Pätkä-Saab, limo-Saab, vene-Saab… Tässä on tulos, kun Saabisti pääsee vauhtiin!

Kun intohimoinen autoharrastus pääsee oikein kunnolla puraisemaan, voidaan miestä viedä kuin litran mittaa. Osa suhtautuu automerkkeihin fanaattisesti, ja tällainen kipinä voi syttyä jo pienenä vaikkapa isän tai isoveljen vannottua tietyn automerkin nimeen. Audi-miehet tunnetusti korostavat saksalaista insinööriosaamista, Alfa Romeo merkitsee joillekin italialaisen urheilullisuuden juhlaa, Lada on intohimoisen itäystävän valinta ja Toyota on joillekin automerkki, josta ei luovuta sen kestävyyden takia.

Sitten ovat Saab-harrastajat, joilla autopöpö on vallannut mielen usein kaikkein pelottavimmalla tavalla. Kun katsoo vanhaa kuva-allbumia ruotsalaisen Saabisti Christian Ivarssonin laanilta, ymmärtää parhaiten missä mennään syvimmillään tämän harrastuksen ytimessä. Aikaansaava mies on rakastunut erityisesti 99-malliin, josta on vuosien varrella askarreltu mitä mielikuvituksellisempia aikaansaannoksia.





Eräs näistä on mahdollisesti maailman lyhin Saab, joka on rakennettu vuosimallin 1978 Saab 99:stä. Tämän hellyttävän piskuisen avo-Saabin pituus on vain alle kaksi metriä. Saab-rakentelija Ivarssonin ei ole kärisinyt mielikuvituksen puutteesta, sillä kokoelmista löytyy myös vene-Saab, joka sekin on 99-pohjainen. Sen perään on isketty Mercuryn 75-heppainen vatkain, joka kiidättää enitsen maakravun kunnioitettavaan 40 solmun kyytiin.

Juhlavampia tilaisuuksia silmällä pitäen tiluksilta löytyy myös aito Saab-limusiini, joka on rakennettu yhdistelemällä kolmea 99-mallia. Autolla on pituutta 7,35 metriä, joten kyseessä on ainakin pituutensa puolesta valtion päämies -tason kapistus. Itse asiassa herra Ivarsson on rakennellut Saabeistaan kymmenisen vastaavanlaista projektia. Näistä voidaan vielä mainita ainakin Saab lava-auto, joka yllättäen onkin jo rakennettu tuoreemmasta 900-mallista. Pikkiksen peräpää on taitelijan omaa tuotantoa, ja siitä tulee etäisesti mieleen 60-luvun Jenkki pick-up. Vaan mikäpä on rakennellessa, kun on löytänyt elämässään sen todellisen rakkauden!

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...