Rättikattoinen Rambler American oli vuonna 1965 halvin amerikkalainen avoauto.

Suomessa tympäisevän ja harhaanjohtavankin lempinimen ”Amerikan-Mosse” saanut Rambler American oli American Motors Corporationin kantavia voimia 60-luvuilla. Umpimallin autoja myytiin kohtuullisesti Suomeenkin, ja kestävänä perusmallin Amerikan autona niitä nähtiin myös taksikäytössä. Tyylikkään yksinkertainen ulkonäkö, jossa oli mm. suositun Dodge Dartin piirteitä edesauttoi myyntiä. Huikentelevaisin Americanin malleista oli rättikatto, joka sekin oli vuonna 1965 halvin mahdollinen avomallinen Pohjois-Amerikassa valmistettu avoauto.

Kyseinen vuosimalli oli yksi parhaista Ramblerin avoista. 50-luvun Ramblereiden raskaat muodot oli saatu kevennettyä kolmannen sukupolven vuonna 1964 esiteltyyn Americaniin, ja laatukin oli hintaluokassaan erinomainen. Akseliväli kasvoi edelliseen malliin kuusi tuumaa, mutta koko pysyi silti amerikkalaisittain varsin kompaktina. AMC ei ollut niitä yrityksiä, jotka olisivat halunneet ensimmäisenä hullutella suurella kromikylläisellä ulkonäöllä. Polttoainetalous, edullinen hankintahinta ja yleinen järkevyys ja käytännöllisyys olivat yrityksen kulmakiviä.


440 avomalli oli malliston priimus. Koko American-mallin myynti oli vuonna 1965 AMC:lle varsin hyvä yli 160.000 myydyllä autolla. Näistä avomallien osuus oli luonnollisesti vain murto-osa. Avo-Ramblerista olisi voinut tulla paljon isompikin hitti, sillä olihan samana vuonna vastaavasta kompaktiluokan Mustangista avoversioineen tullut suursuosittu. Ramblerissa oli kuitenkin vanhanaikaisuuksia, mitä ei kilpailijoilla ollut. Americanista puuttuivat mm. urheilullisemmat ja muotoillummat etupenkit, kun luotettiin vielä sohvamaisiin penkkeihin.

Moottorikin oli sama vanha 195 kuutiotuumainen kuutoskone 90 tai 125 hevosvoiman turvin. AMC:lla luotettiin mieluummin ”järkeviin” kuin myyviin kasikoneisiin. -65 avo-Ramblerin hinta uutena Amerikassa oli vain 2418 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa vajaata 17.000 euroa. Tänä päivänä tuntuu miltei käsittämättömältä, että saisi kaupasta yhtä tyylikkään uuden avoauton samalla rahasummalla. Amerikassa tosin avoautojen hinnat olivat vielä näihin aikoihin pikemminkin valmistuskustannusten kuin luxustuotteiden mukaan hinnoiteltuja. 50-luvulla ei ollut tavatonta, että farmarimallin auto saattoi maksaa rättikattoista enemmän, sillä olihan farkkuun käytetty selvästi enemmän Detroitin terästä. Vain 3882 65-mallin avo-Americania näki lopulta päivänvalon, mikä tekee autosta harvinaisen näyn kotoisillakin maanteillä.

>

Videot

Uusimmat

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...