärät ovatkin nousseet viime vuosina kunnioitettavaan yli 100 000:n auton vuosituotantoon. Tämä on uskomaton saavutus, johon ei moni olisi uskonut monia epävarmuuksia vuosikymmenten aikana kohdanneessa autoteollisuudessa. Uusikaupunki on ollut vuosikymmenien ajan iso työllistäjä, sillä autoja on valmistunut tehtaasta jo noin 1,5 miljoonaa. Tällä hetkellä tehdasalue käsittää 15 hehtaaria ja yli 600 robottia, mitkä tekevät Valmet Automotivesta Suomen suurimman teollisuusrobottien keskittymän. Jotta jatkossakin nähdään menestyvää autoteollisuutta Suomessa, tulee jatkuvasti miettiä keinoja pitää tuotanto kannattavana maassa, jossa ei ole omaan henkilöautomerkkiin tukeutuvaa autoteollisuutta.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...