RUF:n 34 vuotta sitten virittämä Porsche 911 oli mieletön auto

Ruf CTR Yellowbird on kirjainyhdistelmä, joka on jättänyt pysyvän jäljen autojen historiaan. Kyseessä on eräs kaikkien aikojen ikimuistoisimpia Porscheja, joka vetää kasarilapsen ihon vieläkin kananlihalle.


80-luvun lopulla naapurin pojalla oli Amiga-tietokone, ja Test Drive 2 -niminen autopeli. Sen erikseen myydyltä lisädisketiltä löytyi auto, jonka suorituskyky tuntui niin uskomattomalta, että kölvipojan mieli piti sitä silkkana mielikuvituksen tuotteena. Pelissä se näytti sivuprofiilista miltei tavanomaiselta keltaiselta Porsche 911:ltä. Todellisuus oli kuitenkin jotain aivan muuta.



Netistä löytyy vanha Rufin mainosvideo, jossa autolla kierretään kuuluisa Nurburgring. Ohjaamon kautta kuvattu video radalta on edelleen hengästyttävää katsottavaa, kun Porschen ohjaamo on täynnä käsiä auton kiitäessä radalla käsittämätöntä vauhtia. Amerikkalainen Road & Track -autolehti testasi aikanaan Ruf Porschen huippunopeudeksi 342 km/t, mikä vuoden 1987 katuautolle on ennätyksiä rikkonut tulos. Varttimaili hoitui super-Possulta 12,3 sekunnissa 208 km/t loppunopeudella, mikä rikkoutui tehdas-911:ltä vasta parisen kymmentä vuotta myöhemmin.





Voimansa Ruf Porsche sai kaksoisturboahdetusta, ja 3,4-litraisesta bokserikuutosesta, joka tuotti 463 hevosvoimaa ja 553 Newtonmetriä vääntöä. Viisipykäläinen manuaalivaihteisto oli Rufin itsensä kehittämä. Täysin kilpakäyttöön suunnitellun vaihteiston mukana tuli myös mm. nuppi, josta saattoi ajon aikana säädellä jarrujen tasapainoa. Äärimmäisen suorituskyvyn lisäksi auto oli myös korkealuokkaisesti ja yllättävänkin arkeen sopivaksi valmistettu. Legendan mukaan itse Alois Ruf oli ajanut auton takaisin kotiinsa käytyään kiertämässä sillä ensin radalla yli 300 km/t testinopeuksia.

Ruf CTR Yellowbirdistä sanottiin aikanaan, että sen suorituskyky oli teknisesti osaavampaa ja hienostuneempaa, kuin mitä itse Porsche oli tuolloin saanut aikaiseksi. Ruf olikin autohullujen perustama virityspaja, jossa kunnioitettiin viimeiseen asti Porschea autonvalmistajana. Heidän esikuvanaan oli Porsche 956 C-ryhmän kilpamoottori, josta he halusivat muokata oman näkemyksensä. Lopputulos oli suurella rakkaudella viritetty Porsche 911, joka oli monin tavoin esikuvaansa etevämpi auto.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.