Renault esitteli pari vuotta sitten alkuperäisen 5 Turbon inspiroiman R5 Turbo 3E -konseptin, jossa 1980-luvun hot hatchin ulkonäköä oli modernisoitu restomod-hengessä ja käyttövoima vaihdettu sähköön. Ranskalaiset lupailivat tuolloin myös mahdollista tuotantomallia jos sille ilmaantuu riittävästi kysyntää, ja nyt tuotantoversio todellakin esiteltiin.
Toisin kuin toissavuoden tutkielmassa, mikään osa tuotantoauton korilinjoista ei pohjaudu suoraan alkuperäiseen 5 Turboon. Selkeä sukulaisuussuhde on kuitenkin havaittavissa, eli reseptiin kuuluvat brutaalit lokasuojanlevitykset, tunnistettava kattolinja ja lähes alkuperäispainoksen kaltaiset etuvalot ja maski. Takavalot on puolestaan lainattu uuden sähkö-Vitosen perusmallista. Lanseerauskuvien autossa yhdistellään keltaista ja mustaa Renaultin sporttiperinteiden mukaisesti, kun taas harmaanvalkoiset osat siteeraavat vanhoja muovipuskureita.
Pyörät ovat kasvaneet huimasti kokoa alkuperäispainokseen verrattuna, ja vanteiden design on lähes konseptiautomainen. Latausluukku on puolestaan piilotettu takalokasuojien ilmanottoaukkoihin, joilla on myös nimensä mukainen tehtävä viilentää sähkövoimalinjaa. 1980-luvun R5 Turbo I:n ja II:n sekä 2000-luvun keskimoottoristen Clio V6 -mallien moderni seuraaja on tehty aivan oman rakenteensa varaan, vaikka muodoissa on yhtäläisyyksiä kaiken kansan Renault 5 E-Techiin. Tämän myötä sähkö-Turbo on kaksiovinen, ja korirakenne on leivottu hiilikuidusta. Painoa ei ole vielä kerrottu, mutta kevyen ja erittäin jäykän materiaalin pitäisi kompensoida mukavasti akkujen tuomaa massaa.
Täyssähköistä taskurakettia vauhdittaa kaksi sähkömoottoria, joiden teho ohjataan esikuvien malliin pelkästään takapyörille. 507 hevosvoiman huipputeho takaa autolle tehokkaimman tuotanto-Renaultin statuksen, ja nollasta sataan pyrähdetään alle 3,5 sekunnissa. Ehkäpä tämän vuoksi ranskalaismerkin toimitusjohtaja Luca de Meo kertoi, että auto on tarkoitettu vain rohkeille. Sähkö-Turbon kehitystyössä hyödynnetään kuulemma Renault Groupin parasta osaamista, mikä vihjaa vahvasti että myös sporttidivisioona Alpine on mukana projektissa.
Renault ei vielä ilmoittanut tuotantomallin saatavuusaikataulua tai hinnoittelua, mutta brittiläinen Autocar tietää kertoa että auto saapuu myyntiin vuonna 2026. Kaikesta päätellen uudesta Turbosta tulee rajoitettuna eränä valmistettava erikoismalli, jonka hintalappua koristaa sievoinen summa. Ainakin valmistusmäärän osalta uusi painos seuraisi siis esikuvansa viitoittamaa polkua, koska Turbo 1:tä ja Turbo 2:ta tehtiin kuuden vuoden aikana alle 5000 yksilöä.