Paluu tulevaisuuteen –leffojen DeLorean tulee jälleen tuotantoon!

Jos satut olemaan Paluu tulevaisuuteen –leffojen fani, niin tulossa on hyviä uutisia. Pääasiassa vanhojen DeLoreanien varaosabisnestä pyörittävä DeLorean Motor Company on tuomassa kokonaisen uuden auton markkinoille! DMC-12 oli se mieleenpainuva ruostumattomasta teräksestä valmistettu kantikas auto, joka tuli tunnetuksi elokuvatrilogian aikakoneena.

Kyseessä ei ole mikään aprillipila, vaikka huhuja DeLoreanin uudesta tulemisesta on pyöritelty aikaisemminkin. Tosin valmistaja ei pysty lupaamaan uudelle menopelille, että edes 88 mailin nopeudessa vaihtuisi maisemat johonkin toiseen aikakauteen. Yrityksen varatoimarin pestiä johtava James Espey on kertonut ylpeänä, että vanha kunnon DMC-12 päivitetään nykyaikaa vastaavaksi autoilukokemukseksi. Yhdysvaltain Teksasista vaikuttava firma aikoo hyödyntää vuonna 2015 laadittua sikäläistä lakia, jonka mukaan alle 325 autoa vuodessa valmistavat yritykset luokitellaan niin pieniksi toimijoiksi, että nämä saavat erinäisiä vapautuksia isompia valmistajia koskevasta lainsäädännöstä.





Aivan pian uusia autoja ei kuitenkaan nähdä, sillä sopassa on vaikuttamassa myös Donald Trumpin johtaman hallinnon sekavuudet, jotka ovat viivyttäneet myös lopullista lain valmistelua. Ainakaan ennen vuotta 2021 ei nähdä yhtään uutta DeLoreania, ja tuotannon käynnistyessäkin niitä pitäisi valmistua korkeintaan kaksi autoa viikossa, mikä jää reilusti sallitusta pienvalmistajia koskevasta maksimimäärästä.

Alkuperäistä DMC-12 mallia ehdittiin valmistaa ennen yhtiön silloista konkurssia vain vuosina 1981-83. Uuden auton valmistuksesta tekee erikoisen se, että useita edelleen vanhaa varaosavarastoa edustavia autonosia aiotaan käyttää tulevassakin DeLoreanissa. Tarkoituksena onkin tuunata alkuperäiseltä näyttävä auto täyttämään nykyajan vaatimukset, ja mm. ajovalot tulevat olemaan uudenlaiset. Myös paljon parjatulle alkuperäiselle Renaultin alitehoiselle moottorille ollaan tehty uusi 350 heppainen vastine, joten uudella DeLoreanilla ei pitäisi jäädä enää samalla tavalla jalkoihin muiden urheilullisten autojen kanssa.

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...