Porsche lupaa, ettei koskaan tee samoja asioita Bugattin kanssa

Porsche haluaa olla jotain aivan muuta kuin Bugatti, Bentley tai Lamborghini.

Koronavirus riehuu ympäri maailmaa, mutta stuttgartilainen ylpeys Porsche sen kuin porskuttaa, ainakin mitä tulee autojen myyntilukuihin. Valmistajan ensimmäinen kokonaan sähköinen automalli Taycan on esitelty, ja lisää sähköautoja on luvassa.

Porsche on monen nopeiden luxusautojen valmistajan kateudenkohde. Se on onnistunut tekemään itsestään valtavirtaa, mutta säilyttämään silti identiteetin kappalemäärältään rajoitettujen automallien valmistajana.



Tässä on ollut suuri merkitys Porschen perinteiden vaalimisella, ja tunnistettavalla muotoilulla. Myös ajo-ominaisuudet kuuluvat usein aivan terävimpään kärkeen kilpailijoihin verrattaessa. Tämän lisäksi Porsche on pystynyt tuomaan autoihinsa uusinta ja edistyksellisintä tekniikkaa, mikä viehättää aina niin autolehtien toimittajia, kuin maksavia asiakkaitakin. Esimerkiksi Porsche toi ensimmäisten joukossa kaksoiskytkimellä varustetun vaihteiston malleihinsa. Entä miten sitten olisi hyvin rajoitetut mallierät?


VW-ryhmään kuuluvat Bentley, Bugatti ja Lamborghini takovat vastaavalla bisnesidealla helposti rahaa, joten Porsche saattaisi olla kiinnostunut myös vastaavanlaisesta kikkailusta. Porschen pääjohtaja Oliver Blume kuitenkin tyrmää ajatuksen. Hänen mukaansa 911 Speedsterin kaltaiset autot, joita valmistettiin yhteensä 1948 autoa saavat toistaiseksi riittää. Porschen brändi on niin vahva, että legendaariseksi automalliksi pääsee rajoitetuilla, mutta reilusti kourallista suuremmillakin volyymeilla.





Porsche on oppinut läksyjään rajallisten autojen valmistuksesta. Esimerkkinä käyköön 911 R, jonka hinnat kävivät jo hätyyttelemässä miljoonakerhoa, mikä tarkoitti noin nelinkertaista hinnannousua myyntihintaan nähden. Autoahan tarjottiin ensisijaisesti kaikkein uskollisimmille asiakkaille, mikä ei kuitenkaan estänyt heitä laittamasta autoaan myyntiin helpon voiton perässä. Porsche lopetti tylysti nämä juhlat esittelemällä 911 GT3 Touring -mallin, joka oli miltei sama auto uudelleenjulkaistuna.

911 GT3 Touring Package

>
LähdeCar Buzz

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...