Land Roverin valmistama Range Rover Sport SVR voitaisiin asettaa kokonaan uuteen luokkaan nimeltä katuratamaasturit. Normaalin Range Roverin tarjoaman maastokelpoisuuden lisäksi, autoa voi ajaa myös kypärä päässä radalla.
SVR-mallissa on 40 heppaa enemmän kuin perus Range Rover Sportissa. SVR:n remmiahdettu viiden litran V8 tarjoaa 550 hevosvoimaa, 4,4 sekunnin kiihtyvyyden 0-100km/h ja 260km/h huippunopeuden.
Miksi vain maailman toiseksi nopein? Nürburgringin “vihreän helvetin” kierrosajalla mitattuna, Porsche Cayenne Turbo S tulee maaliin 15 sekuntia Rangea aiemmin, eli karvan alle kahdeksassa minuutissa. Porsche on ikonininen urheiluautovalmistaja, joka on alkanut valmistaa katumaastureita ja Range Rover taas ikoninen maastoautomerkki, josta tehdas on puristanut kaikki irti ja tehnyt erittäin urheilullisen mutta elegantin maasturin. Eri lähtökohdat huomioonottaen, aivan loistava suoritus Range Roverilta.
Rata-ajoa helpottaa “terävöitetty” säädettävä ilmajousitus, sekä 295/40R 22-tuumaisen Continental ContiSportContact renkaat. Sporttinen pakoputkisto ja Dynaaminen ajomoodi tuottavat parhaat tehot ja päästävät ilmoille sellaiset äänet, että ne kuuluvat naapurikuntaan asti. Myös 680 newtonmetrin vääntö helpottaa ajoa ja tekee painavasta autosta kevyen tuntuisen. Agressiivisen Torque-vectoring järjestelmän ansiosta SVR ei yliohjaa mutkissa normaalin maasturin tavoin vaan kääntyy terävästi kohti apeksia ja avautuvaa suoraa.
Sisältä SVR eroaa normaalimallista kuppi-istuimillaan ja tummanpuhuvalla sisustallaan, joka koostuu hiilikuitupaneeleista ja mustasta mikrokuitusametista. Ulkoa SVR on selvästi Range Rover. Se on upea, mutta voimavarojen puitteissa se voisi olla vieläkin räyhäkämmän näköinen, tosin silloin se voisi kadottaa eleganttisuuden rippeet, mikä taas ei sovi aidolle Range Roverille.
[portfolio_slideshow id=5147]