Saab 99 – Pohjolan poliisin turvallinen ja ripeä kumppani

Kauneus on katsojan silmässä, mutta Saab 99:n viimeiset inkarnaatiot eivät 80-luvulle tultaessa olleet mitään kaunottaria. Massiiviset muoviset aktiivipuskurit olivat tulleet sirompien kromisten tilalle, jollaiset nähtiin 99:n esittelyvuonna 1968. Saabin filosofiaan kuuluikin laittaa turvallisuus kaiken edelle, ja tässä yhtiö onnistuikin erinomaisesti.

Aktiivipuskurit tarjosivat paremman suojan yhteentörmäyksissä. Ne kestivät alle kuuden km/h törmäyksen palautuen takaisin muotoonsa. Tähän yhdistettynä kori, joka ympäriajotilanteissakin saattoi säilyttää huomattavan hyvin muotonsa moneen muuhun automerkkiin olivat mukana luomassa Saabin turvallista imagoa.

Kun kaiken lisäksi Saab 99:n valmistus saatiin tytäryhtiö Saab-Valmetin toimesta Suomeen ei ollut ihme, että maamme poliisikin kiinnostui käyttämään Saabin 99-mallia. Moni muistaakin poliisin sinivalkoiset Saabit, joissa oli majakkavilkku ja sireenille kovaääninen katolla. Moottorit olivat alkuun brittiläisen Triumphin 1,7-litraisia, joka myöhemmin nousi 1,85-litraan. Automaailmassa Saab oli pienokainen, joka kuitenkin opetteli valmistamaan myös omat moottorit, jollaiset nähtiinkin viimeisen korimallin 99:eissä ennen mallin korvaamista 900-mallilla vuonna 1984.





Saab opittiin tuntemaan turvallisuuden lisäksi myös yhtenä maailman ensimmäisistä turboahtimen henkilöautoon tuoneista autonvalmistajista. Saab 99 Turbo esiteltiin vuonna 1977. Siinä oli myöhemmin myös B-ryhmän ralliautoista tutun Garret-valmistajan T3-mallin turboahdin, jolla saatiin kasvatettua suorituskykyä 25% normaaliin 99-malliin verrattuna. Ahtimella haluttiin ennen kaikkea hyvää ohituskiihtyvyyttä. Ensimmäisten turbojen ongelma oli suppea-alainen toiminta-alue, josta seurasi selkeä viive kaasupolkimen alaspainamisen ja ahtimen reagoinnin välille. Saab 99 tulikin tunnetuksi myös rallipoluilta mm. Stig Blomqvistin luotsaamana.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...