Pieni kääpiöauto Isetta on kaikkein omituisin BMW

Vaikka uusien Bemareiden muotoilu onkin herättänyt paikoin ihmetystä, on merkkinsä kummallisin edustaja tehty jo vuosikymmeniä sitten.

Nykyään BMW:t ovat tae innovatiivisesta insinööriosaamisesta, sekä mitä monipuolisemmista kuljettajaa ja matkustajia hemmottelevista mukavuusvarusteista. Näin ei kuitenkaan ole aina ollut. Baijerilaisen autonvalmistajan matka on ollut pitkä ja kivikkoinen, ja sen varrelle mahtuu kulkupelejä, jotka eivät oikein enää sovi merkin imagoon tänä päivänä.

-- MAINOS --

Kenties kaikkein ilmiselvin on piskuinen kääpiöauto Isetta, jota tehtiin lisenssillä useissa eri maissa. Pienen ”kupla-auton” idea oli tarjota helppo ja halpa ratkaisu ulottaa sodan jälkeisen talouskasvun siemenet myös tavallisten ihmisten saataville. Auton syntysijoilla 50-luvulla turvallisuus ei ollut ensimmäisiä valtteja. Itse asiassa Isettan sisätilat ovat hyvin karut, ja sieltä löytyvät vain ohjauspylväs ratin kera, vaihteenvalitsin, polkimet ja muutama nappi tuulilasinpyyhkimien, ajovalojen ja lämmityslaitteen hallintaan. Ainokainen ovikin on auton edessä, ja aukeaa kahvasta jääkaapin oven tapaan sivulle.

Isettan nokalta löytyvät kuitenkin pikkuruiset BMW:n munuaistunnukset isompien veljiensä tapaan. Ritilät ovat alkuperäiset, mutta niillä ei ole mitään tekemistä moottorin jäähdytyksen kanssa, sillä se löytyy auton takaosasta. Voimanlähde oli Isetta 300 -mallissa nimensä mukaisesti 300-kuutioinen, yksisylinterinen ja se tuottaa 13 hevosvoimaa. 0-100 km/t kiihtyvyyttä on turha yrittää mitata, sillä auton huippunopeus on noin 74 km/t nelosvaihdetta huudattaen.

-- MAINOS --




Entä miltä maailma näyttää vuonna 2020 Isettan osalta? Kääpioöauto tuntuu tietenkin entistäkin hitaammalta ja turvattomammalta moderneihin autoihin verrattuna, mutta toisaalta polttoaineen kulutus on minimaalista, vain kolme litraa satasella. Klassikkoautojen hintoihin keskittyneen Hagertyn mukaan siistikuntoisen Isetta 300:n hinnat liikkuvat 20 000 eurosta ylöspäin. Yllättävää kyllä, kaksi aikuista miestä istuu pienessä Isetassa suhteellisen kivuttomasti, kuten alta löytyvältä hauskalta aesittelyvideolta voi todeta!

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops

Uusimmat

Gordon Murray esitteli äärimmäisen ratalelun – Niki Laudan mukaan nimetty hyperauto tarjoaa 735 vapaasti hengittävää hevosta 3,6 miljoonalla eurolla

Suunnittelijaguru Gordon Murrayn viime kesänä esittelemä T.50-hyperauto on eräänlainen nykyajan vastine 1990-luvun kolmipaikkaiselle McLaren F1:lle. F1:n kisaversiot menestyivät mm....

Audin turboviitonen tekee uudesta Formentor VZ5:stä Cupran tehokkaimman mallin – espanjalainen crossover kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa

Seatista erkaantunut Cupra tarjoaa ensimmäisenä täysin omana mallinaan Formentor-crossoveria, jossa on parhaimmillaan 310 hevosvoimaa. Loppuvuodesta myyntiin tulee kuitenkin vieläkin...

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.