Porsche lupaa, ettei koskaan tee samoja asioita Bugattin kanssa

Porsche haluaa olla jotain aivan muuta kuin Bugatti, Bentley tai Lamborghini.

Koronavirus riehuu ympäri maailmaa, mutta stuttgartilainen ylpeys Porsche sen kuin porskuttaa, ainakin mitä tulee autojen myyntilukuihin. Valmistajan ensimmäinen kokonaan sähköinen automalli Taycan on esitelty, ja lisää sähköautoja on luvassa.





Porsche on monen nopeiden luxusautojen valmistajan kateudenkohde. Se on onnistunut tekemään itsestään valtavirtaa, mutta säilyttämään silti identiteetin kappalemäärältään rajoitettujen automallien valmistajana.


Tässä on ollut suuri merkitys Porschen perinteiden vaalimisella, ja tunnistettavalla muotoilulla. Myös ajo-ominaisuudet kuuluvat usein aivan terävimpään kärkeen kilpailijoihin verrattaessa. Tämän lisäksi Porsche on pystynyt tuomaan autoihinsa uusinta ja edistyksellisintä tekniikkaa, mikä viehättää aina niin autolehtien toimittajia, kuin maksavia asiakkaitakin. Esimerkiksi Porsche toi ensimmäisten joukossa kaksoiskytkimellä varustetun vaihteiston malleihinsa. Entä miten sitten olisi hyvin rajoitetut mallierät?


VW-ryhmään kuuluvat Bentley, Bugatti ja Lamborghini takovat vastaavalla bisnesidealla helposti rahaa, joten Porsche saattaisi olla kiinnostunut myös vastaavanlaisesta kikkailusta. Porschen pääjohtaja Oliver Blume kuitenkin tyrmää ajatuksen. Hänen mukaansa 911 Speedsterin kaltaiset autot, joita valmistettiin yhteensä 1948 autoa saavat toistaiseksi riittää. Porschen brändi on niin vahva, että legendaariseksi automalliksi pääsee rajoitetuilla, mutta reilusti kourallista suuremmillakin volyymeilla.

Porsche on oppinut läksyjään rajallisten autojen valmistuksesta. Esimerkkinä käyköön 911 R, jonka hinnat kävivät jo hätyyttelemässä miljoonakerhoa, mikä tarkoitti noin nelinkertaista hinnannousua myyntihintaan nähden. Autoahan tarjottiin ensisijaisesti kaikkein uskollisimmille asiakkaille, mikä ei kuitenkaan estänyt heitä laittamasta autoaan myyntiin helpon voiton perässä. Porsche lopetti tylysti nämä juhlat esittelemällä 911 GT3 Touring -mallin, joka oli miltei sama auto uudelleenjulkaistuna.

911 GT3 Touring Package

LähdeCar Buzz

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Autonvalmistajien historiaa: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Upotti poikaystävänsä auton jokeen – samalla löytyi Mazda RX-7 ja viisi muuta autoa!

Vinkki vedenalaisesta autosta voi johtaa mystisiin löytöihin. Näin kävi sukellusryhmälle, joka oli saanut vinkin joen pohjassa köllöttelevästä avolavasta. Mustasukkaisuuden roihahtaessa...

Maailman vähiten ajettu Lamborghini Miura SV tarjolla – auto myytiin uutena Saudi-Arabian kuningasperheelle

Vuonna 1966 debytoinut Lamborghini Miura mainitaan usein maailman kauneimpia autoja listattaessa. Jo ”tavalliset” Miurat ovat nykyään huippukalliita, mutta tämän...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...