Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka on äärimmäisen ylellinen auto näyttämättä kuitenkaan liian pröystäilevältä.

Tyylikäs ulkonäkö tuo vahvasti mieleen 70-luvun amerikkalaiset paremman väen autot, joten muotoilua voi luonnehtia vähintäänkin konservatiiviseksi. Luxus-varusteiden lista on puolestaan miltei päättymätön, ja auton tarjoama kyyti on samettisen pehmeätä ja hiljaista. Auto on kelvannut vuosien saatossa liikemiehille, presidenteille, Yakuzan mafiosoille ja muille menestyjille.





Tämä kyseinen malli edustaa vuosina 1997-2016 valmistettua toista sukupolvea, ja se on varsin erityinen valmistajansa tuote. Siinä on nimittäin vapaastihengittävä 5,0-litran V12-moottori, jota ei muista Toyotan autoista löydä. Vakiona kone tuottaa 276 hevosvoimaa, jotka välittävät voiman takarenkaille. Pollemäärä sinällään on edustavaan matkantekoon täysin riittävä, vaikka pelkkä sylinterien määrä saattaisi antaa lupauksen suuremmistakin tehoreserveistä.

Juttumme Century on saanut kuitenkin käsittelyn Brilliant Exhaust -nimiseltä pakoputkiputiikilta, jonka omistajiin kuuluva Sasaki-san sai vuosia sitten julkisuutta modifioimallaan Mercedes S600:lla. Hyvien tulosten saattelemana käsittelyyn on tällä kertaa päässyt kuvien Century, jonka uuteen putkistoon on uhrattu yhteensä 18 000 dollaria. Tämä on nelinkertainen hinta autosta, jonka ostohinta käytettynä on ollut 4 500 dollaria. Lopputuloksena Century rääkyy tunnelissa kuin pahainen V12-koneinen formula!

Mikä kaikkein hauskinta on asiassa, niin Century ei missään mielessä ole sukua superautoille. Herraskainen ulkonäkö antaa olettaa hiljaista edustustason kulkua, josta illuusio kuitenkin päättyy välittömästi virta-avaimen väännön jälkeen. Lopusta löytyvällä videolla nähdään auton ”kiihdyttelyä” tunnelissa. Vaikkei auto varsinaisesti ampaise yhtään minnekään kaasun polkemisella pohjaan, niin se kuulostaa silti kuin joku Pagani Zonda lähtisi ravoisasti kiitämään vierellä. Juuri tällaisissa humoristisissa erikoisuuksissa piilee usein se suurin autohullun mielenkiinnon kohde. Sitä tämä Century tarjoilee koko rahan edestä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...