Rättikattoinen Rambler American oli vuonna 1965 halvin amerikkalainen avoauto.

Suomessa tympäisevän ja harhaanjohtavankin lempinimen ”Amerikan-Mosse” saanut Rambler American oli American Motors Corporationin kantavia voimia 60-luvuilla. Umpimallin autoja myytiin kohtuullisesti Suomeenkin, ja kestävänä perusmallin Amerikan autona niitä nähtiin myös taksikäytössä. Tyylikkään yksinkertainen ulkonäkö, jossa oli mm. suositun Dodge Dartin piirteitä edesauttoi myyntiä. Huikentelevaisin Americanin malleista oli rättikatto, joka sekin oli vuonna 1965 halvin mahdollinen avomallinen Pohjois-Amerikassa valmistettu avoauto.

Kyseinen vuosimalli oli yksi parhaista Ramblerin avoista. 50-luvun Ramblereiden raskaat muodot oli saatu kevennettyä kolmannen sukupolven vuonna 1964 esiteltyyn Americaniin, ja laatukin oli hintaluokassaan erinomainen. Akseliväli kasvoi edelliseen malliin kuusi tuumaa, mutta koko pysyi silti amerikkalaisittain varsin kompaktina. AMC ei ollut niitä yrityksiä, jotka olisivat halunneet ensimmäisenä hullutella suurella kromikylläisellä ulkonäöllä. Polttoainetalous, edullinen hankintahinta ja yleinen järkevyys ja käytännöllisyys olivat yrityksen kulmakiviä.

440 avomalli oli malliston priimus. Koko American-mallin myynti oli vuonna 1965 AMC:lle varsin hyvä yli 160.000 myydyllä autolla. Näistä avomallien osuus oli luonnollisesti vain murto-osa. Avo-Ramblerista olisi voinut tulla paljon isompikin hitti, sillä olihan samana vuonna vastaavasta kompaktiluokan Mustangista avoversioineen tullut suursuosittu. Ramblerissa oli kuitenkin vanhanaikaisuuksia, mitä ei kilpailijoilla ollut. Americanista puuttuivat mm. urheilullisemmat ja muotoillummat etupenkit, kun luotettiin vielä sohvamaisiin penkkeihin.





Moottorikin oli sama vanha 195 kuutiotuumainen kuutoskone 90 tai 125 hevosvoiman turvin. AMC:lla luotettiin mieluummin ”järkeviin” kuin myyviin kasikoneisiin. -65 avo-Ramblerin hinta uutena Amerikassa oli vain 2418 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa vajaata 17.000 euroa. Tänä päivänä tuntuu miltei käsittämättömältä, että saisi kaupasta yhtä tyylikkään uuden avoauton samalla rahasummalla. Amerikassa tosin avoautojen hinnat olivat vielä näihin aikoihin pikemminkin valmistuskustannusten kuin luxustuotteiden mukaan hinnoiteltuja. 50-luvulla ei ollut tavatonta, että farmarimallin auto saattoi maksaa rättikattoista enemmän, sillä olihan farkkuun käytetty selvästi enemmän Detroitin terästä. Vain 3882 65-mallin avo-Americania näki lopulta päivänvalon, mikä tekee autosta harvinaisen näyn kotoisillakin maanteillä.

- Advertisement -

Uusimmat

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...