Pyhäinhäväistys vai hilpeää hassuttelua? Varhainen Porsche 356 muutettu limusiiniksi!

Ensimmäisen tuotantokerran Porsche 356 henkilöautoja tehtiin vuosina 1948-1955 vaivaiset 7627 kappaletta Porschen vasta kamppaillessa tuntemattomuudesta arvostetuksi autonvalmistajaksi. Varhaiset 356-mallit ovatkin saksalaismerkin arvostettuja ja hintavia coupe-malleja, jotka huonokuntoisina aihioinakin saavat keräilijöiden kiinnostuksen heräämään. Automallin tunnettavuutta lisäsi aikanaan myös Hollywood-näyttelijä James Dean, joka omisti mm. 356 Speedsterin.

Tätä taustaa vasten tuntuukin erikoiselta, että vuosimallin 1953 356 coupe on surutta leikelty, ja muutettu pitkän akselivälin limusiiniksi. Olkoonkin, että operaatio on tehty yllättävänkin laadukkaasti. Autoon on lisäksi ahdettu ominaisuuksia, joita Porschen valmistumisen aikaan 50-luvulla olisi pidetty harhaoppisina. Matalan stuukin takuuna on nmittäin autoon modifioitu ilmajousitus, ja tyylille uskollinen ilmajäähdytteinen neloskone on ryöstetty uudemmasta 912-mallista, mikä tosin herättää epäilyjä pituutta keränneen auton suorituskyvystä.


Auto on menossa kuuluisan autoihin erikoistuneen RM Sotheby –huutokauppakamarin kautta myyntiin tämän vuoden syyskuussa. Auton on teetättänyt John Dixon –niminen autokeräilijä, joka halusi Porschesta tyttärelleen pidennetyn hääauton. Alkuperäinen lähtökohta oli hyväkuntoinen 356, mikä herättää varmasti vannoutuneimmissa Porsche-harrastajissa kylmiä väreitä. Toisaalta auton kori on muutostöiden jälkeen edelleen hyvässä kunnossa, ja sisätilatkin loistavat kuin uudessa autossa. Autoa ei ole kaikesta päätellen häiden jälkeen paljoa käytetty.





Sinänsä tyylille uskollisesti toteutetut muutostyöt ovat toteutettu ammattimaisesti. Matkustamossa on hulppeasti tilaa kahdelle, ja myös iso tavaratila kuuluu limon vakiovarustukseen. Korkeatasoiset sisätilat näyttävät kuvissa houkuttelevilta pidemmällekin matkalle. Autosta löytyvät matkalaisille entisajan malliset analogiset mittarit niin sisä- kuin ulkolämpötilankin seuraamiseen. Tällaisen Porschen vasarahinta huutokaupassa on kuitenkin täysin mysteeri. Porsche-harrastajista suurin osa kääntää katseensa jonnekin aivan muualle, mutta ennakkoluulottomat, ja persoonallisen laadukkaasti toteutettua limusiinia etsivät voivat antaa autolle vielä kunnollisen hintalapun.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...