Porsche lupaa, ettei koskaan tee samoja asioita Bugattin kanssa

Porsche haluaa olla jotain aivan muuta kuin Bugatti, Bentley tai Lamborghini.

Koronavirus riehuu ympäri maailmaa, mutta stuttgartilainen ylpeys Porsche sen kuin porskuttaa, ainakin mitä tulee autojen myyntilukuihin. Valmistajan ensimmäinen kokonaan sähköinen automalli Taycan on esitelty, ja lisää sähköautoja on luvassa.

Porsche on monen nopeiden luxusautojen valmistajan kateudenkohde. Se on onnistunut tekemään itsestään valtavirtaa, mutta säilyttämään silti identiteetin kappalemäärältään rajoitettujen automallien valmistajana.



Tässä on ollut suuri merkitys Porschen perinteiden vaalimisella, ja tunnistettavalla muotoilulla. Myös ajo-ominaisuudet kuuluvat usein aivan terävimpään kärkeen kilpailijoihin verrattaessa. Tämän lisäksi Porsche on pystynyt tuomaan autoihinsa uusinta ja edistyksellisintä tekniikkaa, mikä viehättää aina niin autolehtien toimittajia, kuin maksavia asiakkaitakin. Esimerkiksi Porsche toi ensimmäisten joukossa kaksoiskytkimellä varustetun vaihteiston malleihinsa. Entä miten sitten olisi hyvin rajoitetut mallierät?


VW-ryhmään kuuluvat Bentley, Bugatti ja Lamborghini takovat vastaavalla bisnesidealla helposti rahaa, joten Porsche saattaisi olla kiinnostunut myös vastaavanlaisesta kikkailusta. Porschen pääjohtaja Oliver Blume kuitenkin tyrmää ajatuksen. Hänen mukaansa 911 Speedsterin kaltaiset autot, joita valmistettiin yhteensä 1948 autoa saavat toistaiseksi riittää. Porschen brändi on niin vahva, että legendaariseksi automalliksi pääsee rajoitetuilla, mutta reilusti kourallista suuremmillakin volyymeilla.





Porsche on oppinut läksyjään rajallisten autojen valmistuksesta. Esimerkkinä käyköön 911 R, jonka hinnat kävivät jo hätyyttelemässä miljoonakerhoa, mikä tarkoitti noin nelinkertaista hinnannousua myyntihintaan nähden. Autoahan tarjottiin ensisijaisesti kaikkein uskollisimmille asiakkaille, mikä ei kuitenkaan estänyt heitä laittamasta autoaan myyntiin helpon voiton perässä. Porsche lopetti tylysti nämä juhlat esittelemällä 911 GT3 Touring -mallin, joka oli miltei sama auto uudelleenjulkaistuna.

911 GT3 Touring Package

LähdeCar Buzz

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...