Ovatko tulevaisuuden autot jälleen kulmikkaita? Teslan mukaan kyllä!

Teslan viivoittimella suunniteltu Cybertruck lava-auto kohahdutti viime kuussa autoilevaa maailmaa. Kulmikkaat linjat ja ruostumattomasta teräksestä tehdyt koripaneelit veivät ajatukset tulevaisuuden sijasta jonnekin 80-luvun hopeana kiiltelevään DeLoreaniin, mikä sinällään on varsin osuvaa kyseisen auton historian tuntien. Toisaalta Teslan Elon Musk onnistui saamaan median täyden huomion tuotokselleen, ja niinpä sama kirveellä veistetty tyylisuunta näyttäisi saavan lisää jatkoa.

Cybetruckin kulmat on siirretty uuteen Model S –malliin, ja pienemmässä koossa kulmikkuus ei enää näytäkään yhtä radikaalilta. Osansa on myös sillä, että S-malli ei ole aivan yhtä kantikas kuin isoveljensä, vaan linjoissa on selvästi havaittavissa enemmän pyöreyttä. Lavamallin huomiota herättävimpiä muotoilukikkoja oli kattolinjan voimakkaan terävä kulma, joka hieman pyöristetympänä näyttää Ässämallissa 2000-luvun standardeilla hyväksyttävämmältä.

Muotoilulla on myös puolensa, sillä katon korkein kohta on etumatkustajien päiden kohdalla, joten Teslaan voi yrittää mennä vaikka silinterihattu päässä. Tosin nopeasti laskeutuva katto takaa sen, että takapenkkiläisinä menestyvät parhaiten vain kääpiöt. Verrattuna lavamallin huimaan pituuseroon nähden pikkiksessä jää näin selvästi myös paremmin tilaa takana matkustaville.

Model S apinoi myös Cybertruckin eleettömän keulailmeen ilman maskia. Koska sähköautoissa ei tarvita perinteistä moottorin jäähdytystä ajon aikaisella ilmavirralla, ei Tesla koe sellaista myöskään tarvittavan vain muotoilun takia. Tämäkään ei sinällään ole uutta automaailmassa, sillä nähtiinpä vastaavaa muotoilua jo vaikkapa vuonna 1982, kun Ford Sierrassa ei ollut perinteikästä maskia ajovalojen välissä.

Myös S-mallin ajovalot ovat totutummat viurusilmät Cybertruckin koko keulan tasaisen valopaneelin sijaan. Ohut valojuova keulassa saattaisi jopa näyttää siistiltä sellaisenaankin, mutta nykyisten turvallisuusasetusten takia ajovaloilla on myös normien mukaiset ”lisävalot”.

Tulikuumat julkaisukuvat eivät vielä pidä sisällään kuvia auton peräosasta, mutta liftback-mallin mukaisesti tavaratilaa pitäisi löytyä muullekin kuin golfbägille. Nähtäväksi jää aikooko Tesla uudistaa koko mallistonsa Cybertruckin viitoittamalle kulmikkaammalle tielle. Viivaimella vedetyt linjat karkottaisivat varmasti potentiaalisia ostajia matkoihinsa, joten ei ole autotallissa kuulutettua, että edes Teslakaan uskaltaisi olla aivan niin omapäinen.

Toisaalta koska Model S ei ole yhtä shokeeraavaa nähtävää, saattoi Teslan markkinointistrategia osua nappiin. Paras tapa nimittäin totuttaa asiakkaat uuteen on ensin tuoda jotain täysin uutta, jonka jälkeen pienikin paluu vanhaan tuntuu turvalliselta ja hyväksytyltä.

LähdeMotor 1

Videot

Uusimmat

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...