Saab 99 – Pohjolan poliisin turvallinen ja ripeä kumppani

Kauneus on katsojan silmässä, mutta Saab 99:n viimeiset inkarnaatiot eivät 80-luvulle tultaessa olleet mitään kaunottaria. Massiiviset muoviset aktiivipuskurit olivat tulleet sirompien kromisten tilalle, jollaiset nähtiin 99:n esittelyvuonna 1968. Saabin filosofiaan kuuluikin laittaa turvallisuus kaiken edelle, ja tässä yhtiö onnistuikin erinomaisesti.

Aktiivipuskurit tarjosivat paremman suojan yhteentörmäyksissä. Ne kestivät alle kuuden km/h törmäyksen palautuen takaisin muotoonsa. Tähän yhdistettynä kori, joka ympäriajotilanteissakin saattoi säilyttää huomattavan hyvin muotonsa moneen muuhun automerkkiin olivat mukana luomassa Saabin turvallista imagoa.

-- MAINOS --

Kun kaiken lisäksi Saab 99:n valmistus saatiin tytäryhtiö Saab-Valmetin toimesta Suomeen ei ollut ihme, että maamme poliisikin kiinnostui käyttämään Saabin 99-mallia. Moni muistaakin poliisin sinivalkoiset Saabit, joissa oli majakkavilkku ja sireenille kovaääninen katolla. Moottorit olivat alkuun brittiläisen Triumphin 1,7-litraisia, joka myöhemmin nousi 1,85-litraan. Automaailmassa Saab oli pienokainen, joka kuitenkin opetteli valmistamaan myös omat moottorit, jollaiset nähtiinkin viimeisen korimallin 99:eissä ennen mallin korvaamista 900-mallilla vuonna 1984.

Saab opittiin tuntemaan turvallisuuden lisäksi myös yhtenä maailman ensimmäisistä turboahtimen henkilöautoon tuoneista autonvalmistajista. Saab 99 Turbo esiteltiin vuonna 1977. Siinä oli myöhemmin myös B-ryhmän ralliautoista tutun Garret-valmistajan T3-mallin turboahdin, jolla saatiin kasvatettua suorituskykyä 25% normaaliin 99-malliin verrattuna. Ahtimella haluttiin ennen kaikkea hyvää ohituskiihtyvyyttä. Ensimmäisten turbojen ongelma oli suppea-alainen toiminta-alue, josta seurasi selkeä viive kaasupolkimen alaspainamisen ja ahtimen reagoinnin välille. Saab 99 tulikin tunnetuksi myös rallipoluilta mm. Stig Blomqvistin luotsaamana.

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.