Saab toi Valmetin autotehtaalle Uuteenkaupunkiin suomalaisen autoteollisuuden

Suomalainen autoteollisuus sai lähtölaukauksen marraskuussa 1969, kun ensimmäinen Saab 96 valmistui Uudenkaupungin autotehtaalta. Uunituore 96 luovutettiin heti seuraavana päivänä presidentti Urho Kekkoselle, vaikka hänellä ei ollutkaan edes ajokorttia. Toisaalta autoa ei voinut luovuttaa kenellekään muulle, sillä Kekkosella oli ollut alusta asti rooli tehtaan saamiseksi maahamme.

Kekkonen oli hyvää pataa Marcus Wallenbergin kanssa, joka oli silloisen Saab-Scanian lautakunnan puheenjohtaja, ja kovan luokan liikemies ruotsalaisissa teollisuuspiireissä. Toki Suomessa oli valmistettu kotimaista tuotantoa olevia ajoneuvoja aikaisemminkin, mutta vasta Uudenkaupungin tehdas loi puitteet nykyaikaiselle massatuotetulle autoteollisuudelle. Saabeja ehdittiin valmistaa kaupungissa yli 30:n vuoden ajan. Tuona aikana valmistui yli 740 000 Saabia. Vuonna 1995 nimeksi vaihtui nykyisin tunnettu Valmet Automotive.

Menestyksekäs yhteistyö ruotsalaisautomerkin kanssa päättyi lopullisesti huhtikuun 24. päivä 2003, jolloin viimeinen avomallin Saab 9-3 rullasi ulos tuotantolinjalta. Vuosikymmenten aikana Uudenkaupungin tehtaissa on valmistettu Saabin lisäksi Talbotin, Porschen, Opelin, Fisker Karman ja nykyisin myös Mercedes-Benzin automalleja, ja tehtaan tulevaisuus näyttää jatkossakin valoisalta.





Valmet Automotiven valmistusmäärät ovatkin nousseet viime vuosina kunnioitettavaan yli 100 000:n auton vuosituotantoon. Tämä on uskomaton saavutus, johon ei moni olisi uskonut monia epävarmuuksia vuosikymmenten aikana kohdanneessa autoteollisuudessa. Uusikaupunki on ollut vuosikymmenien ajan iso työllistäjä, sillä autoja on valmistunut tehtaasta jo noin 1,5 miljoonaa. Tällä hetkellä tehdasalue käsittää 15 hehtaaria ja yli 600 robottia, mitkä tekevät Valmet Automotivesta Suomen suurimman teollisuusrobottien keskittymän. Jotta jatkossakin nähdään menestyvää autoteollisuutta Suomessa, tulee jatkuvasti miettiä keinoja pitää tuotanto kannattavana maassa, jossa ei ole omaan henkilöautomerkkiin tukeutuvaa autoteollisuutta.

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...